Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Montering av tp kabel


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg bestilte slike plugger av Datakjeden, da Komplett var tomme for de og jeg dermed ikke fikk de med på ordren jeg uansett skulle ha der...

 

Som dere ser fikk imidlertid heller ikke Datakjeden inn disse pluggene. Men så hadde noen av de vært på ClasOhlson og kjøpt noen plugger til en annen kunde en gang, som de hadde liggende. Vel, vet nesten ikke hvorfor jeg tok de med, men jeg skulle nå svært gjerne hatt opp en kabel denne helga da... (Som er trukket i veggen, så uaktuelt med ferdigkabel).

 

Vel, i alle fall: Finner ikke i farta pluggene på clasohlson.no, men følgende informasjon finner jeg på pakka:

 

COTECH Phone

Teletilbehør

 

Baksiden:

RJ-45 - LITIN, 10KPL

Modulatorkont. OSKÄRM./10FP

 

Problemet er: Før jeg har begynt å koble prøvde jeg å dytte pluggene inn i en nettverkskontakt, og det viser seg at pluggene er litt for tykke.

 

Er dette feil? Eller er det meningen at pluggen skal dyttes litt sammen etter at trådne er koblet til? Har som dere sikkert forstår aldri koblet noen TP kabel før...

 

Det som jo gjør meg litt skeptisk er at det står teletilbehør på pakka...

 

 

Håper noen kan hjelpe meg. Helst i løpet av kvelden/ formiddagen i morgen ;)

 

Reiser nemlig på mandag tilbake til hybelen, og det er hos mine foreldre kabelen skulle vært koblet opp...

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker ikke ka verktøyet for å knipe sammen selve pluggen når du har puttet inn i de 8 lederne. Men har du brukt verktøyet?

 

Bedre forklart:

Man skal dele opp de 8 lederne, posisjonere de i riktig rekkefølge og så trykke de inn i "slottene" inne i selve rj45 pluggen. En leder i hver slot. Når dette er gjort skal du putte hele pluggen inn i et knipe-verktøy som klemmer lederne fast i den slotten de er, samt legge klem på kabel bak i pluggen.

Er dette gjort?

 

Sorry hvis du vet alt dette, er ikke meningen å kalle deg idiot eller noe:)

 

Skal se om jeg finner bilde av verktøyet seinere så du får se et.

 

EDIT: aaa ser noen svarte før meg. De tre nederste bildene på den siden han over linket til er det jeg prøvde å referere til.

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar
Problemet er: Før jeg har begynt å koble prøvde jeg å dytte pluggene inn i en nettverkskontakt, og det viser seg at pluggene er litt for tykke.

 

Er dette feil? Eller er det meningen at pluggen skal dyttes litt sammen etter at trådne er koblet til? Har som dere sikkert forstår aldri koblet noen TP kabel før...

Før pluggende er montert på kabelen så er kontaktflatene fremhevet fra pluggen. Ved bruk av riktig pressverktøy for pluggene så vil disse kontaktflatene bli klemt inn i pluggen og ned i lederene og de vil dermed passe bedre i nettverkskontakten.
Lenke til kommentar

Takk så MYE for hjelpen alle sammen!

 

Den guiden satte meg på sporet, og nå er testkabeln koblet opp, er over den jeg sender denne posten :-)

 

Så får man gå løs på kablene i veggen snart og. Blir jo spennende, var et rimelig tungt parti som man nesten er spent på om kabelen overlevde ;)

 

 

Men igjen takk for hjelpen! Var herlig å få det til :D Var jo rimelig enkelt og, eneste var å få lederene like lange. Et sant helvete syns nå jeg. Men kommer sikkert med litt øvelse...

 

Og ja, jeg hadde tanga. Krympetang er det ikke det som er navnet?

Lenke til kommentar

Var det der med å få lederene like lange som var utfordringen...

 

 

Forresten: Et spørsmål.

 

På de pluggene jeg har nå ble kablene sittende veldig løst, i den forstand at de kunne beveges mye til sidene. Altså fra kabelen og ut til veggen på pluggen er det mye luft.

 

Mulig det bare er disse ClasOhlson pluggene, eller er "løsplugger" slik? Må kanskje være sånn for at man på en enkel måte skal klare å sette lederene inn i hvert sitt spor...?

 

Men bare tenkte på at det gjør jo at kabelen blir dratt av enklere.

 

 

Håper noen har noe å komme med her :thumbup:

Lenke til kommentar

Joa, det er greit nok.

 

Men hvis kabelen kan vris mye til sidene er jo sjangsen større for at en av lederene rett og slett slites av (enn hvis man ikke kunne beveget kabelen til sidene)... Altså at lederen ryker tvers av, ikke slites av pluggen.

 

Er dette jeg tenkte på. Innser at jeg ordla meg litt feil i forrige post...

 

 

Men lurer egentlig altså bare på om dette er normalt, eller om det er et poeng å leite etter andre typer plugger?

Lenke til kommentar

Joa, ser vel den.

 

Men uansett hvor liten sannsynligheten er: Hadde kabelen sittet "som støpt" - ikke kunnet beveget den inne i pluggen - hadde jo sannsynligheten vært enda mindre for å rive av noe... Altså som for kabler man kjøper ferdigkoblet - de kan jo ikke beveges noe inne i pluggen...

 

Men ser at det i så fall ville vært et problem med å skyve lederene inn. Så er sikkert beste løsning :cool:

Lenke til kommentar

hahaha.

 

Apropro bøyavlaster så hadde jeg tenkt å ta med det ja.

 

Men sist jeg så etter var ubekreftet leveringstid hos komplett/datakjeden 1. april! Utrolig nok. Og gadd ikke leite mer nå.

 

Så de første kabelene denne gangen ble uten... Men planen er å ta ibruk det neste gang ja...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...