Mozart-TX Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Problemet med radiatoren :!: er at kjølingen begrenser seg til luft temeraturen, minus en 3-4-5 grader pga luft kjøling av ribbene(fordampning`s prinnsippet) Dvs at en flaske kola nei ikke som i kola Men som i solo. vi tar et vått håndkle rundt brusen, og lar vannet fordampe i solen Og det funker, vi får en sval brus. Men vi snakker hele tiden om energi, i dette tilfellet om sol energi! Så for å få best mulig kjøling må vi tilføre energi, Og da er faktisk Peltier et relativt greit inngrep i en Pc. enten man snakket punkt kjøling m ditto konsekvenser med tanke på kondens. Når varm luft treffer en iskald Halvliter Mitt forslag er legg det heller inn i kjølekretsen som et bidrag for å få kaldere vann i hele systemet/ systemene. Tips varmen må transporteres ut av kabinettet for all energi produserer varme! Lenke til kommentar
bucketofcack Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Helt enig! Skål! :!: Fordamping får du med en bong (LINK) også Lenke til kommentar
Mozart-TX Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 Helt enig! Skål! :!:Fordamping får du med en bong (LINK) også 7809903[/snapback] Kult med positiv feedback! Hvordan løser du ditt problem? Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Har seg vel slik at når en substans skal evaporere (fordampe) vil den i prosessen trekke med seg energi, eller rettere sagt, prosessen trenger energi for å gjennomføres. Basicly hele prinsippet bak fasekjøling... || || \/ Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Hei og velkommen til forumet! Jeg vil anbefale deg å kutte litt ned på smileysene og fokusere på å skrive litt mer lettfattelige innlegg. Slik førsteposten er nå er det veldig vanskelig for andre å få tak i poenget. Emnetittelen kunne nok også med fordel ha blitt endret til en litt mer informativ tittel. Meningen med emnetitler er at andre skal skjønne hva tråden omhandler kun ut i fra tittelen. Om du endrer på tittel og førsteinnlegg vil jeg tro at du får mye større respons på tråden din. Er det noe du lurer på er det bare å sende en PM til meg eller en annen moderator. Fint om du tar dette til etterretning, slik at du slipper å få tråder stengt i fremtiden. Ønsker deg et ellers hyggelig opphold her på forumet. Lenke til kommentar
Mozart-TX Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 Har seg vel slik at når en substans skal evaporere (fordampe) vil den i prosessen trekke med seg energi, eller rettere sagt, prosessen trenger energi for å gjennomføres. Basicly hele prinsippet bak fasekjøling... || || \/ 7833998[/snapback] Du har helt rett med tanke på energi forbruket, men nå har det seg vel slik at de fleste har vifter i kabinettet og dermed en viss gjennomstrømning av luft i kabinettet Denne luften har vel en lavere energi enn luften/varmen ifra en feks cpu eller generelt luften i kabinettet! Dermed får vi en kjøleeffekt som i prinnsippet er gratis! Men vi kan også tillføre mer energi for å få en økning av kjøleeffekten feks med et peltier element( sikkert ikke rimligste måten å kjøle på men det kan gjøres med relativt enkle inngrep i pc`n) Noe som ikke kan sies om en kjøle kompressor, men denne er sikkert mer energi besparende i sammenligning!? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Mener du at ved å tilføye energi så får du bedre kjøling? Det er motsatt... Et peltier tilfører ikke energi til det det kjøler, men motsatt. Lenke til kommentar
Mozart-TX Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 Mener du at ved å tilføye energi så får du bedre kjøling? Det er motsatt... Et peltier tilfører ikke energi til det det kjøler, men motsatt. 7863663[/snapback] Hvis en mann vil misforstå så gjør man vel det da Lenke til kommentar
Mozart-TX Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) Hei Dårlig med feedback på dyp fundige spørsmål generelt i forum tenker jeg Dette kan skyldes en av to ting, enten så er kunskapen generelt dårlig eller som jeg mistenker så vil man ikke dele kunnskapen med andre Hvorfor har vi i så tilfelle et forum? Min påstand er at peltier er et glimrende kulde medium les mer om peltier (http://www.hardware.no/guider/kjoling/peltierguide/12605) Hva er problemet med god kjøling? Men hvilken form for kjøling vi snakker om kan sikkert diskuteres for og imot av de fleste. Min påstand er at vann er den beste måten å transportere varmen vekk ifra varme kilden Ta feks porsche en glimrende bil som til tross for mange dypt religiøse Porsche fantaster,gikk bort ifra grunnkonseptet med luft avkjølt bokser motor og som tilslutt måtte bite i gresset å ty til vannavkjøling Riktig nok må vi på land bruke luften til å kjøle ned vannet, men da varmes bare luften som passerer radiatoren(radiatorene). Dette kan da ikke være noe problem så lenge vi transportere varmen direkte ut av kabinettet ved hjelp av utblåsningsviftene bak på kabinettet, samtidig som vannet fører varmen direkte ifra varmekilden(kildene) til radiatorene Man vil dessuten ha den samme luft strømmen i kabinettet søm før, men luften i kabinettet vil generelt være kjøligere enn tidligere Motto: Vannkjøling er i prinsippet så enkelt at jeg kan det Endret 3. februar 2007 av Mozart-TX Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Mener du at ved å tilføye energi så får du bedre kjøling? Det er motsatt... Et peltier tilfører ikke energi til det det kjøler, men motsatt. 7863663[/snapback] Hvis en mann vil misforstå så gjør man vel det da 7863710[/snapback] Hvis man vil forklare slik at ingen forstår hva en mener så gjør man vel det... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Hei Dårlig med feedback på dyp fundige spørsmål generelt i forum tenker jeg Dette kan skyldes en av to ting, enten så er kunskapen generelt dårlig eller som jeg mistenker så vil man ikke dele kunnskapen med andre Hvorfor har vi i så tilfelle et forum? Hvis du presenterer budskapet ditt på en måte som er enkel å forstå, får du nok til en diskusjon. Min påstand er at peltier er et glimrende kulde medium les mer om peltier (http://www.hardware.no/guider/kjoling/peltierguide/12605)Hva er problemet med god kjøling? Hva er et "kulde medium"? Men hvilken form for kjøling vi snakker om kan sikkert diskuteres for og imot av de fleste. Min påstand er at vann er den beste måten å transportere varmen vekk ifra varme kilden Ta feks porsche en glimrende bil som til tross for mange dypt religiøse Porsche fantaster,gikk bort ifra grunnkonseptet med luft avkjølt bokser motor og som tilslutt måtte bite i gresset å ty til vannavkjøling Riktig nok må vi på land bruke luften til å kjøle ned vannet, men da varmes bare luften som passerer radiatoren(radiatorene). Dette kan da ikke være noe problem så lenge vi transportere varmen direkte ut av kabinettet ved hjelp av utblåsningsviftene bak på kabinettet, samtidig som vannet fører varmen direkte ifra varmekilden(kildene) til radiatorene Man vil dessuten ha den samme luft strømmen i kabinettet søm før, men luften i kabinettet vil generelt være kjøligere enn tidligere Motto: Vannkjøling er i prinsippet så enkelt at jeg kan det 7863746[/snapback] Hvorfor forteller du oss dette? Lenke til kommentar
Mozart-TX Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 Hei Dårlig med feedback på dyp fundige spørsmål generelt i forum tenker jeg Dette kan skyldes en av to ting, enten så er kunskapen generelt dårlig eller som jeg mistenker så vil man ikke dele kunnskapen med andre Hvorfor har vi i så tilfelle et forum? Hvis du presenterer budskapet ditt på en måte som er enkel å forstå, får du nok til en diskusjon. Min påstand er at peltier er et glimrende kulde medium les mer om peltier (http://www.hardware.no/guider/kjoling/peltierguide/12605)Hva er problemet med god kjøling? Hva er et "kulde medium"? Men hvilken form for kjøling vi snakker om kan sikkert diskuteres for og imot av de fleste. Min påstand er at vann er den beste måten å transportere varmen vekk ifra varme kilden Ta feks porsche en glimrende bil som til tross for mange dypt religiøse Porsche fantaster,gikk bort ifra grunnkonseptet med luft avkjølt bokser motor og som tilslutt måtte bite i gresset å ty til vannavkjøling Riktig nok må vi på land bruke luften til å kjøle ned vannet, men da varmes bare luften som passerer radiatoren(radiatorene). Dette kan da ikke være noe problem så lenge vi transportere varmen direkte ut av kabinettet ved hjelp av utblåsningsviftene bak på kabinettet, samtidig som vannet fører varmen direkte ifra varmekilden(kildene) til radiatorene Man vil dessuten ha den samme luft strømmen i kabinettet søm før, men luften i kabinettet vil generelt være kjøligere enn tidligere Motto: Vannkjøling er i prinsippet så enkelt at jeg kan det 7863746[/snapback] Hvorfor forteller du oss dette? 7863817[/snapback] Kommer frem av emne tittel " Vannkjøling på sitt beste" Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Hva kommer fram av emnetittelen? Jeg skjønner virkelig ikke poenget med tråden. Du kommer med masse i beste fall tullete påstander, gjemt inne i en stor haug med uforståelig språk stappet med smileys og uten tegnsetting. Hva vil du fram til? At den beste måten å kjøle pcen på er vannkjøling med peltier på cpu? Lenke til kommentar
bucketofcack Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Hva kommer fram av emnetittelen? Jeg skjønner virkelig ikke poenget med tråden. Du kommer med masse i beste fall tullete påstander, gjemt inne i en stor haug med uforståelig språk stappet med smileys og uten tegnsetting. Hva vil du fram til? At den beste måten å kjøle pcen på er vannkjøling med peltier på cpu? 7864332[/snapback] Slapp av da kis, tror du bare blir tullet litt med! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 bucketofcack: Det er akkurat det som er poenget mitt! Denne tråden ble opprettet for å tulle med folk. Dessverre ble rapporteringen sett av darkness|, og tråden ble ikke stengt fordi trådstarter nylig ble registrert. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 For systemer som ikke tilføres energi direkte, er vannkjøling seff best. Men å påstå at peltier er et fantastisk kjølemedium, er vel strengt tatt en sannhet med mange modifikasjoner. Det er ekstremt mye energi totalt bortkastet. Skal man ha noe kraftigere enn vann, er fase best i forhold til energiforbruk. Men over til formulering til trådstarter, så er jeg ikke helt sikker på om jeg kommenterer på det som menes, for det er ikke spesielt lettfattelig formulert. Sånn for å ha sagt det. Lenke til kommentar
Mozart-TX Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 bucketofcack: Det er akkurat det som er poenget mitt! Denne tråden ble opprettet for å tulle med folk. Dessverre ble rapporteringen sett av darkness|, og tråden ble ikke stengt fordi trådstarter nylig ble registrert. 7864558[/snapback] Hva er problemet ditt? Er du for opplyst i alle fag Det er kanskje en del andre der ute som ikke er fult så opplyste som deg og kanskje setter pris på litt info om kuldeteknikk! En av de beste hunkene eller dustene Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Nå har det seg da slik at innlegget/tråden din ikke akkurat gjør en mindre forvirret enn man er før man leser det... Lenke til kommentar
Mozart-TX Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 For systemer som ikke tilføres energi direkte, er vannkjøling seff best. Men å påstå at peltier er et fantastisk kjølemedium, er vel strengt tatt en sannhet med mange modifikasjoner. Det er ekstremt mye energi totalt bortkastet. Skal man ha noe kraftigere enn vann, er fase best i forhold til energiforbruk. Men over til formulering til trådstarter, så er jeg ikke helt sikker på om jeg kommenterer på det som menes, for det er ikke spesielt lettfattelig formulert. Sånn for å ha sagt det. 7864578[/snapback] Beklager hvis jeg formulerer meg dårlig, kan prøve å gjøre det mer lett forstålig hvis det er rom for det i et forsåvidt meget stivt forum. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 1: Forumet er akkurat så stivt som det burde være. Det som er viktig er at språket er forståelig, ikke politisk korrekt. 2: Uansett hvordan du formulerer det du faktisk har kommet med i tråden, er det meget lite givende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg