Gå til innhold

kodelås-tastatur, rare koblinger


Anbefalte innlegg

på skolen driver jeg og noen andre med en "kode lås", Vi bruker en PLS som selve hjernen. også har vi hittil brukt 5 Elko 5'er brytere med fjær, som selve nummer-tastaturet.

og det MÅ være slik at det er en felles ledning til alle brytere, også en ledning fra hver bryter og inn til PLS'en.

slik har vi koblet det i dag: (de som er i serie, er en resett funksjon for og gjøre det værre og knekke koden :dribble: )

 

 

men så fant læreren vår noe mere fancy greier, et tastatur som tidlige har vært brukt til noe lignende alarm greier.

og det eneste vi trengte av den, var tastaturet. så jeg tok ut det, loddet på 9 ledninger, på noen pinner som satt på det kortet.

men så er spm hvordan jeg skal få koblet den opp mot PLS'en?

 

for koblingene er slik:

 

 

og som du ser, er det ingen felles ledning for alle brytere, det er bare en salig blanding. :hrm:

 

må man kanskje lage en ekstra krets som man må ha mellom Kode tastaturet og PLS?

 

læreren min sa noe om at jeg kanskje kunne kutte noen baner på PCB kortet for og få det nesten likt det andre.

 

forslag?

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er vel en form for matrise kobling, men jeg må innrømme at matrise er ikke min sterkeste side..... Jeg ville ha funnet fram dremmelen og kuttet baner og laget det til slik som du har gjort det med elko bryterene.

 

Men kanskje her er noen som er litt mer stødig i matriser som kan komme med en dekoder?

Lenke til kommentar

du kan no bare bruke den som den er og skrive "dekodingen" selv. Er jo bare og sette opp logiske funksjoner, og funksjoner.

 

eks

du setter ett flagg som heter s1, det skal gå høyt hvis inngang 1 og 2 er høy...

 

er jo pls du skal bruke så det er jo ikke noe problem

 

 

STH inngang1

ANH inngang2

OUT s1

....

...

osv

Lenke til kommentar

En slik matrisekopling er det vanligste for tastaturoppsett. Normal har man 4 kolonner, og 3/4 (12/16 knapper). Man kopler alt direkte inn til en mikrokontroller.

Du gir positivt ut på en rad, og skjekker om noen kolonner blir positive.

Hvis noen gjør det ser du kjapt hvilken knapp som er trykket ned. Hvis ikke fortsetter du med rad 2 osv.

Vet ikke hva dere bruker til å programere med på PLSen, men bruker dere høyverdig språk finnes det helt sikkert et eksempel i biblioteket som kan brukes. ;)

Lenke til kommentar

just-_-me: Er det du som har tegnet den matrisekoblingen? Den ser temmelig forvirrende ut. Se om du klarer å tegne den slik:

fjernkontroll-skjema.GIF

 

Eventuelt sett den inn i en tabell som denne:

tabell.gif

 

Du skjønner sikkert ikke helt hva dette er, men det er en fjernkontroll til en xbox som jeg brukte til min "HTPC-box 2.0" som du finner under worklogs.

 

Det er lett å lage en slik tabell, bare begynn med å liste opp koblingene, og finn ut hvilken leder som er koblet til hvilken knapp. Når du har oversikten er det lett å finne ut hvordan man skal programmere PLSen til å tolke signalet.

Lenke til kommentar

ok, fordi jeg tegnet nemlig rett av PCB kortet, selve "banene".

 

Her har jeg hvertfall prøvd og lage en tabell:

post-38181-1170025334_thumb.png

 

 

 

 

Men problemet med PLS'en vi har, er at det må være en felles, også en i fra hver bryter.

 

Slik er tilkoblingene på PLs'en vår:

 

L M1 i0 i1 i2 i3 M2 i4 i5 i6 i7 M

 

Felles'en skal inn på L, og M1, M2 og M er lasket sammen (hvorfor husker jeg ikke, var bare sånn), og signalet fra hver av bryterene skal inn på i0-i7. vi programmerer PLS'en fra PC. :w00t:

Lenke til kommentar

En PLS er egentlig en standarisert mikrokontroller med noe heftigere interface. Jeg har ikke gjort noe mer enn helt basic ting med PLS (GK pensumgreier) men har dere mulighet til å skrive i assembly så skulle det ordne seg greit.

Alt er mulig med digital-teknikk også, du vil trenge tellere, en haug AND-porter, latch og litt sånt. Ikke akkurat elegant.

Lenke til kommentar

En slik tabell som du laget kan ikke ha samme nummer på x og y aksen...

 

Men jeg brukte 5 minutter på å lage tabellen for deg:

 

 

Du leser den slik: Hvis der er forbindelse mellom feks leder 9 og 2, betyr det at knapp S0 er aktivert, eller hvis det er forbindelse mellom 5 og 6, er knapp S9 aktivert, osv.

Oppgaven nå er å finne ut hvordan du skal programmere PLSen til å skjønne dette :D

 

Gudd løkk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...