Gå til innhold

Peltier kjøling for CPU


LittOmAlt

Anbefalte innlegg

Hei

 

noen som kan forklare meg peltier kjøling?

 

Er det som jeg tror et kjøleelement som er aktivt - kobler til strøm for å få en lavere temperatur?

 

Hvordan kan dette benyttes til å kjøle en Pentium 4 CPU?

 

Noen av dere som har slik kjøling`?

 

 

Takker for raske svar, min CPU er 60 grader idel og 85 grader med forsiktig load!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et peltier element kobler man strøm på så blir den ene siden veldig kald og den andre veldig varm så du trenger nokk ganske god kjøling for å kjøle pelten...da får du effekten fra peltier elementet + effekten fra cpu som må kjøles så jeg ville heller bare gått til innkjøp av en god cpu kjøler.

Lenke til kommentar

Hei :D Dårlig med feedback på dyp fundige spørsmål generelt i forum tenker jeg :hmm: Dette kan skyldes en av to ting, enten så er kunskapen generelt dårlig eller som jeg mistenker så vil man ikke dele kunnskapen med andre :D Hvorfor har vi i så tilfelle et forum :dribble:

 

Min påstand er at peltier er et glimrende kulde medium les mer om peltier (http://www.hardware.no/guider/kjoling/peltierguide/12605)

Hva er problemet med god kjøling :hmm:

Men hvilken form for kjøling vi snakker om kan sikkert diskuteres for og imot av de fleste. Min påstand er at vann er den beste måten å transportere varmen vekk ifra varme kilden :tease: Ta feks porsche en glimrende bil som til tross for mange dypt religiøse Porsche fantaster,gikk bort ifra grunnkonseptet med luft avkjølt bokser motor og som tilslutt måtte bite i gresset å ty til vannavkjøling :thumbup: Riktig nok må vi på land bruke luften til å kjøle ned vannet, men da varmes bare luften som passerer radiatoren(radiatorene). Dette kan da ikke være noe problem så lenge vi transportere varmen direkte ut av kabinettet ved hjelp av utblåsningsviftene bak på kabinettet, samtidig som vannet fører varmen direkte ifra varmekilden(kildene) til radiatorene :cool: Man vil dessuten ha den samme luft strømmen i kabinettet søm før, men luften i kabinettet vil generelt være kjøligere enn tidligere :thumbup: Motto: Vannkjøling er i prinsippet så enkelt at jeg kan det :dribble:

Lenke til kommentar
Hei :D  Dårlig med feedback på dyp fundige spørsmål generelt i forum tenker jeg :hmm:  Dette kan skyldes en av to ting, enten så er kunskapen generelt dårlig eller som jeg mistenker så vil man ikke dele kunnskapen med andre :D Hvorfor har vi i så tilfelle et forum :dribble:

 

Min påstand er at peltier er et glimrende kulde medium les mer om peltier (http://www.hardware.no/guider/kjoling/peltierguide/12605)

Hva er problemet med god kjøling :hmm:

Men hvilken form for kjøling vi snakker om kan sikkert diskuteres for og imot av de fleste. Min påstand er at vann er den beste måten å transportere varmen vekk ifra varme kilden :tease: Ta feks porsche en glimrende bil som til tross for mange dypt religiøse Porsche fantaster,gikk bort ifra grunnkonseptet med luft avkjølt bokser motor og som tilslutt måtte bite i gresset å ty til vannavkjøling :thumbup: Riktig nok må vi på land bruke luften til å kjøle ned vannet, men da varmes bare luften som passerer radiatoren(radiatorene). Dette kan da ikke være noe problem så lenge vi transportere varmen direkte ut av kabinettet ved hjelp av utblåsningsviftene bak på kabinettet, samtidig som vannet fører varmen direkte ifra varmekilden(kildene) til radiatorene :cool: Man vil dessuten ha den samme luft strømmen i kabinettet søm før, men luften i kabinettet vil generelt være kjøligere enn tidligere :thumbup: Motto: Vannkjøling er i prinsippet så enkelt at jeg kan det :dribble:

7863234[/snapback]

 

Kanskje motviljen mot å skrive en masse informasjon er at den alt er veldig lett tilgjengelig for de som gidder søke litt.

Slik jeg ser det er det to store ulemper med Peltier

1. den lave virkningsgraden. Man skaper mye mere varme enn det som skal transporteres vekk fra CPU. Det øker kravet til kjøling og vel redusere effekten av vannkjølingen for de andre blokkene man måtte ha i samme loop.

2. Strømforbruket er svært høyt. Som en følge av den lave virkningsgraden må man tilføre mye energi (strøm) for å fjerne litt energi. Dette krever ofte en engen strømkilde.

 

En siste ulempe er tempereaturer langt under omgivelsestemperaturen på kaldsiden. Dette krever dermed isolasjon for å unngå fuktskader.

 

Alt i alt, for mye styr for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...