Gå til innhold

Spørsmål om IS (bildestabilisering)

Anbefalte innlegg

Tommelfingerregelen for lukkertid er at den ikke bør være lengre enn 1/x sekund hvor x er brennvidden.

F.eks ved 60mm bør man ikke gå under 1/60 sekund.

Med IS kan man gå inntill 3 blendertrinn under = 1/8 sekund ved 60mm.

... men kan man bruke lengre lukkertid ... MYE lengre? Flere/mange sekunder.

Skulle tro det vil funke sålenge man ikke svinger kamera utenfor IS-systemets rekkevidde.

Er det mulig / kan det funke?

Endret av Rivers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes sikkert noen formler for dette også, men IS/VR kan fungere litt forskjellig fra system til system. Blant annet er ikke sensorbasert stabilisering like bra som optisk. Nikons VRII er bedre enn Nikon VR, og det er sikkert noe forskjell mellom Canons IS i forhold til Nikon også (vet ikke hvilken som er best). Men en sånn ca. formel som ligger midt mellom bør vel noen klare å lage? Mine matematiske kunnskaper er ganske lav, så jeg klarer ikke.

Men det sies at Nikon VR gir deg ca. 2 blendertrinn å gå på, Nikon VRII gir ca. 3 blendertrinn. Sensorbasert 1-2 blendere. Mulig noen kan lage en formel ut fra ca. 2 blendere?

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har et par objektiver med IS (Canon EF 24-105 4L IS og Canon EF 70-200 2.8L IS), og her er et eksempel på forskjellen med og uten IS.

Begge bilder - håndholdt: 1/15s f/2.8 at 200.0mm iso200 (Canon EOS 20D):

73614552.jpg

Det er spesielt når brennvidden øker at IS er nyttig, men det er hendig ved kortere brennvidder også.

Min erfaring med lengre lukkertider enn dette er at IS ikke er særlig nyttig. Teoretisk sett kunne en kanskje hatt nytte av det hvis en klarte å holde objektiv i ro "innenfor området" som du sier, men det klarere en bare med stativ, og da faller jo vitsen med IS bort.

Tor

Endret av eitp
Lenke til kommentar

Godeste Ken Rockwell har en liten artikkel, men først og fremt en liten graf som viser grovt sett det man kan forvente med IS/VR.

vr-graph.gif

Det er ikke sagt noe om brennvidde, men ut ifra grafen ser det om som det er 50mm som er brukt som referanse.

Som en ser:

For å få nær 100% av bildene skarpe (eliminere håndbevegelser) med et system uten stabilisering, må en opp i en lukkertid på rundt 1/250s.

Ved 1/60s som er tommelfingerregelen er det i overkant av 50% av bildene som blir skarpe.

Med IS/VR får en 50% av bildene skarpe ved lukkertid på rundt 1/4s (litt optimistisk kanskje..)

Med en lukkertid på 2s er det i praksis ingen bilder som er i skarpe. Stabilisering eller ikke.

Dette stemmer i grunn bra med mine erfaringer også.

Hele artikkelen:

http://www.kenrockwell.com/tech/image-stabilization.htm

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...