Gå til innhold

Nytt Tvkort til bruk i Win MCE og til digital tv


Stig-Arne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trenger meg ett TV kort til bruk mot Windows Media center, det skal kobles opp i mot en digital dekoder fra Canal Digital.

Noen tips ?

Pris: maks 1000 kr.

7810510[/snapback]

 

Dette vil virke hvis du snakker om CD kabel-TV:

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=44700

 

Du trenger også en Conax CAM for å sette inn krypteringskortet:

 

http://www.dvbshop.net/product_info.php/in..._Conax-CAM.html

 

For CD satelitt-TV trenger du et annet kort, dette støtter DVB-S2 som blir brukt for transpondere som sender HDTV:

 

http://www.dvbshop.net/product_info.php/in...-Budget-CI.html

 

I begge tilfellene kan du sette coaxen rett inn i TV-kortet, du kan glemme dekoderen. Du trenger også media-senter-software som støtter digital-TV, f.eks. SageTV http://www.sagetv.com

Endret av stigto
Lenke til kommentar
det er satelitt tv jeg tenkte på.

Men jeg tenkte på ett tv kort som jeg plugget ifra dekoderen til pc`en slik at maskinen fungerer som en opptaksenhet.

Har jo en coax utgang på dekoderen, som står merket VCR på, altså utsignal.. håpet på å kunne ta og koble pc`en til der og ta opp med.

7824459[/snapback]

 

Ja, det kan du med satelitt-kortet som er listet ovenfor. Du kan selvsagt koble coaxen fra digital-boksen din til PCen, coax-ut på denne er vanligvis bare pass-through.

 

Men du trenger altså ikke dekoderen for å ta opp. Kortet i PCen tuner, og opptaksfunksjonene i f.eks. SageTV lagrer MPEG-strømmen fra satelitten på disk. Du kan etterpå f.eks. redigere med VideoReDo og lagre som en standard DVD (for SD-kanalene).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei Stigto! Du høres ut til å ha greie på sage-tv.

Har du forsøkt å kjøre en eller flere extendere mot sage?

Lurer litt på å investere i en maskin, og et par extendere, men er litt usikker på hvor stor maskin jeg trenger. Har du noe erfaring?

 

Det skjer jo også my med hd tv nå, hvordan vil det virke med det korte du snakket om, og hva med externe, har de også full hd kvalitet?

 

Takknemelig for all kjelp :)

 

det er satelitt tv jeg tenkte på.

Men jeg tenkte på ett tv kort som jeg plugget ifra dekoderen til pc`en slik at maskinen fungerer som en opptaksenhet.

Har jo en coax utgang på dekoderen, som står merket VCR på, altså utsignal.. håpet på å kunne ta og koble pc`en til der og ta opp med.

7824459[/snapback]

 

Ja, det kan du med satelitt-kortet som er listet ovenfor. Du kan selvsagt koble coaxen fra digital-boksen din til PCen, coax-ut på denne er vanligvis bare pass-through.

 

Men du trenger altså ikke dekoderen for å ta opp. Kortet i PCen tuner, og opptaksfunksjonene i f.eks. SageTV lagrer MPEG-strømmen fra satelitten på disk. Du kan etterpå f.eks. redigere med VideoReDo og lagre som en standard DVD (for SD-kanalene).

7830289[/snapback]

Lenke til kommentar
Hei Stigto! Du høres ut til å ha greie på sage-tv.

Har du forsøkt å kjøre en eller flere extendere mot sage?

Lurer litt på å investere i en maskin, og et par extendere, men er litt usikker på hvor stor maskin jeg trenger. Har du noe erfaring?

 

Det skjer jo også my med hd tv nå, hvordan vil det virke med det korte du snakket om, og hva med externe, har de også full hd kvalitet?

 

Takknemelig for all kjelp :)

 

 

Har ikke prøvd med extendere, har installert SageTV v6 på HTPCen, som er koblet direkte til projektor. SageTV tar ikke mye ressurser; bruker den med NVidia PureVideo-filtre, og den bruker kun noen få % CPU på en single-core Athlon 64 3200+ (VMR9). Dette gjelder MPEG2 SD som NRK, TV2 og lignende. Har et NVidia 7600GT-kort, som erfaringsmessig er bedre på deinterlacing enn modellene lenger ned i serien.

 

TV-kortet har ikke hardware MPEG2-dekoder, all dekoding skjer i software. HDTV i Europa går i all hovedsak på H.264 over en MPEG-2 transportstrøm, og vil derfor kunne brukes i SageTV med passende filtre (Haali splitter + CoreAVC dekoder). Dette er derimot mer CPU-krevende, og du vil trenge en kraftigere CPU (AMD X2 4600+ eller høyere, vil jeg tro). Har ikke fått prøvd annet enn opptak av 1080i/1080p h.264 ennå, men jeg regner med at live TV vil fungere like bra.

Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar :)

 

Tro jeg må se å få kjøpt meg noe utstyr.

 

Har parabol fra Canal digital, hvilke kort er best å bruke, ønsker egentlig å kjøre signale rett fra parabolen og inn i kortet, uten å dekoder. 2 tunere hadde også gjort seg, men kjener jeg Canal digital korrekt, må jeg vel da ha 2 kort? :(

 

Anders

 

 

Hei Stigto! Du høres ut til å ha greie på sage-tv.

Har du forsøkt å kjøre en eller flere extendere mot sage?

Lurer litt på å investere i en maskin, og et par extendere, men er litt usikker på hvor stor maskin jeg trenger. Har du noe erfaring?

 

Det skjer jo også my med hd tv nå, hvordan vil det virke med det korte du snakket om, og hva med externe, har de også full hd kvalitet?

 

Takknemelig for all kjelp :)

 

 

Har ikke prøvd med extendere, har installert SageTV v6 på HTPCen, som er koblet direkte til projektor. SageTV tar ikke mye ressurser; bruker den med NVidia PureVideo-filtre, og den bruker kun noen få % CPU på en single-core Athlon 64 3200+ (VMR9). Dette gjelder MPEG2 SD som NRK, TV2 og lignende. Har et NVidia 7600GT-kort, som erfaringsmessig er bedre på deinterlacing enn modellene lenger ned i serien.

 

TV-kortet har ikke hardware MPEG2-dekoder, all dekoding skjer i software. HDTV i Europa går i all hovedsak på H.264 over en MPEG-2 transportstrøm, og vil derfor kunne brukes i SageTV med passende filtre (Haali splitter + CoreAVC dekoder). Dette er derimot mer CPU-krevende, og du vil trenge en kraftigere CPU (AMD X2 4600+ eller høyere, vil jeg tro). Har ikke fått prøvd annet enn opptak av 1080i/1080p h.264 ennå, men jeg regner med at live TV vil fungere like bra.

7925659[/snapback]

Endret av Andersgh
Lenke til kommentar
Hmm!  Tittet akkurat litt lenger opp i tråden, og der sto jeg svar på noe av det jeg spurte om.  :blush:

 

Men finnes det noen gode norske nettbutikker?

7927379[/snapback]

 

Har ikke funnet Technotrend-kortet i noen norsk nettbutikk, og dette er det hittil eneste DVB-S2-kortet, så vidt jeg vet. Det kan hende der er et tilsvarende kort fra Hauppauge, de rebrander ofte Technotrend-kort (med høyere pris). Det er helt greit å bestille fra dvbshop, de tar PayPal.

 

Kortet har bare en tuner, men du kan bruke flere kort samtidig; det holder da med CAM-modul i det ene kortet. SageTV støtter flere tunere, du kan da se på en kanal og ta opp en annen samtidig.

Lenke til kommentar

Hvordan oppsett må man ha på parabolen får å få til en slik 2 tuner løsning?

Holder vel ikke bare med et hode og en coax?

 

 

Hmm!  Tittet akkurat litt lenger opp i tråden, og der sto jeg svar på noe av det jeg spurte om.  :blush:

 

Men finnes det noen gode norske nettbutikker?

7927379[/snapback]

 

Har ikke funnet Technotrend-kortet i noen norsk nettbutikk, og dette er det hittil eneste DVB-S2-kortet, så vidt jeg vet. Det kan hende der er et tilsvarende kort fra Hauppauge, de rebrander ofte Technotrend-kort (med høyere pris). Det er helt greit å bestille fra dvbshop, de tar PayPal.

 

Kortet har bare en tuner, men du kan bruke flere kort samtidig; det holder da med CAM-modul i det ene kortet. SageTV støtter flere tunere, du kan da se på en kanal og ta opp en annen samtidig.

7932258[/snapback]

Lenke til kommentar
Hmm!  Tittet akkurat litt lenger opp i tråden, og der sto jeg svar på noe av det jeg spurte om.  :blush:

 

Men finnes det noen gode norske nettbutikker?

7927379[/snapback]

 

Har ikke funnet Technotrend-kortet i noen norsk nettbutikk, og dette er det hittil eneste DVB-S2-kortet, så vidt jeg vet. Det kan hende der er et tilsvarende kort fra Hauppauge, de rebrander ofte Technotrend-kort (med høyere pris). Det er helt greit å bestille fra dvbshop, de tar PayPal.

 

Kortet har bare en tuner, men du kan bruke flere kort samtidig; det holder da med CAM-modul i det ene kortet. SageTV støtter flere tunere, du kan da se på en kanal og ta opp en annen samtidig.

7932258[/snapback]

 

DVB-S2 kort:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=326953

 

tråd om kortet:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=698806

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...