Yaricks Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Hei, har ett problem i UBUNTU 6.10 nå.. Brukeren min som er den eneste brukeren på systemet klarer ikke å skrive til den nye brukeren jeg lagde sine mapper, den klarer heller ikke å skrive / endre webserver mappen (/var/www/) noen som vet hva jeg kan gjøre for å kunne det? Trodde jeg var root user men tydligvis ikke.. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 sudo <kommando> eller sudo -s, hvis du vil bli "fast" root/admin uten å skrive sudo foran hver eneste kommando. Lenke til kommentar
Yaricks Skrevet 27. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2007 Hm, problemet er ikke i terminal men i grafisk grensesnitt.. Hvis jeg høyreklikker i /www/ så er "Create Folder" og "Create Document" grået ut, slik at jeg ikke kan velge noe... Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 For å starte GUI-programmer med sudo-rettigheter skriver du gksu foran. For eksempel: ALT + F2 gksu nautilus (nautilus er filbehandleren). Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Som sagt, så er ikke brukeren din admin selv om det er eneste bruker på systemet. Derfor har du begrensede rettigheter, akkurat som en hvilken som helst annen bruker. Eneste er at Ubuntu automatisk legger inn første brukeren i sudoers-fila slik at du kan bruke sudo for å få midlertidige root-rettigheter. I konsoll kan du skrive: $ sudo kommando eller for å få et shell med root-rettigheter hvis du skal gjøre flere ting som root: $ sudo -s Til grafisk bruk kan du f.eks. skrive: $ gksudo nautilus Så får du opp gnome-filbehandleren som root Lenke til kommentar
Yaricks Skrevet 27. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2007 Den siste der ja! Flott! Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå