Gå til innhold

Hva ville du mest vært av døv, lam eller blind?


Hva ville du vært?  

153 stemmer

  1. 1. Hva ville du vært?

    • Døv
      118
    • Lam
      20
    • Blind
      15


Anbefalte innlegg

Ville vært døv. Skulle selfølgelg bli døv etter at jeg lærte meg å snakke. Da kan jeg snakke, samt at jeg kan lære meg å lese på leppene til folk. Har et søskenebarn som ble døv ved fødsel. I dag er ikke det noe problem. Han klarer seg like fint i samfunnet som alle andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om man er født døv, så har man store problemer med å snakke ja. Og det blir mest babling.

 

Men jeg ville faktisk vært stum, man kan jo skrive på plater så sies det man skriver. Mange som skriver fortere enn det er vanlig å snakke :)

Kanskje litt uromantisk å skrive "du er den søteste jeg vet, mens man ligger i senga", men noe må man jo ofre hehe.

Lenke til kommentar

Så heller musikk enn:

 

- Sjå dei/den du elsker.

- Sjå film

- Sjå på TV

- Sjå kvar du går

- Bruke ein PC, internett

- Jobbe

 

Eg forstår at mange ikkje kan tenke seg eit liv utan musikk, men sjå litt praktisk på det, du gjer avkall på veldig mykje ved å være blind. Eg ville heller hatt muligheten til å sjå mor enn å høyre ho.

 

Korleis folk ser for seg at det å sitje i rullestol heile livet er fint forstår eg ikkje, kanskje artig ein dag og to, men du er rimeleg begrensa. Eg vil heller ha muligheten til å tene mine eigne pengar og kjøpe ein bil enn å få ein av staten. Du kan sjølvsagt jobbe sjølv om du sit i rullestol, men alternativene er begrensa, er sjølvsagt avhengig av omfanget av lammelsen.

 

Forresten, andre som har sett sketsjen "Thomas, Richard and Harold" av Rowan Atkinson på DVD-filmen «Rowan Atkinson Live»?

Lenke til kommentar
Skulle selfølgelg bli døv etter at jeg lærte meg å snakke. Da kan jeg snakke, samt at jeg kan lære meg å lese på leppene til folk.

7815063[/snapback]

Du mener altså at om man er døv, da kan man ikke snakke?

7815215[/snapback]

Mange døve snakker ganske rart fordi de ikke kan høre seg selv snakke. Med rart mener jeg at de snakker veldig lavt og plutselig høyt, så lavt, så høyt osv.

Lenke til kommentar
stum.. da kan du fungere mest mulig "normalt" i hverdagen..

Hvis en er døv, tror jeg i tillegg en kan ha språkvansker..

7812313[/snapback]

 

Ja, dere som sier at dere helst ville vært døve, dere vet jammen ikke hva dere snakker om. Se filmen Babel, så forstår dere kanskje LITT mer. Ja, språkvansker er det nok av, men som oftest er det den hørende personen som feiger ut.....

 

Og det stemmer, det Fox over sier, det varierer fra person til person. Noen har absolutt ingen kontroll over stemmen sin, mens mange andre kunne blitt tatt for å være hørende.

Endret av PhoboS87
Lenke til kommentar

Må si jeg ikke deler samme humoren!

 

Selv har jeg allerede fått valget. Jeg kommer til å ha 10 graders synsvinkel (i forhold til de 180 vanlige) og 95 % svekket hørsel innen jeg er 40!

 

Hadde jeg fått valget, hadde jeg sakt jeg er fornøyd slik det er i dag!

 

EDIT: Men la ikke meg være en festbrems.

...La oss for all del håpe at alladin i lampen ikke eksisterer

Endret av orjanmen
Lenke til kommentar
Må si jeg ikke deler samme humoren!

 

Selv har jeg allerede fått valget. Jeg kommer til å ha 10 graders synsvinkel (i forhold til de 180 vanlige) og 95 % svekket hørsel innen jeg er 40!

 

Hadde jeg fått valget, hadde jeg sakt jeg er fornøyd slik det er i dag!

 

EDIT: Men la ikke meg være en festbrems.

...La oss for all del håpe at alladin i lampen ikke eksisterer

7817889[/snapback]

Ha litt humor da ... håper jeg ikke virker frekk nå, men man må få lov til å spøke litt :)

 

Akkurat som det er morsomt når de har negervitser eller kødder med feite folk på MadTV, selv om jeg er totalt i mot rasisme og mobbing i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Skulle selfølgelg bli døv etter at jeg lærte meg å snakke. Da kan jeg snakke, samt at jeg kan lære meg å lese på leppene til folk.

7815063[/snapback]

Du mener altså at om man er døv, da kan man ikke snakke?

7815215[/snapback]

 

 

Nei, det er akkurat det jeg ikke mener. Jeg har et søkenebarn som har vært døv siden fødsel. Han har ikke noe språk. Kun roping og uling. Jeg har sett folk som har blitt døv etter ex. ulykker. De kan snakke, men snakker litt nasalt siden de ikke hører seg selv.

 

Han søkenebarnet begynner å lære seg å lese på lepper, dvs se på munnen til den han snakker med og dermed forstå hva som sies. Tror det er lettere hvis en kan snakke fra før av...

Lenke til kommentar

jeg ville helst blitt stum. jeg kan ikke tenke meg et liv uten å se, og hører musikk hele dagen, et liv uten musikk hadde vært forferderlig. å være stum ekke stress, bare lære tegnspråk eller skrive lapper. hvis det feks ruller en stein mot deg når du er på tur i skauen og du er stum har du en mye større sjanse for å overleve enn hvis du er blind eller døv. siden da kan man verken høre eller se steinen, man trenger ikke kunne prate for å stikke av...

Endret av Spazz
Lenke til kommentar
jeg ville helst blitt stum. jeg kan ikke tenke meg et liv uten å se, og hører musikk hele dagen, et liv uten musikk hadde vært forferderlig. å være stum ekke stress, bare lære tegnspråk eller skrive lapper. hvis det feks ruller en stein mot deg når du er på tur i skauen og du er stum har du en mye større sjanse for å overleve enn hvis du er blind eller døv. siden da kan man verken høre eller se steinen, man trenger ikke kunne prate for å stikke av...

7836542[/snapback]

 

Men om steinen treffer deg, og du blir sittans fast under steinen. Da kan du ikke rope etter hjelp! :tease:

Lenke til kommentar
Hvis en er døv, tror jeg i tillegg en kan ha språkvansker..

7812313[/snapback]

Veit ikke om jeg skal le eller gråte, det dummest jeg har hørt. Noen døve skriver dårlig ja, men noen hørende skriver også dårlig. Se på folk i her forumet, mange skriver dårlig.

 

Jaha, så skriftlig er den eneste måten man kan kommunisere med andre på? Jeg er temmelig sikker på at Pink-Action mener at de blir dårligere til å snakke. Ikke kom og si at det ikke stemmer, fordi det er et faktum...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...