eught Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 Jeg har en litt komplisert situasjon med mitt NGT abbonemang. Det er NGT-UIB-avtalen, og da kan man bare ha 4 pcer koblet til med den routeren. Så det jeg lurer på, er om det er mulig å kjøpe en til router, for å få denne routeren til å motta DHCP-informasjon fra den andre routeren fra NGT, og så være DHCP-server for PC'ene. Routeren fra NGT skal kun være koblet til den andre routeren, slik at det ikke blir en DHCP-konflikt mellom de to routerene. Jeg har laget en illustrasjon der jeg har forsøkt å vise hva jeg mener. Illustrasjon Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 Du har tegnet et abonnement til en gunstig pris på visse vilkår. Hvorfor har du så store problemer med å akseptere at du faktisk ikke betaler for å kunne ha mer enn 4 PCer knyttet til NGT? Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 men du har jo bare tre pc'er? da holder det vel om du får lov til å ha fire? Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 Quote: Den 2002-11-30 14:58, skrev Akelbee:Du har tegnet et abonnement til en gunstig pris på visse vilkår. Hvorfor har du så store problemer med å akseptere at du faktisk ikke betaler for å kunne ha mer enn 4 PCer knyttet til NGT? Sikker på begrensningen ikke er i antall ledige porter på routeren, ikke i rene abonomentsbetingelser? Jeg tok en titt på http://www.ngt.no/uib og det stod ingenting om et øvre antall maskiner man kan koble opp. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 Burde gå greit det... Kjøp en SMC Barricade 7004BR eller 7004 ABR. Kjøpes på komplett. Meget bra router. Min har vært oppe i 4 mnd (siden jeg kjøpte den) uten et eneste krasj. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 Quote: Den 2002-11-30 14:09, skrev eught:Jeg har en litt komplisert situasjon med mitt NGT abbonemang. Det er NGT-UIB-avtalen, og da kan man bare ha 4 pcer koblet til med den routeren. Så det jeg lurer på, er om det er mulig å kjøpe en til router, for å få denne routeren til å motta DHCP-informasjon fra den andre routeren fra NGT, og så være DHCP-server for PC'ene. Routeren fra NGT skal kun være koblet til den andre routeren, slik at det ikke blir en DHCP-konflikt mellom de to routerene. jeg vet ikke om dette fungerer men: ISP->router->switch-maskin maskin maskin maskin Med mindre Ngt routeren har en begrensning i antall macadresser den slipper ut på internett samtidig (lite trolig) så er dette den definivtivt billigste løsningen. Rene ethernetswitcher med 2stk ieee 802.3 utganger er somregel svindyre. Dessuten blir det unødvendig krøkkete og dyrt. Ngt routeren har neppe problemer med å dele ut mer enn 4 iper fra DHCPscopet, uansett så kan du fikse dette selv hvis du har passordet til routeren. Det er forøvrig ikke ansett for å være pent å NAT'e trafikken 2 ganger heller, men det skjemaet ditt ovenfor så regnet jeg med at det var planen. [ Denne Melding var redigert av: sumptrollet på 2002-11-30 15:33 ] Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 Quote: Den 2002-11-30 15:22, skrev muffe:Burde gå greit det... Kjøp en SMC Barricade 7004BR eller 7004 ABR. Kjøpes på komplett. Meget bra router. Min har vært oppe i 4 mnd (siden jeg kjøpte den) uten et eneste krasj. Hva er poenget med å erstatte NGT sin router med en annen router? Dessuten, hvis han skal ha en router med 2 ethernett grensesnitt så har ingen av de to du nevnte det. Lenke til kommentar
MaDDoG Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 En ting som ihvertfall går er å bruke en server basert pc eller lignende. Du kan bruke software eller bruke en løsning med 2 nettverskort i serveren som vider går ut til en ny switch/hub! En/begge fungerer garantert! Jeg kan med sikkerhet si at software basert løsning har sine bagateller men kan igjen si at det funker! :wink: maskin basert er jeg litt mer usikker på, men veit ihvertfall at man bruker gatway til å kobble seg videre igjen om serveren. Jeg er 80% sikker på at dette går også. MERK jeg har ADSL fra tele(h)nor og har ikke bekreftet dette selv, men jeg bruker det siste alternativet med hardware basert deling med egen server.. Lenke til kommentar
eught Skrevet 30. november 2002 Forfatter Del Skrevet 30. november 2002 Quote: Den 2002-11-30 15:06, skrev zZzZz:men du har jo bare tre pc'er? da holder det vel om du får lov til å ha fire? Problemet blir da på f. eks. LAN. Hadde nettop et LAN med 8 stk. nå, men vi kunne ikke ha internett pga. begrensingen. Lenke til kommentar
Ptomania Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 Løsningen er som en over her sa.. Kjøp deg en switch/hub, og koble den på en av utgangene på ruteren. Maskinene som kobles til denne switchen vil få tildelt lokale ip'er akkurat som hvis de skulle ha stått direkte på ruteren. Tviler på at det er lagt inn begrensninger på hvor mange maskkiner som kan få ip fra ruteren, ettersom det kun er en ip som du får av ngt. Du kan eventuelt sette opp ip'ene statisk for mere kontroll eks 10.0.0.1, 192.168.0.1 osv.. men alle må være på samme subnett da.. Ptomania Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 Antagelig har jeg misforstått, men du kan kjøpe en hvilken som helst router og lage en ny DHCP server som deler ut til x antall pcer (der x er antallet som støttes av routeren). Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Quote: Den 2002-11-30 21:53, skrev Serqevx:Antagelig har jeg misforstått, men du kan kjøpe en hvilken som helst router og lage en ny DHCP server som deler ut til x antall pcer (der x er antallet som støttes av routeren). Du har misforstått. Problemet er ikke at routeren deler ut forlite ipadresser, men at han har for få ledige plasser i den innebygde switchen/huben. Lenke til kommentar
hefo Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 Dette er 0 problem. Personlig kjører jeg dette selv med en router med DHCP hvorav jeg har koblet 2 siwtcher i nettverket i tilleg....routerens DHCP kjører mot alle pcene..uansett hvor de er koblet.. Altså: Kjøp en switch... ev. en hub men alle vet vel at en switch gjør mer nytt for seg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå