Gå til innhold

Sliter med lav 5 volt!!!

mirrormatch

Anbefalte innlegg

Helu.

Sitter og klokker min 1.2GHz T-Bird AXIA på et KT7A hovedkort. Greier 1481 stabilt, men ikke mer. CPU tempen har ikke vært over 40 grader (Har Swiftech MC462 m/delta og en haug med casevifter). Problemet tror jeg er 5 volten min. Den synker til 4.81 med full belastning. Jeg har 431Watts Enermax som kun belastes av hovedkortet. Core spenningen er på 1.85v. Har en del kort (mpeg2, raid, lyd, skjerm, isdn og netverk)i maskina. Er det noen som har forslag på hur jeg kommer over 1481?? Sliter som faen!!

PS: Har boota i 1570 men crasha så fort jeg belasta maskina.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

mirrormatch skrev (2001-12-19 22:04):

Problemet tror jeg er 5 volten min. Den synker til 4.81 med full belastning. Jeg har 431Watts Enermax som kun belastes av hovedkortet. Core spenningen er på 1.85v. Har en del kort (mpeg2, raid, lyd, skjerm, isdn og netverk)i maskina. Er det noen som har forslag på hur jeg kommer over 1481?? Sliter som faen!!

PS: Har boota i 1570 men crasha så fort jeg belasta maskina.

5 volten er noe disse strøm forsyningene sliter med. Har selv samme strømforsyning, og har 4,99 på 5 volten. Skjerm-/lyd-/nettverks-kort, modem og en 30gb imb har jeg i kassen. + noen vifter. Div. fra 40X40-120X120

Lenke til kommentar

Har samme HK og kjøler som deg...men kjører med en Athlon AXIA 1GHz (OCet til 1491MHz stabilt) og har bare en 300W PSU. Spenninger:

Vcore - 1,85 (1,95 i virkeligheten)

3,3V - 3,6 (3,7)

5V - 4.98-5

12V - 12,2

Hvor mange kabinettvifter har du? Jeg har 8 (5 av disse avskrudd om vinteren). Disse går som kjent på 12V, men den "stjeler" spenning fra 5V når det blir mange nok av disse.

Hvor mye er din 3,3V på? Jeg prøver holde 3,3V så lav som mulig uten at noe kræsjer (denne "stjeler" også spenning fra 5V). Jeg klarer 1512MHz ved 3,3V=4V, men da er 5V nede i 4,76V. Systemet kræsjer da etter ca en 1/2 time.

Var din AXIA Athlon en "Y" eller "9" (tall eller bokstav som første tegn i serienummeret etter "AXIA")? En "Y" skal ha bedre overklokkingspotensiale. Men min hadde bare "9", og likevel fikk jeg overklokket med nesten 50%

Ta en tur på http://www.rojakpot.com og se etter BIOS-guiden der...du vil finne utførlige forklaringer på hvordan du tweaker BIOSen til max stabilitet, men med rimelig god ytelse.

Hvilken versjon har BIOSen på ditt HK? Jeg bruker versjon 64. I versjon 3R og oppover er det implementert en funksjon som gjør CPU mer stabil. Stikk innom http://www.biosmods.com for en tweaket BIOS (som kan gi bedre ytelse og stabilitet).

Anbefaler også en titt på http://www.viahardware.com/faq/kt7/kt7faq.htm

En meget bra FAQ for KT7(A) HK.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-19 22:36, EviLEddiE skrev:

Har samme HK og kjøler som deg...men kjører med en Athlon AXIA 1GHz (OCet til 1491MHz stabilt) og har bare en 300W PSU. Spenninger:

Vcore - 1,85 (1,95 i virkeligheten)

3,3V - 3,6 (3,7)

5V - 4.98-5

12V - 12,2

Hvor mange kabinettvifter har du? Jeg har 8 (5 av disse avskrudd om vinteren). Disse går som kjent på 12V, men den "stjeler" spenning fra 5V når det blir mange nok av disse.

Hvor mye er din 3,3V på? Jeg prøver holde 3,3V så lav som mulig uten at noe kræsjer (denne "stjeler" også spenning fra 5V). Jeg klarer 1512MHz ved 3,3V=4V, men da er 5V nede i 4,76V. Systemet kræsjer da etter ca en 1/2 time.

Var din AXIA Athlon en "Y" eller "9" (tall eller bokstav som første tegn i serienummeret etter "AXIA")? En "Y" skal ha bedre overklokkingspotensiale. Men min hadde bare "9", og likevel fikk jeg overklokket med nesten 50%

Ta en tur på
og se etter BIOS-guiden der...du vil finne utførlige forklaringer på hvordan du tweaker BIOSen til max stabilitet, men med rimelig god ytelse.

Hvilken versjon har BIOSen på ditt HK? Jeg bruker versjon 64. I versjon 3R og oppover er det implementert en funksjon som gjør CPU mer stabil. Stikk innom
for en tweaket BIOS (som kan gi bedre ytelse og stabilitet).

Anbefaler også en titt på

En meget bra FAQ for KT7(A) HK.

Spenningene mine er:

Vcore 1.85

3.3 = 3.57

5.0 = 4.95 idle og 4.81 load.

12.0 = 12.31.

Som sagt så er d kun hovedkortet som belaster Enermax PSUen. Har en PSU til på 300 watt som forsyner disker, ROMs og vifter. Har forøvrig 11(ellve) case vifter. Bråker en del, men hva har man hodetelefoner og tv ved siden av dataen for:-)

Har ikke sjekket tegnet etter AXIA men tror d er 9.

Har klokket litt frem og tilbake nå og kjører nå på 143 x 10. Da ligger 5v på 4.98 idle og 4.84 load. Bootet nylig i 1570. Da lå 5v på 4.88 idle og 4.73!!! load. 10 sekunder load og bsod.

Lenke til kommentar

Du bruker 2 PSU'er? Har du prøvd å bytte om på disse slik at HK belaster den på 300W?

Jeg ble veldig overrasket over 12V'en din, at den ligger såpass høyt med det antallet vifter du har. Som jeg sier, det er 12V som "stjeler" mye av 5V'en.

Jeg har et AOpen HQ08 kabinett, og har funnet ut at det egentlig holder med 3 kabinettvifter:

1 framme (80mm, >2500RPM), nederst som suger inn luft

1 bak (60mm, >5000RPM), øverst som suger ut luft (måtte selv drille hull på HK-plata

1 på siden (120mm, >2000RPM) som henger rett over skjermkortet. Jeg bruker GlobalWin CAF12.

Øverst på HQ08 har du plass til harddisker samt 2 vifter på 80mm. Skrur kun på disse når det er mer enn 28 grader i rommet.

Mitt tips er å lage et system for regulering av vifter, som jeg har gjort det på min PC.

[ Denne Melding var redigert av: EviLEddiE på 2001-12-19 23:14 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-19 23:12, EviLEddiE skrev:

Du bruker 2 PSU'er? Har du prøvd å bytte om på disse slik at HK belaster den på 300W?

Jeg ble veldig overrasket over 12V'en din, at den ligger såpass høyt med det antallet vifter du har. Som jeg sier, det er 12V som "stjeler" mye av 5V'en.

Jeg har et AOpen HQ08 kabinett, og har funnet ut at det egentlig holder med 3 kabinettvifter:

1 framme (80mm, >2500RPM), nederst som suger inn luft

1 bak (60mm, >5000RPM), øverst som suger ut luft (måtte selv drille hull på HK-plata

1 på siden (120mm, >2000RPM) som henger rett over skjermkortet. Jeg bruker GlobalWin CAF12.

Øverst på HQ08 har du plass til harddisker samt 2 vifter på 80mm. Skrur kun på disse når det er mer enn 28 grader i rommet.

Mitt tips er å lage et system for regulering av vifter, som jeg har gjort det på min PC.

[ Denne Melding var redigert av: EviLEddiE på 2001-12-19 23:14 ]

300 watteren var grunnen til at jeg kjøpte Enermaxen. Viftene mine kjører ikke på hovedkortPSUen. Alle periferienheter kjører på 300watteren. Har et Chieftec Dragon fulltower (DA-01W) med 8x 80mm, 1x 120mm og 2x 90mm plassert i dører tak osv. (gidder ikke forklare plasseringa:-)) D blir ihvertfall ikke varmt. Vanligvis 1 grad over rom temp. Måler rom tempen nede ved gulvet. Har for d meste Sunon vifter. Et par Zalman og to umerka. Vurderer å åpne PSUen og stille opp 5volten på potesiometeret, men det er RISKY!!!

Lenke til kommentar

Har akkurat samme oppsett som deg: Abit KT7A, Tbird 1200 AXIA, og omtrent samme spenning på 5volt'en. Jeg fikk den ikke stabilt over 1450 før, selv ikke med volt-mod. Men så kom jeg til å tenke på at jeg ikke hadde oppdatert BIOS på veldig lenge... Oppdaterte til den nyeste offisielle, og nå kjører jeg på 1530, helt stabilt (145 bus)! Stiller jeg vcore til rundt 2 volt, går den stabilt på 1600 (men varmer opp vannet i kjølesystemet litt for mye... Freon blir neste prosjekt). Den nye bios'en disabler den funkjsonen som gjør at hovedkortet "avlaster" CPU når den er idle. Resultatet blir høyere idle temp, men bedre stabilitet. Med den kjølinga du hadde tror jeg ikke temp blir så stort problem uansett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...