tobler0ne Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 (endret) Nok en gang oppdaterer jeg emnet mitt. Nå er det de siste finishene jeg trenger svar på. Jeg kjøper en februar-kampanje PC fra komplett.no med disse spsifikasjonene: Kabinett: Cooler Master Ammo 533 / Cooler Master Centurion 534* PSU: NorthQ, 500W** Hovedkort: Asus P5N-E SLI*** Prossesor: Intel Core 2 Duo E6600 RAM: Corsair, 2GB**** Harddisk: Samsung SpinPoint 320GB SATA Skjermkort: GeForce 8800GTS***** OS: Windows Vista Ultimate****** Optisk leser: Samsung DVD-brenner, SATA******* Multikortleser: MSI *Første spørsmål. Hva er egentlig forskjellen på disse kabinettene? Ammo er dyrere, men høres ut som er beregnet for spillbruk. Forskjeller? Og hva er deres personlig favoritt av kabinetter utsenemessig (velg blandt flere enn disse to!). **Next question. Trenger oppsettet mitt mere? Hiper Type-R, 580W? ***Har hovedkortet innebygget lydkort og nettverkskort? ****Lurte på om minnehastigheten har mye å si. Er langt billigere RAM-brikker på 2GB (1GB x 2), men disse kjører mindre minnehastighet. Det er en TwinMOS-brikker på 667 Mhz 300kr billigere enn denne Corsairen på 675 Mhz... *****Så var det skjermkortet. Jeg har bestemt meg for et GeForce 8800GTS kort (GTX blir for dyrt). Så var spørsmålet, trenger jeg 640MB utgaven, eller holder 320MB utgaven? Og har merkene mye å si? Det står mellom XFX og Gainward, hvor Gainward er billigst. ******Jeg må gå for OEM-utgaven av Vista, dermed får jeg et slikt poeng system. Jeg har ingen planer om å åpne kabinettet og skifte deler. Kaaanskje om et par år... Så jeg tror ikke jeg er i faresonen for å komme over 25 poeng med det første. Det jeg da lurer på er: Om jeg reparerer nettverkstilkoblingen, enabler/disabler nettverket, skrur routeren av/på... Vil dette fører til at Vista tror jeg bytter nettverkskort (eller... det er jo i hovedkortet, right?) og dermed gi meg poeng? Isafall vil poengene fyke... Men da spør jeg også: Når må man reaktivere, og når må man kjøpe ny lisens? Er det slik at Microsoft avgjør om jeg må kjøpe ny lisenes, eller får OK-koden fra dem? *******Hva er forskjellen på en SATA-brenner og en vanlig? Og funker det å kombinere en SATA-leser med en vanlig (om jeg skal ha to optiske lesere)? Jaha... Masse spørsmåle jeg har, eller hva? Forresten: - Nei, jeg skal ikke overklokke. - Jeg skal bruke maskinen til spill. Har jeg glemt noe, eller noe sånt: Oppdatering! Endret 18. februar 2007 av Tobye Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Har et forslag til et Core 2 Duo oppsett her du kan titte på Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 (endret) 2gb 800mhz ram til overkommelig pris rundt 2000kr. prosessor intel conroe e6600 system hd western digital sata2 250gb eller 320gb, 16mb cache lagring backup samsung 400-500gb hovedkort: asus 650 sli holder, rimeligst og gir mest fps i spill og veldig oc vennlig, noe du sikker kansje vil leke med om en god stund. skjermkort, kjøp deg et dx10 kort prøv hold det til under 3000kr. boxed kjøler følger med, trenger egentlig ikke fancy kjøler hvis du ikke skal overklokke, støy. greit å ha, et helvete for en som ikke liker å skru å sette på en kjøler da en må ut med hovedkortet. webshop setter i sammen pc du betaler extra for det og ja du kan kjøpe sånn oppgradere til vista versjon. du kan spare gode penger på å handle riktig plass. du bør holde deg til rundt en 500watts kvalitets strømforsyning, fordi om mange hovedkort har plass til 2 skjermkort så er det egentlig ingenting å bry seg om. skjerm 17-19-20 evt widescreen. høytalere : altec lansing høretelefoner: sennheiser du kan kjøpe enkelte deler forskjellig plasser. kansje du vil