Gå til innhold

Er Whitebox nedlagt?

Anbefalte innlegg

For de som trenger deler til sine Clevo maskiner, så har jo Netshop.no , Shg.no litt inne. De kan jo være behjelpelig med med å skaffer andre deler også!

Er jo verdt et forsøk der. Bare glad min WB ikke har tatt kvelden ennå!

Eller prøv å ta kontakt med http://www.clevo.com.tw/ direkte.

De som har forhåndsbetalt eller har lappisene inne til repp. Gå til http://forbrukerportalen.no/ eller http://pub.tv2.no/nettavisen/hjelperdeg/ samt http://www.nrk.no/fbi/

Håper på at alt løser seg til dere der ute

Endret av killabie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt stygt å :D glise, men var vel en grunn til at jeg kjøpte fra Dell når jeg bytta pc ifjor og skulle ha bærbare. Hender det lønner seg å slenge på noen kroner ekstra og vite at leverandøren er der i morgen.... Men kjipt for de som sliter da... :no:

Lenke til kommentar
Nåda, følte at dette lå i kortene.

Utrolig surt for kundene deres da.

7839554[/snapback]

Mest overrasket over at det ikke skjedde før og føler vel at dersom man har kjøpt PC der de siste 2-3årene så bør man ha hatt en anelse om hva type butikk dette var, dvs dersom man har orientert seg litt på nettet først.

Jeg blir heller ikke overrasket dersom det dukker opp en ny nettbutikk med samme sortiment om ikke altfor lenge. Historien virker ikke akkurat ukjent, dersom jeg ikke husker altfor feil, så dukket Whitebox opp rett etter at en butikk som het Winpad eller noe slikt forsvant.

Lenke til kommentar

Etter litt søking på nettet har jeg funnet frem til at det sannsynligvis er Ole **** som står bak Whitebox samt følgende gamle firmaer:

Laptop Norge
PC-engros
Winpad
PC Direct
Cintech
Kontor & Data
PC Salg & Service

Han ble dømt for piratkopiering (la inn piratkopi på pc'er han solgte i firmaet sitt) for endel år tilbake. Kilde:

http://www.bsa.org/norway/press/newsreleas...vare-som-ny.cfm

Han ble slått personlig konkurs den 15.03.2004. Kilde:

http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=986705414

Endret av TSP
Fjernet fullt navn
Lenke til kommentar

Mest overrasket over at det ikke skjedde før og føler vel at dersom man har kjøpt PC der de siste 2-3årene så bør man ha hatt en anelse om hva type butikk dette var, dvs dersom man har orientert seg litt på nettet først.

Jeg blir heller ikke overrasket dersom det dukker opp en ny nettbutikk med samme sortiment om ikke altfor lenge. Historien virker ikke akkurat ukjent, dersom jeg ikke husker altfor feil, så dukket Whitebox opp rett etter at en butikk som het Winpad eller noe slikt forsvant.

7839615[/snapback]

new_yes.gif

Var mange som spådde dette når Whitebox dukket opp like etter at WinPad forsvant. Whitebox avkreftet riktignok alle kobling på nettsiden deres i sin tid.

En par quotee fra gammle innlegg:

- Registstrert som enkeltmannsforetak med kontaktinformasjon [email protected]
- Ingen opplysninger om firmaet på nettsidene overhodet!
- Postboksadresse, oppgir Vik Senter på Ringerike som tilholdssted, men der finnes de ikke!
- 815-nummer
- Det er omtrent alltid samme person som tar telefonen der, men han utgir seg for å være forskjellige, og bruker navn som ikke er registrert i folkeregisteret! Ring, spør, og sjekk selv! Stemmen er lett å kjenne igjen.
- Du finner de samme skrivefeilene på hjemmesiden deres, som du finner i det mye omtalte "svaret" til Barbara.no fra Winpad.

De fleste burde vite nå at Laptop Norge, WinPad og Whitebox alle har kjørt samme taktikk, og alle tre har tilknytning til Ringerike. Alle er enkeltmannsforetak. De to første leverte maskiner en stund, men pakket sammen stille og rolig når det ble for mye "pes" med telefoner etc. Fortvilte kunder som trenger support eller ønsker å reklamere, sitter i verste fall med verdiløse produkter.

Er en del ting som gjør at man kan sammenligne dette firmaet med Winpad AS (som egentlig ikke eksisterer, men som igjen ligger under Cintec AS, som heller ikke eksisterer, men igjen ligger under PC Salg og Service Ole ****).

1. Whitebox har forretningsadresse i Røyse(?), mens innehaver/daglig leder, Belinda Andvik bor i Hønefoss.
1. PC salg og service hadde forretningsadresse i Sandvika, mens innehaver/daglig leder, Ole **** bor i Hønefoss.

2. PC salg og service brukte ActiveISP som webserver
2. Whitebox bruker ActiceISP som webserver.

3. PC salg og service brukte 815 50 XXX som tlfnummer.
3. Whitebox bruker 815 50 XXX som tlfnummer.

4. Innehaver av PC Salg og service stod oppført med hotmail-adresse.
4. Innehaver av whitebox står oppført med [email protected] (norid-oppslag)

Greit, dette kan selvsagt være tilfeldigheter, men jeg synes det er litt mistenkelig, også i tillegg at whitebox ble opprettet 23.08.2002 (iflg. brreg), det var vel tiden hvor "winpad" fikk så sykt mange klager?

Uansett om det har noen forbindelse eller ei så er det utrolig uprofft å ikke skikkelig kontor-telefonnummer, besøksadresse og f.eks noe annet enn enkeltmannsforetak som organisasjonsform på slike firmaer.

