Dj Charlie Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 (endret) 1. Hva brtyr: Vista 64bit godkjenner kun signerte drivere. Dersom du har komponenter som ikke har signerte drivere får du ikke installert disse med Vista 64bit! 2. hvordan vet jeg det er signerte drivere? 3. Hve betyr OEM og hvorfor er dem billigere en fullversionene? Endret 27. januar 2007 av Dj Charlie Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 1. I Windows Vista x64 får du kun benyttet drivere som Microsoft selv har godkjent, og lagt til en digital signatur i selve driveren. 2. Hvis du går inn på nettstedet til produsentene (ex. linksys, amd etc), og du finner "Vista x64" drivere der, så er de høyst sansynlig signerte Ellers tror jeg det bare er å prøve. 3. OEM versjonen av Vista (eller andre ting, er ikke ett utrykk som er bundet til Windows, eller operativsystemer for den saks skyld), kan kun kjøpes sammen med hardware (i utgangspunktet). Mar har kun lov til å selge denne versjonen, dersom man samtidig oppgradere viktige komponenter i PC'n, såvidt jeg har skjønt. Nå er det jo mange som ikke bryr seg om dette, og selger OEM versjonen uansett. Det er ingen forskjell på OEM versjonen, og den vanlige versjonen. (Med mindre den blir solgt i pakke sammen med noe annet, da kan det hende de har bundet det til akkurat det hardware. Eksempel på dette er Nero, som sender med innstalasjondisker med nye brennere. Man kan kun innstalere disse versjonene av Nero, på PC'r med den type brenner). Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 OEM Windows versjoner har du ikke rett til support fra microsoft Lenke til kommentar
Dj Charlie Skrevet 27. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2007 (endret) 1. Hvilke argumenter er det da for å kjøpe fullversjon og ikke OEM?? 2. Hvorfor står det ikke spesifisert om det er 32 eller 64bit på fullversjonene. På OEM versjonen står det om det er 32 eller 64bit. http://www.mpx.no/aspx/produkter.aspx Endret 27. januar 2007 av Dj Charlie Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 1. Du får som GeirGrusom sier tilgang til support (selv om du kan få en del med OEM versjonen også. Du har bare ikke rett på det). (se pkt. 2) 2. Kan tenke meg at fullversjonen kommer med både 32 og 64 bits versjonen. Har hørt at noen kommer med det i alle fall. Det er en fordel ettersom jeg gikk over til 32 bit etter at jeg hadde problemer med driversignatur på 64 bit versjonen. Var en eneste ting som gjorde det vanskelig for meg Og det var ext2/3 støtte (filsystem mye brukt i Linux) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Som i Xp kan man også i Vista slå av "driver signing". Bruk gpedit.msc og naviger til: User Configuration -> Administrative Templates -> System -> Driver Installation og enable "Code signing for drivers" og velg "Ignore". Lenke til kommentar
covah Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 OEM versjoner låses til den PCen det fulgte med (dersom du kjøpte en PC med Vista forhåndsinstallert), eller til den maskinen du installerer det først på (i Vista er dette en sannhet med modifikasjoner, men det er grunnprinsippet). Man kan idag fint kjøpe OEM versjoner UTEN å kjøpe det sammen med hardware. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 OEM versjoner låses til den PCen det fulgte med (dersom du kjøpte en PC med Vista forhåndsinstallert), eller til den maskinen du installerer det først på (i Vista er dette en sannhet med modifikasjoner, men det er grunnprinsippet). Man kan idag fint kjøpe OEM versjoner UTEN å kjøpe det sammen med hardware. 7812107[/snapback] Nå har ikke akkurat dette noe med driver signing å gjøre. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Nei, men det har stor relevanse til spørsmålet til trådstarter. Lenke til kommentar
covah Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Nå har ikke akkurat dette noe med driver signing å gjøre. 7812197[/snapback] Les den første posten om igjen... Lenke til kommentar
Dj Charlie Skrevet 27. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2007 (endret) Kan tenke meg at fullversjonen kommer med både 32 og 64 bits versjonen. 7812033[/snapback] Om det stemmer er dette i allefall en stor grunn til å kjøpe fullversjonen. For der er vell ingen tvil om at 64bit er fremtiden. Så å kjøpe 32bit nå, blir litt å kaste penger ut av vindu... Går jeg for fullversjonen kan jeg nå installere 32bit versjonen, for så å installere 64bit versjonen når driverne har blitt noe mer modene?? Lite spørsmål til: Hvilken er best å gå for: Norsk eller Engelsk. Har hørt at engelske versjonen er å anbefale, pga. det kommer flere samt raskere oppdateringer til denne? Endret 27. januar 2007 av Dj Charlie Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) Hvis du ikke har noe imot det :velg Engelsk. Selv hater jeg OS med oversettelse til Norsk . Norsk Windows: + Ingen som jeg kan komme på , da jeg har "normale" engelsk skills. - Håpløst med feilmeldinger og quides vedr. hjelp til troubleshooting og annet. Er det på Eng. finner man hjelp over hele nettet (worldwide) Servicepacks blir først lansert for Eng.Har man Norsk må man "vente" 1-2 mnd til. Endret 28. januar 2007 av syar2003 Lenke til kommentar
Dj Charlie Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 Har flere spørsmål jeg... 64bit skal støtte mer ram enn 32bit, men hvordan fungerer dette i praksis? Jeg har WinXP32bit nå med 4GB ram, men XP viser kun 3GB. Vil det da si at jeg ikke får utnyttet den siste ram brikken med 32bit, eller utnytter den alle 4gig, men viser kun tre. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Det er fordi 3 GB er maks grense på en 32-bit versjon av windows. Egentlig er grensen på 2, men med en boot-switch kan du få opptil 3. Prosessoren støtter 4, men pga. interne tekniske ting i operativsystem, får du bare adressert 2 GB (3 med switch) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå