Gå til innhold

Hva legger dere i "å snakke flytende"


Mr. Bojangles

Anbefalte innlegg

Har et lite stort spørsmål til folket som henger her inne:

 

Hva legger dere i "å snakke flytende"? Hvis en sier at han kan flytende engelsk, som ganske mange mener de kan. Forventer dere da at personen snakker som en innfødt eller bare behersker språket?

 

Grunnen til jeg spør er at jeg hadde en diskusjon med en kompis på skolen. Han mente at han kunne flytende engelsk, noe jeg mente han ikke kunne da folk lett kunne høre at han ikke snakket engelsk som morsmål.

 

Selv mener jeg at hvis en person skal snakke flytende må han snakke så bra at knapt de med engelsk som hovedspråk merker at han er utlending.

 

Vil nesten si jeg irriterer meg over alle de som sier de kan flytende engelsk, når de ikke kan det flytende.

 

Ja, jeg kjeder meg :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At taleren er i stand til å føre en samtale med en morsmålsinnehaver som om han selv skulle ha nevnte språk som morsmål. Helt perfekt uttale er ikke viktig, og hvis vi skulle satt dette som krav for å kunne kalle noe "flytende" ville dette utelukket de aller, aller fleste. Det er generelt sett ikke mulig å tilegne seg perfekt uttale av et språk hvis man begynner å lære seg det etter fylte 6 år (sånn røflig).

Lenke til kommentar

Mener ikke at man må komme fra landet, men et man snakker som man kommer fra landet.

 

Scwarzengger snakker forsåvidt flytende engelsk, men uttalen er passe sprø.

 

Kjenner mange som har perfekt uttale på både spansk og engelsk som begynte å lære språket i godt voksen alder. Man lærer kanskje lettere når man er under ti år, men å lære seg et språk flytende er langt fra umulig selv om man er godt oppi årene.

 

For å ta et kjapt eksempel: Onkelen min, som er fra Birmingham i England, snakker flytende norsk (bergensk faktisk :p ) selv om han er over 40 og begynte å lære språket for 12-14 år siden :)

Lenke til kommentar
Å lære seg et språk flytende er ikke umulig, men å lære seg det perfekt (etter den kritiske alderen) er det bare et ekstremt fåtall som er i stand til. Det er en hel haug med nyanser du som nordmann ikke oppfatter, men som en innfødt spanjol eller engelskmann ville hørt med en gang.

7811490[/snapback]

Joda, men godt voksne utlendinger som lærer norsk så bra at ingen kan høre at de ikke har vokst opp i Norge da? Kjenner et par av dem :)

 

Så da bør det motsatte ikke være umulig

Lenke til kommentar

Isbilen: Har du noen gode kilder til dine teorier? Jeg sitter ikke her å hører på dette tullet, det er da mange som kan lære seg ett språk perfekt, selv om dette innbærer å lære seg alle de forskjellige lydene og trykk på forskjellige ord.

 

Altså, uten kilder så betyr ditt ord nada, jeg snakker utifra mine egne erfaringer med folk og slikt, men jeg vil gjerne ha noe som bekrefter det du sier.

Lenke til kommentar
Isbilen: Har du noen gode kilder til dine teorier? Jeg sitter ikke her å hører på dette tullet, det er da mange som kan lære seg ett språk perfekt, selv om dette innbærer å lære seg alle de forskjellige lydene og trykk på forskjellige ord.

 

Altså, uten kilder så betyr ditt ord nada, jeg snakker utifra mine egne erfaringer med folk og slikt, men jeg vil gjerne ha noe som bekrefter det du sier.

7811520[/snapback]

 

Vel, du kan f.eks. lese denne artikkelen om temaet. På domenet ligger det mange andre artikler også, og du vil finne at tankegangen går igjen. At det ikke lar seg gjøre å lære fremmedspråk perfekt etter en viss alder er noe jeg har inntrykk av at de aller fleste språkvitere er enige om, de er bare ikke helt sikker på hvorfor enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...