Se forresten også http://158.36.60.206/pfu/99/99-200.htm , står litt om Ole **** der ("winpad").
Endret av TSP
Fjernet fullt navn
Lenke til kommentar
Whitbox ble kjent for å levere billige bærbare PC-er, men også for å levere service og support av svært varierende grad.

Det er en litt stygg skrivefeil i ingressen, som burde bli fikset.

Ellers så er det ikke akkurat uventet at Whitebox nå har takket for seg.

Lenke til kommentar
Spørsmål vedr.konkursregler.:

Er Whitebox slått konkurs eller "frivillig" nedlagt?

Verdsettes innsendte latoper for rep. som del av konkursmidler i boet?

7840240[/snapback]

Er nok frivilig nedlagt, viss det går konkurs står det registert i brønøysund....

Men viste at det var for godt til å være sant, samt opplyste de bærbare uten mva pris..

blir vell en tv2 hjelper deg sak det her :thumbup:

Driver selv enmansforetak, men det får da være måter på oppførsjell... slike folk skulle aldri fått starta egne firmaer....

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Det står ingenting om konkurs hos Brønnøysundregistrene. Foretakene registrert på Belinda Andvik er bare slettet/nedlagt.

Derfor vil jeg tro at varer på reparasjon skal repareres og sendes til eierne.

Dersom Whitebox ikke gjør dette kan krav rettes mot privatpersonen Belinda Andvik fordi whitebox var et enkeltmannsforetak.

Lenke til kommentar
Det står ingenting om konkurs hos Brønnøysundregistrene. Foretakene registrert på Belinda  Andvik er bare slettet/nedlagt.

Derfor vil jeg tro at varer på reparasjon skal repareres og sendes til eierne.

Dersom Whitebox ikke gjør dette kan krav rettes mot privatpersonen Belinda Andvik fordi whitebox var et enkeltmannsforetak.

7840309[/snapback]

Jupp, og om det hadde vært ett vanlig foretak så hadde det blitt rettet til eiere også, slet jævli med pyton en gang pågrunn av at siden ble overført til ny eier, og derme ble det andre lagt ned...

men nok om det... slike saker er en skam for norge, til og med hardware har jo reklamert for firamet... og derme har vell mange ment at det har vært seriøst nok..

Lenke til kommentar

Jeg har hørt mye rart om Whitebox, og ville ikke handlet der selv.

Kanskje det bør være strengere regler for de som blir slått konkurs/legger ned, slik at de ikke bare kan starte opp igjen?

Det er kanskje ikke så veldig relevant, men jeg vet at flere bedrifter i nærområdet hvor jeg bor har blitt slått konkurs og startet opp igjen gang på gang for å bli kvitt gjeld. Samme eier selvsagt.

Lenke til kommentar
Men er det ikke litt naivt som forbruker å kjøpe en pc herfra når man har hørt/lest så mye negaitvt om dette firmaet? Det har da ligget i kortene i mange år.

7840167[/snapback]

Grunnen til at jeg kjøpte derfra var at jeg trengte en god maskin uten OS. Jeg lå omtrent en måned i forhandlinger med Lenovo for å få kjøpe en maskin med Ubuntu preinstallert, og selv om det var flere der som kunne ha gjort jobben, strandet det til slutt. Jeg sendte mail til rundt 20 nettbutikker om å få kjøpe en laptop uten OS, men svaret var enten nei, eller så tilbød de noe med spesifikasjoner som hørte forrige århundre til. Faktum er at Whitebox' maskiner hadde veldig ålreit spec.

I tillegg hadde en kollega en Whitebox, og selv om han hadde ventet i flere uker på å få den var han veldig fornøyd med hardwaren og vurderte å kjøpe en til.

Etter en måneds arbeid med å få tak i noe med greie specs og uten OS tok jeg altså sjansen, vel vitende at enkelte problemer hadde det vært. Maskinen kom etter bare noen få dager, men to taster funket ikke, så jeg sendte den tilbake i jula, og nå er den borte...

Jaja, det er regler for hvordan sånt skal behandles, og jeg regner med at forbrukerrådet kommer på saken.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt mye rart om Whitebox, og ville ikke handlet der selv.

Kanskje det bør være strengere regler for de som blir slått konkurs/legger ned, slik at de ikke bare kan starte opp igjen?

Det er kanskje ikke så veldig relevant, men jeg vet at flere bedrifter i nærområdet hvor jeg bor har blitt slått konkurs og startet opp igjen gang på gang for å bli kvitt gjeld. Samme eier selvsagt.

7840667[/snapback]

Er nok det eneste som kan hjelpe, og så vidt jeg vet er dette også på dagsordenen til våre myndigheter. Men der tar ting som vanlig "litt" tid :ermm:

Er glad jeg aldri har kjøpt noe fra Whitebox og føler med de kundene som nå sliter. Whitebox kjørte jo store kampanjer for noen år tilbake og hadde jo tross alt brukbare/flexible og ikke minst rimelige løsninger, så ikke så rart at mange kjøpte...

Lenke til kommentar

Det er på rette krav til (tidligere registrert eier) som var både innehaver og eier av Whitebox, siden det er et enkeltforetak så følger alt ansvar personen som driver firmaet.

Dette gjelder uansett om det firmaet er slettet eller gått konkurs.. Alt er personlig. Så send krav pr brev til /eier/ og ikke gi deg.. Blir vel en del krav rettet mot henne kan jeg tenke meg..

RScue

Ps: har selv handlet 2 pcer der de siste 2 årene og var svært fornøyd med pcene som alltid levert forsent. Men de låg som regel på 1/3 av hva de billigste kunne skaffe de for så da såg jeg det ikke som noen risiko.. Tviler dog sterkt på at de tjente 1 krone på noen av de to kjøpene jeg har hatt me de..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...