Gå til innhold

Help til Raw konvertering

Anbefalte innlegg

Jeg har nå etterhvert begynt å bruke raw. Må innrømme at jeg har holdt meg til JPG, og det har vert helt greit. Men nå vil jeg lære mer.

Programmet som fulgte med kamera funker OK, men det er så utrolig treigt, så derfor lurer jeg på om det finnes program som tar innpå raw filer.

Hadde et før som hette Rawshooter etteller annet, men det var bare en trial, og det var rotete syntes jeg.

Det jeg også har er Photoshop 7.0, finnes det raw plugin til dette?

Kamera type står i signaturen, og da må jo programmet støtte .MRW( Minolta RAW)

Programmet bør helst være gratis, men viss det koster under tusenlappen + at det er bra kan jeg jo vurdere det!

Endret av Litejk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pixmantec Rawshooter kom i to utgåver, Premium og Essentials, der den fyrste var betalvare, og den andre var (er, ei stund til) gratis. Det vart kjøpt opp av Adobe, som brukte noko av teknologien i Photoshop Lightroom (som du kan laste ned ein beta av på http://labs.adobe.com/). Essentials kan lastast – gratis som sagt – ned fram til den ferdige versjonen av Lightroom vert lansert, frå Pixmantec.com.

Photoshop har noko som heiter Camera RAW inkludert, men eg veit ikkje korleis det er med 7.0. Har du vurdert oppgradering til CS2?

Kan i tillegg nemne at Bibble Labs har fått ein del god omtale her på forumet. Ser ut som det støtter kameraet ditt.

Lenke til kommentar
Pixmantec Rawshooter kom i to utgåver, Premium og Essentials, der den fyrste var betalvare, og den andre var (er, ei stund til) gratis. Det vart kjøpt opp av Adobe, som brukte noko av teknologien i Photoshop Lightroom (som du kan laste ned ein beta av på http://labs.adobe.com/). Essentials kan lastast – gratis som sagt – ned fram til den ferdige versjonen av Lightroom vert lansert, frå Pixmantec.com.

Photoshop har noko som heiter Camera RAW inkludert, men eg veit ikkje korleis det er med 7.0. Har du vurdert oppgradering til CS2?

Kan i tillegg nemne at Bibble Labs har fått ein del god omtale her på forumet. Ser ut som det støtter kameraet ditt.

7812407[/snapback]

Nei, jeg har ikke vurdert oppgradering til cs2. Men hvilke fordeler får jeg da, med tanke på raw? Det mest perfekte hadde egentlig vert photoshop, som jeg kan åpne raw filene uten noen konvertering, redigere i programmet, og lagre som PNG eller JPEG. Er dette mulig med CS2?

Lenke til kommentar

Ser på Wikipedia at Camera RAW fyrst kom som ein valgfri plugin til 7.0.1, den var med andre ord ikkje inkludert slik som i seinare versjonar. Kan vere det er mogeleg å laste den ned, men eg veit ikkje kvar. Det er ikkje lista opp på sida til Adobe, som eg kan sjå, men kan vere eg er dårleg til å leite.

Det mest perfekte hadde egentlig vert photoshop, som jeg kan åpne raw filene uten noen konvertering, redigere i programmet, og lagre som PNG eller JPEG. Er dette mulig med CS2?
Ja, det er mogeleg.
Lenke til kommentar

Du kan ikke redigere RAW i selve Photoshop som du redigerer JPEG i Photoshop. Nå du laster inn en RAW-fil i Photoshop åpnes ACR (adobe camera raw) modulen automatisk og du må konvertere RAW fila til et annet filformat som f.eks. jpeg eller tiff for å kunne redigere bildene videre.

Hvis du har Nikon, bør du teste Capture NX som jeg syns er bedre enn RAW konvertingsmodulen i photoshop cs2.

Redigert: Sorry, så ikke at du hadde Minolta.

Endret av Autoxave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...