Gå til innhold

Hvordan få den rette "stemningen" på film?

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er hvordan jeg kan filme en scene der det er slik mørkt lys som det er på de filmene man ser på kino osv. Litt vanskelig å forklare, men dere har vel sett forskjell på lyset i en hjemmelagd film og en kinofilm? Det spesielle lyset gjør at stemningen blir en helt annen og at det hele ser mer ekte ut.

Lurer på hvordan jeg kan få slik "lys" inn i en vanlig hjemmelagd film så det ser ut som det var en ekte hollywood film.

Jeg tror egentlig at det har noe med kameraet å gjøre og at de kameraene koster mye.

Sikkert en linse som kan få til dette lyset. Men er det noen som vet hvordan jeg kan få det til? Er det i det hele tatt noen som skjønner hva jeg mener? :!:

Takk for alle svar!

Edit: jeg la til et bilde som viser det spesielle "lyset" som preger bildet. alle kan se at denne filmen ikke er hjemmelagd ^^

post-70045-1169932130_thumb.jpg

Endret av wurrzagh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432
Det jeg lurer på er hvordan jeg kan filme en scene der det er slik mørkt lys som det er på de filmene man ser på kino osv. Litt vanskelig å forklare, men dere har vel sett forskjell på lyset i en hjemmelagd film og en kinofilm? Det spesielle lyset gjør at stemningen blir en helt annen og at det hele ser mer ekte ut.

Lurer på hvordan jeg kan få slik "lys" inn i en vanlig hjemmelagd film så det ser ut som det var en ekte hollywood film.

Jeg tror egentlig at det har noe med kameraet å gjøre og at de kameraene koster mye.

Sikkert en linse som kan få til dette lyset. Men er det noen som vet hvordan jeg kan få det til? Er det i det hele tatt noen som skjønner hva jeg mener?  :!:

Takk for alle svar!

Edit: jeg la til et bilde som viser det spesielle "lyset" som preger bildet. alle kan se at denne filmen ikke er hjemmelagd ^^

7812572[/snapback]

Det der er profesjonell lyssetting. De bruker lyskastere med blå/nattfilter. Lærer du deg lyssetting skikkelig så kan du få dine filmer til å se slik ut også. Det har ikke bare med kameraet å gjøre vet du :) Lyssetting er en kunst.

Lenke til kommentar

Hallais!

Ikke for å demotivere, men å få til film følelsen er nesten komplett umulig med billig amatør utstyr.. Mye kred til den eller de som evt klarer å få til det.

Har gått filmskole i tre år, og det å få til riktig lyssetiing for å unngå den "amatør" følelsen var noe vi slet med helt til vi var ferdige. Den siste filmen vi laget hadde noen scener som kom i nærheten, men da brukte vi time og dagesvis på å lyssette og skyte de.

Filtre i redigeringsprogrammer er dessverre en dårlig erstatter, og kan ikke redde en dårlig lyssatt scene..

MEN: Bruk heller mindre lys hvis du skal lyssette, og bruk skygger for å få mere spill i bildet.. En vanlig feil er å overbelyse alt slik at det blir flatt og kjedelig.

Kjør kameraet på max blender, slik at dybdeskarpheten blir så liten som mulig, og vær kreativ med komposisjon av bilder.

Se en film og tenk på hvordan de filmes, de spiller veldig mye på at den som ser på skjønner hva som skal skje før det skjer, og de trenger derfor ikke vise det.. Et veldig banalt eksempel på dette er at hvis noen setter seg i en bil, så er det naturlig at de skal starte den og kjøre avgårde.. Eller hvis de stopper den, er det naturlig at de skal ut av den. Derfor er det ingen vits i å vise at bilen stopper, personen går ut av bilen, personen går mot døra, og ringer på..

Det kan gjøres så enkelt som: Et bilde inne i en bil som kjører opp en innkjørsel, kutt til inne i huset med dørklokke som ringer på!

Ikke vær redd for å gå nærme heller, vide bilder øker amatør følelsen. En av lærerne mine sa: If your films aren't good enough, you are not close enough.. Og det er det utrolig mye sant i.

REFLEKTOR! Invester 500 kroner i en stor rund reflektor, en slik 5 i 1 sak med gull, sølv, hvit, svart og gjennomsiktig. Den vil gi deg mer fleksibilitet enn 3 lys, og er liten og enkel og ta med seg.

Prøv feks å reflektere lyset tilbake i øynene på noen på en solfylt dag, PANG og du får 10 ganger bedre bilder med en gang.

Jaja, kanskje litt off topic noe av dette, men det er alle ting som bidrar til at filmen din kan se mindre amatørmessig ut, og det er jo noe de aller fleste som pusler litt med film & video søker etter..

En siste ting: Publikum kan være veldig tilgivende for dårlig bilde, hvis du har perfekt lyd. Har du dårlig lyd, spiller det ingen rolle hvor bra bilde du har, da vil folk stikke..

-Ottern

Endret av Ottern
Lenke til kommentar

Så mye som mulig bør gjøres optisk med filtre for å kontrollere lyset/fargene, ett dårlig lyssatt bilde er som noen skrev ett dårlig lyssatt bilde som ikke kan reddes.(stort sett da..)

At mans skyter på film eller så nær man kommer med digitalt utstyr betyr og mye for bildet.

Fargene derimot kan man også gjøre mye med i etterarbeidet. Ofte er det snakk om en egen colorist som har ansvaret for fargene. Programmer/hardware man gjør dette i er feks. Avid Symphony, Silicon Color(kjøpt opp av apple) Final Touch, Quantel Pablo osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...