ha mikrofon også. vanlig tastatur til 100kr holder optisk mus/laser mus logitech ,evt razor. ati/nvidia spiller ingen rolle amd gir mindre for pengene en intel for tiden, unless du skal kjøpe single core. nettverk, lydkort er integrert på hovedkort. skal du ha spesielt lydkort evt. Emu eller audiophile til rundt 1000kr fra www.procom.com så kjøper du det. sånn du kan koble instrumenter, annlegg, mix etc. du kan også kjøpe vanlig xi-fi bulk lydkort eller satse på det integrerte som egentlig holder. er vel 24 bits med noen mindre finesser. lydkortene ligger på 24 bits i dag. det du har på den gamle er vel kansje 8 bits. så det går nok greit. https://www.diskusjon.no/index.php?act=ST&f...=0#entry7812980 du får se hvor lommeboka ligger når du får. beste er å få tildelt et oppsett og betale tillegg hvor webshop setter i sammen. da får du det du vil ha. Endret 27. januar 2007 av pizzafordi Lenke til kommentar
tobler0ne Skrevet 27. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2007 pizzafordi: skal jeg endre til slik du har gjort? Skjønte ikke så mye av de delene. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 pizzafordi: skal jeg endre til slik du har gjort? Skjønte ikke så mye av de delene. 7813113[/snapback] når får du pengene, i mai? fortell litt mer, hva legger du i el musica? give it away now. 10-15 hva trenger du egentlig, bøtter og spann, flod og fjæris von hattis? dette skjønnerann. Lenke til kommentar
tobler0ne Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 Ehh, en vanlig PC er bra nok til musikk for meg, men vil ha en maskin som kan kjøre spill uten problemer. Kan kjøpe nå om jeg vil. Men lønner det seg å kjøpe på nett? Og er kompletts maskiner ferdigbygd? Skal ha 2GB minne. Rask prosessor, Intel Duo Core, vet ikke om det er nok eller for lite, men 2,40Ghz? Eller er 2,13 bra nok? Kan ikke så mye om skjermkort... Men hardware.no anbefaler Nvida Gforce 8800. Hva sier dere? Harddisken trenger ikke være så stor, 250 - 300GB burde holde. Men har ikke noe imot 500 da. Vilgjerne ha Vista Ultimte uten å må gjøre masse rart, kan gjerne vente til det selges med maskiner. Lurer også på om ferdigbygde maskiner leveres med annet enn Windows. Er et antivirus program med f.eks.? Hvilket antivirus program er å anbefale uansett? Eller får man en god nok PC på f.eks. Elkjøp? For skrive videre om dere trenger det. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Ikke kjøp pc på elkjøp, du får en mye bedre en på nette til en bedre pris. Lenke til kommentar
tobler0ne Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 BUMP! Førstepost oppdatert! Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Oppsett ser bra ut, pris rundt 13.000,-? PSU ser bra ut, hvis du vil ha modulær kan du kjøpe Hiper Type-R 580W Sort. Skal du ha bluetooth og trådløst nettverk, så må du kjøpe det i tillegg. Dongle eller internt kort. f.eks dette trådløse. Vet ikke hvor bra de donglene er. SMC EZ Connect Wireless G PCI 108 Mbps http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311230 Skal du ha Vista, må du velge vekk XP, og kjøpe Vista separat, de har ikke Vista som valg på ferdigbygd enda. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=330703 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=330705 -- Netshop har et lignende tilbud. http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=44207 Der ville jeg byttet skjermkort til "POV 8800GTS", og hovedkort til "Asus P5B". Skal du ha MX518, må det bestilles på siden, samme med blutooth. http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo....aspx?plid=6243 http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=38929 Her må du også velge vekk XP, og bestille Vista utenom. Lenke til kommentar
tobler0ne Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2007 Hva er modulær? Kan kjøpe en bluetooth dongle, da. Men den nettverks-greia, må jeg åpne kabinettet og sette det inn? Isåfall, er det vanskelig å montere? Og går garantien til komplett vekk om jeg åpner? Routeren her er en Linksys. Går det ann å velge vekk XP? Det var ikke et valg på kompletts side... Leste noe med OEM versjonen av Vista, ingen kundeservice? Eller får jeg med CD og boks? Kan vente til Vista kommer i ferdigbygd versjon. Må ikke kjøpe nå med en gang. Men de sender vel med CD for reinstallasjon? Lurer også på om lydkortet er innegygd i hovedkortet. Er det? Netshops tilbud så ganske bra ut. Billig, men det er jo februar nå? Og er det kabinettet der bra? Lenke til kommentar
Fredrik.B Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Skal du klokke ? , i så fall ikke kjøp Neo-f kortet veldig begrenset med oc egenskaper der ! Lenke til kommentar
tobler0ne Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2007 Hva er "klokke"? Så det anbefales å kjøpe hovedkort fra Asus? Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Modulær vil si at du kan ta vekk de kablene på strømforsyningen som du ikke bruker, så blir det mindre rot i kassa. Lydkort er det på hovedkortet, de fleste integrerte lydkort er i dag så bra at du ikke trenger eget lydkort, om du ikke har spesielle behov. Nettverkskortet må du montere selv, var ikke noe valg på siden til i25 for det, kun dongle. Om Komplett garantien ryker vet jeg ikke, det må du spørre Komplett om. Du kan evt spørre om de kan montere nettverkskortet for deg. I følge brukerkommentarene på siden til nettverkskortet så er det ikke vanskelig å montere. For å velge vekk Windows på i25, velg "PC Uten OS, White Box PC" under operativsystem. Hvis du kjøper OEM versjonen av Vista og innstalerer selv, så har du ikke rett på brukerstøtte på Windows. Trenger du brukerstøtte på Windows, må du kjøpe fullversjonen, da får du brukerstøtte fra Microsoft. Eller så må du kjøpe en maskin med innstalert Windows, da er det leverandøren av maskinen som må stå for brukerstøtten, i dette tilfellet Komplett. Vet ikke når Komplett har planer om å gå over til Vista på sine ferdigbygde? De må vel få igang et supportsystem først, siden de er ansvarlige for brukerstøtten på Windows på ferdigbygde maskiner. Hvis du ikke vet hva "klokke" er så behold de originale hovedkortene hos Komplett og Netshop. Ingen vits å bruke ekstra penger på ting du ikke behøver. De originale hovedkortene kan også klokkes en del, hvis du vil begynne å utforske litt. "Klokke" vil si å overklokke maskinen, kjøre den raskere enn det den er ment for. Om det er februar teller ikke, de selger fortsatt "oktober tilbud" maskinen også. Lenke til kommentar
tobler0ne Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Takk for informasjonen! Tror det blir en slik PC. Holder i massevis. Jeg kan gjerne vente til Vista kommer i ferdigbygde maskiner, dessuten tror jeg det lønner seg å vente litt til det kommer flere tilbakemeldinger på OS'et. Hvor lenge tror dere det tar før SP1 kommer? Kan likegjerne få XP, og kjøpe Vista senere. Det vil bli dyrt, men... 5000 for fullversjonen av Ultimate... 3000 for Home Premium. Forresten, fungerer spill ment for XP på Vista? Kommer til å spille Warcraft 3 f.eks. Har et spørsmål til: Sender komplett med CD for reinstallasjon av OS'er? Får du esken som du kjøper i butikk? Sendte dem en mail, hvor emnet var Ryker garantien på deres ferdigbyge PC'er om jeg åpner maskinen? SVAR: Hei Nei, du kan gjøre de endringene du vil. --- Så da er det bare å kjøpe det nettverkskortet og montere? Endret 1. februar 2007 av Tobye Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Hadde ikke giddet å betale for å få med XP hvis du planlegger å skaffe det Vista. Ta heller kontakt med nettbutikken for å få byttet før du bestiller. Lenke til kommentar
tobler0ne Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 OK. Men da kan jeg like gjerne slå til på PC kampanjen deres februar. Der er Vista. Kan sette oppsettet likt førstpost, men med Vista Ultimate. Til 14 500kr. Spørsmålet mitt er da: Er Vista fullversjon eller OEM-versjon? Og får jeg CD for re-installasjon? Ville vært fint om jeg kunne få et raskt svar. Nå trykker jeg på "kjøp" knappen om ikke så altfor lenge . Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 OK.Men da kan jeg like gjerne slå til på PC kampanjen deres februar. Der er Vista. Kan sette oppsettet likt førstpost, men med Vista Ultimate. Til 14 500kr. Spørsmålet mitt er da: Er Vista fullversjon eller OEM-versjon? Og får jeg CD for re-installasjon? Ville vært fint om jeg kunne få et raskt svar. Nå trykker jeg på "kjøp" knappen om ikke så altfor lenge . 7855111[/snapback] Ta en telefon til nettbutikken så får du svar Lenke til kommentar
tobler0ne Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 Forresten... Det er en liten ting jeg lurer på. Har hørt noe om at Wastern Digital er bedre enn Samsung på harddisker. Stemmer dette? Hva er så mye bedre? WD blir utrolig dyrt å gå for... Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Når det gjelder harddiskmerker er det ganske liten forskjell sålenge spesifikasjonene er like. WD har en serie som de kaller for Raptor, og den har svært god ytelse fordi den kjører på 10 000 omdreininger i minuttet, mens andre harddisker kjører på 7200. Så søketiden og overføringshastigheten er vel det som er bedre på Raptor diskene. Men så skal det nevnes at de korster over dobbelt sy mye mer enn andre disker på samme størrelse... Samsung er nok veien å gå, har Hitachi nå, men skulle jek kjøpt PCen på nytt hadde jeg valgt Samsung. Ikke fordi min er dårlig, men fordi den kosta meg 30 kroner mer:P Ikke vet jeg om jeg ville kjøpt MSI hovedkort heller. Har gode erfaringer med MSI på det meste, bortsett fra overklokking. Nå skreiv du at du ikke hadde tenkt å overklokke, visste ikke engang hva det var, så da betyr det kanskje ikke så mye. Men MSI skal ha skryt for en ting, og det er MSI Live Update! Har aldri opplevd bedre oppdateringsmåte til drivere, aldri! Du kan spare 582kr på å kjøpe det nederste paret med RAM, TwinMOS DDR2 PC5300 2048MB Dual Pack KIT ,w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5. Eneste forskjellen er latencyen, eller timings. Det har ingenting å si, spesiellt ikke hvis du ikke har tenkt å overklokke. Så der kan du spare en del penger Lenke til kommentar
fflex Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) Tobye...Original oppsettet ditt er bra! Tre ting jeg ville vurdert: 1. Ville sterkt vurdert Asus P5N-E-SLI basert på 650i SLI brikkesettet, virker som et knall hovedkort til en overkommelig pris. Kjøpte det til min lillebror for ikke altfor lenge siden, alt fungerte med en gang 2. Strømforsyningen: NorthQ har generelt svake 12V rails som er meget viktig i dag. Førstevalget ville vært Corsair 520W, men den kan være litt dyr. Mener at Hiper 580W er et bedre alternativ enn NorthQ også! 3. PC 6400 ram er ikke stort dyrere, men kan være greit å ha ved eventuellt klokking..og man kan kanskje påstå at det er mer fremtidsrettet. Nå blir sikkert DDR3 standard før du trenger kjappere ram enn 5400, men bare skulle lufte ideen. Lykke til! Endret 3. februar 2007 av fflex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå