Gå til innhold

OS fra IDE-disk til raid1 på s-ata

Anbefalte innlegg

Har en filserver med P4C800 Deluxe (ikke E). Her ligger os (XP pro) på en enkel ide-disk. Tanken er å benytte Promise sata-kontrolleren til å kjøre raid 1 og ghoste os`et over på dette.

Jeg er imidlertid usikker på dette rundt drivere. Denne kontrolleren er for tiden i bruk med lagringsdisker i raid, så drivere er naturligvis installert.

Ghost speiler enkelt os-installasjonen over på det nye raid-arrayet, men hva skjer når jeg booter fra dette for første gang? Vil driverinstallasjonen som allerede er der gjøre susen, eller får jeg blåskjerm tidlig under oppstarten? Må jeg eventuelt gjøre noe med kopien på arrayet etter speiling før jeg booter fra det?

:hmm:

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke garantere at dekommer til å virke, men her er oppskrifta:

Obs: Den disken du kloner til bør være minst like stor som kildedisken. Altså: sata-disken >= ide-disken i ditt tilfelle.

1)

Sørg for å ha kopi av alle viktive filer du hadde på SATA-disken. Disse vil nemlig forsvinne.

2)

Vær bombesikker på at driverne til sata-disken er installert og at den virker i windows.

3)

Fjern alle stasjonsbokstavene utenom C (hvor windows ligger på). Vet ikke om dette er helt nødvendig, men tror at det kan forebygge at du får windows på D eller andre stasjonsbokstaver enn C etter du har kopiert disken.

4)

Slå av maskinen. Set inn cd-rom eller floppy med dos-versjonen av ghost og boot maskinen.

5)

Velg disk - disk, ikke partition til partition, for jeg tror nemlig ikke ghost tar med MBR da. Gjør ferdig kloninga og slå av maskinen etterpå. (nb: kan være en fordel å ta backup av mbr som står beskrevet i artikkelen jeg lenket til, eller finne et program som kan kjøres fra dos)

6)

Dra ut strømkabelen, og ta ut IDE-disken. (og sett strømkabelen på plass når du er ferdig)

7)

Ta ut disketten eller CD-plata som du bootet opp dos med og start windows.

8)

Hvis du fremdeles ønsker å bruke IDE-disken, så kan du repetere pt. 6 bortsett fra det åpenbare da.

Da burde det fungere.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Det er to nye disker som skal inneholde OS`et. Disse skal kjøres i raid 1 (speiling). Altså ingen filer å miste.

Jeg kommer til å bruke Ghost 9 til å speiling med Windows kjørende, og ingen andre disker en de involverte vil være tilkoblet. Dette fungerer helt strålende

Driverne er jo installert i og med at det står et array på kontrolleren allerede som brukes til lagring. De nye diskene skal på denne kontrolleren, og OS skal flyttes til dette arayet fra den single ide-disken de ligger på nå.

Fin oppskrift :thumbup: men du misforstod kanskje problemstillingen litt. Jeg er egentlig bare ute etter å få greie på om driverinstallasjonen som allerede er gjort greier seg, eller om det blir problemer når os faktisk skal starte fra denne kontrolleren for første gang. Det er jo forsåvidt bare å prøve, men jeg prøver å gjøre litt research før jeg setter i gang. Kommer til å ta fatt på dette når jeg kommer meg hjem over helga etter en solid dose spansk drittvær.

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...