Spartan Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Har hatt både Hiper og Mist PSU. Av disse to er Mist den mest stillegående hvis det har noe betydning for deg. Lenke til kommentar
tobler0ne Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) Mist er dessverre ikke noe valg på konfigureringssiden . Som jeg sa tror jeg jeg går for februar-PC-en til komplett. Får det samme oppsett som jeg skrev i førstepost, men et sånt Asus P5N (eller noe) hovedkort, og Vista Ultimate for 1000kr mere, altså 14 500. Det eneste som gjenstår å kjøpe etter dette, er bluetooth dongle, nettverkskort, mus (Logitechen jeg nevnte er ikke på lager hos dem nå), høytalere og skjerm. Er litt rett for at dette kan komme nær 16 000, eller mer . Kanskje jeg heller skal ta nettverkskortet som sitter i møkka PC'en jeg sitter på idag... Det er vel bare jeg som bruker den i familien. Søster har egen, mamma, pappa og bror bruker en bærbar jobb PC til pappa. Så ja... Får håpe jeg kan ta deler fra denne PC'en. Kanskje jeg overlever med skjermen her og... 20", men langt fra "flatskjerm"... EDIT: Hmm... Ser ut som jeg trenger litt hjelp av dere igjen. Alt i alt blir dette svindyrt, så vet dere om en bra mus som er billig? Og et billig nettverkskort (trenger å støtte 11 G eller B (ja jeg har ikke peiling på hva jeg snakker om (pappa sa bare det (paranteser er gøy (^^)))). Og det hadde vært grit med en bluetooth-dongle til en billig penge (må støtte v.2). Endret 3. februar 2007 av Tobye Lenke til kommentar
tobler0ne Skrevet 18. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2007 Jippi! Tenk at jeg oppdaterte førstpost på nytt, hæ? Dere er sikkert lei av spørsmålene mine nå, men... Vær så snill å hjelp meg. Pleeeease . Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Her var det en del å svare på ja 1:Ser ut til at designet er den største forskjellen på de to kabinettene. Ammo ser ut til å være opptimalisert for de som drar mye på LAN eller flytter maskinen mye ellers. Så jeg vil anbefale deg å kjøpe det du liker best. Jeg ville valgt Centurion, hvis du skulle lure på det. 2: 500W skulle holde, når 8800GTS "bare" krever 400W. Systemet ellers er ikke så krevende, så det holder nok. Men jeg tror jeg vil anbefale deg å velge Hiper 580W. Både fordi den er modulært kablet, og fordi det er bedre å ha 80W for mye å gå på enn 1W for lite. 3: Det hovedkortet har i likhet med alle andre vanlige hovedkort, både nettverkskort og lydkort integrert. Lydkortet er 5.1 og baserer seg på en brikke fra Realtek. GB nettverkskort er integrert, og ser ut til å være fra nVIDIA. 4: For deg som ikke skal overklokke har det fint lite å si. Prøvde selv å finne noen forskjell i SuperPi 2M ved å kjøre RAM på henholdsvis 533, 667 og 800MHz. Glemte å skrive ned resultatet, men jeg tror det var nøyaktig 0 sekunder forskjell Det eneste jeg kunne se av forskjell var minnebåndbredden og forsinkelsen. Det ble lavere forsinkelse på minnet ved høyere hastighet, men antallet klokkesykler var det samme, siden jeg kjørte på samme timings. Så konklusjonen blir at det ikke er noen forskjell i ytelsen fra 533MHz og oppover, når FSB er 266MHz. Men når du kjøper så klokkevenlige komponenter som E6600 og P5N E SLI, så er det nesten synd å ikke ha minne som klarer å overklokke litt. 667MHz er greit nok det, du skal klare 400MHz med de fleste 667-brikker, noe som er en god overklokk. 800MHz minne er anbefalt for å utnytte CPU mest for pengene, men er du bombesikker på at du IKKE skal overklokke noen gang, så kjøp det billigste minnet du finner. Oppsumert: 533MHz RAM hvis du er bombesikker på at det ikke blir overklokking etterhvert. 667 eller 800MHz hvis du tror det blir overklokking. 5: Ytelsesforskjellen ser ikke ut til å være så alt for stor på dagens spill, men når DX10 spill kommer, så kan det være greit med de ekstra 320MBene med minne. Forskjellen øker generellt med oppløsningen, der mer minne hjelper mye. Men til 1280x1024 tror jeg du merker liten forskjell på dagens spill. Men som sagt, når spillene blir mer krevende, vil du merke forskjell på 320MB og 640MB. Jeg tror du her må spør deg selv om du vil ta deg råd til 640Mb versjonen. Den gir mindre ytelse for pengene, men i fremtiden vil du dra nytte av det. Ta med i bedømmelsen hvilke oppløsninger du kommer til å spille på, serlig etterhvert som spillene blir mer krevende. Hvilket merke du kjøper har på absolutt ingen måte noe å si på ytelsen. Den eneste forskjellen er klistremerket på kjøleren og hva som følger med av spill og annet artig. Noen merker har en annen kjøleløsning, men det ser du. 6: Tviler på at aktivering\deaktivering av nettverkskort\router har noe å si på om du må kjøpe nytt Windows eller ikke. Siden dette gjøres inne i Windows, og er en funksjon i Windows. Det skal heller ikke ha noe å si hvor i verden du logger deg på internet, eller hvilken router du bruker. Tenk deg hvordan det blir for de som skal på LAN da 7: Forskjellen på en S-ATA brenner og en IDE brenner er størrelsen på kabelen du kobler den til hovedkortet med. Så det skal gå fint å bruke en S-ATA og en IDE brenner. Håper jeg svarte greit nok nå Lenke til kommentar
tobler0ne Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 (endret) Fint! Tusen takk! Tja. Om jeg skal ha Hiper 580W, koster det meg 400kr mer. Og jeg vil helst ikke bruke mer enn 13 000, noe som skjer når jeg skal ha 640MB versjonen av GeForce 8800. Når det gjelder minne og overklokking. Har det mye å si hvilken produsent jeg kjøper RAM fra? TwinMOS virker noen lapper billigere enn Corsair. Forresten gir ikke PC-byggeren til komplett meg valg til å ha 800 Mhz, og TwinMOS toppmodell gir 667 Mhz. Det kan være greit nok. Eller hva sier dere? Corsair. TwinMOS. Som jeg sa har jeg ikke lyst til å overklokke, da det eneste jeg vet om det er at det får maskinen til å gå fortere. Hvordan i huleste gjør man det egentlig? Jeg tror jeg går for 667 Mhz minne, siden det virker interesant og at det kanskje blir aktuelt om et par år da maskinen kanskje må bli bedre... Uansett, kan overklokking ødelegge komponenter? Og ryker garantien på maskinen om man overklokker? Trenger man "skillz" for å få til en god klokk? Endret 19. februar 2007 av Tobye Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Det har litt å si hvilken produsent du kjøper RAM fra dersom du skal kjøre RAM på høyere hastighet enn det som er standard. Det har å gjøre med hvilke chips produsentene bruker på brikkene sine. Billige brikker med høy CL klokker som regel dårlig. Men kjøper du 667MHz RAM, så skal du kunne kjøre FSB på 334MHz uten å overklokke minnet. På den hastigheten kjører din E6600 på 3GHz, noe som er en helt kurrant og god overklokk, som ikke er for varm, og som ikke er til noen serlig belastning for systemet ellers. Overklokken du kan kjøre med 800MHz RAM på E6600 er 3,6GHz. Så med mindre du blir skikkelig hekta på overklokking vil nok 667MHz RAM holde fint, for på 3,6GHz bør du nesten ha vannkjøling for å holde temperaturen i sjakk på sommeren. Komponenter tar etter det jeg vet, kun skade av for høy varme, muligens også for høy spenning. Mulig at de kan ta litt skade over lang, lang tid hvis du kjører på hastigheter som ikke er stabile, men jeg har min tvil. Så så lenge du har det kjølig og greit inni kabinettet går ingenting i stykker av overklokking, som regel. CPU bør kunne holdes under 50 grader på 3GHz, hvis du kjøper en annen CPU-kjøler i kobber. Koster 2-400kr til ditt bruk, avhengig av hvilken du vil ha. Garantien ryker vel som regel bare hvis de kan bevise at du har overklokket. Men det er ikke lett for de å bevise. Men er feien helt åpenbart overoppheting tror jeg det spiller liten rolle hvorvidt du har overklokket eller ikke. Men mitt forslag til deg er å basere deg på "Komplett Din Side PC Februar" og gjøre følgende endringer: Strømforsyning: Hiper Type-R 580W Sort, 2 Vifter, Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin Prosessorer: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte DDR2 minne: Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5 Kit w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5 Skjermkort: Gainward GeForce 8800GTS 640MB GDDR3, PCI-Express, "BP8800GTS-640M-TV-DD" Multikortleser/Diskettstasjon: MSI USB 2.0 multikortleser for CF I/II,SM,MMC/SD/SDHC, MS,xD,SIM Tastatur: Ikke valgt Mus: Ikke valgt Høyttaler: Ikke valgt Skjerm: Ikke valgt Resten står bare som det var. Det gir hos meg en pris på 12 543, noe som burde gi nokk penger til overs for å kjøpe en slik. Så får du stillere maskin og/eller kaldere CPU. Du kan sikkert be komplett om å sette den på for deg, det gjør de helt sikkert uten å nøle. Bare husk på å gi dem beskjed om å gjøre det. EDIT: nei, man trenger ikke "skilz" for å få en god klokk med det hovedkortet og den prosessoren du kjøper, tvert imot er det veldig enkelt. Du trenger bare å skru av et par ting i BIOS, endre RAM divider og øke FSB. Blir det ustabilt ved testing øker du volten ett hakk av ganger til det blir stabilt. Slik fortsetter du til du er fornøyd eller ikke får det stabilt. Bare du passer på temperaturene skal ingenting gå galt Det er forresten veldig mange gode og oversiktlige overklokkingsguider på nettet til ASUS P5B kortene. Så det er _veldig_ enkelt. EDIT 2:Du kan såklart kjøpe en billigere HDD hvs du ønsker det. Men hvorfor Vista Ultimate? Premium har da samme funskjoner så sant du ikke er spesiellt interresert... Endret 20. februar 2007 av Bluum Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Bra oppsett. Men, jeg tror du klarer deg med home premium versjonen av Vista. Du kan spare noen kroner der. Den vanlige bruker har overhodet ikke bruk for Ultimate. Lenke til kommentar
tobler0ne Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Men du er sikker på at Crusial er et godt kjøp. Corsair bedre? Har selv dårlig erfaring med Crusial. Kjøpte en 256MB RAM-brikke fra dem, som virket på denne PC'en, men senere fikk den maskinen til å klikke. Mulig det bare var fordi det var to forskjellige RAM-brikker i maskinen, og kanskje de har forbedret seg igjennom årene... Uansett, den brikken du valgte var billig ! Kanskje jeg tar en slik. Ang. klokking, så tar jeg 667 Mhz minne for fremtidens skyld. Kanskje jeg tar klokking for alvor om et år eller to... Har lite peiling på BIOS er. Aner ikke hva endring av RAM divier er. Og FSB har jeg aldri hørt om. Aner heller ikke hva det vil si "å skru opp volten litt". Så nei takk, holder meg unna klokking med det første ^^. Men er den vifta til prossesoren nødvenig? Er ikke den som følger med god nok? Vil helst ikke øke prisen med 400kr for den vifta med mindre det er nødvendig... Ammo og Centurion har begge en vifte installert foran. Er det ikke bra nok? Når det gjelder Vista Ultimate. Ja, jeg tenkte å gå for den siden, Microsoft sier den har et bedre sikkerhets-program. Tar jeg ikke feil var det BitLocker og har noe med HDD'en å gjøre. Dessuten får jeg "only-Ultimate-saker". Men OK, gi meg noen grunner til å velge Home Premium, så vurderes det veldig sterkt . EDITERER Når det gjelder valg av kabinett. For meg virker det som Ammo er kjøler mere, ettersom den har flerer tilganger til luft. Men anbefales det å sette en vifte bakerst? Isåfall kan noen finne en rimelig 120mm vifte på komplett. Og jeg kan vel be dem monterer den med PC'en (hvordan gjøres dette egentlig?)? Endret 20. februar 2007 av Tobye Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Merke på brikken betyr veldig lite sålenge du ikke skal overklokke. Stabiliteten på høyere frekvenser enn standard, og hvilke tilgangstider du kan kjøre minnet på er de eneste forskjellene. En anne kjøler enn stock kjøler til SPU er anbefalt, men ikke nødvendig. Med orginalkjøler får du kanskje en temperatur på 55 grader ved full belastning, mens med den andre kjøleren får du kanskje 40-45. Noe som betyr at du kan kjøre CPU på høyere frekvens enn med orginalkjøleren, eller at du kan kjøre viften på kjøleren på et lavere turtall slik at det bråker mindre. Her ser du hva du får med de forskjellige versjonene: Kilde: DinSide Så med mindre du har sensitiv informasjon lagret på harddiskene dine, så er Vista Ultimate mye penger i dass. Lenke til kommentar
tobler0ne Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Tusen takk! Endelig er jeg trygg nok på å kjøpe. Men Crusial er bra dem, eller? Om det skulle bli overklokk om noen år, håper jeg Crusial ikke er så forferdelig fra Corsair, eller hva sier dere? Og jeg kan like gjerne kjøpe Home Premium. For den sikkerheten Ultimate har imotsetning til Home Premium er vel ikke så mye bedre/nyttig, right? Nå ja, får si farvel til "Ultimate Ekstras" da. Synes Microsoft er kriminelle når de tvinger folk som vil ha f.eks. DreamScene til å kjøpe Ultimate... Faktisk tror jeg jeg holder meg unna CPU-kjøleren med det første. Er vel ikke så vanskelig å montere. Burde klare det selv, eller hva? Isåfall er det kjekt å vite om den itilfelle det blir overklokk en gang. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Det er ikke noe problem å installere en CPU-kjøler selv etter et år nei, det skal du nok klare. Av de minnebrikkene du kan velge mellom der, så tror jeg forskjellene er små. Klart at de dyrere som koster mer, klokker høyere; men det er såpass mye å spare at jeg vil anbefale deg å kjøpe de fra Crucial. Hvis du skal overklokke litt etterhvert, så er 667MHz RAM akkurat passe med orginal kjøler.Du har ikke bruk for mer fordi temperaturene stopper deg. Så lykke til med ny PC Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Forskjellen på det råeste overklokkede minne i forhold til det billigste uklokkede er i praksis 1-2 % ? Altså nesten ikke mulig å måle/merke ? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Men fordelen med overklokkingsvenlig RAM er at du kommer høyere på CPU, og det merker du (ment som tilleggsopplysning, ikke korrigering) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå