WebKnight Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 (endret) Har ikke peil på dette så må ty til litt hjelp. Bilen er en corolla 99 mod, problemet er at her en dag når det var bikjekaldt så ville ikke bilen starte (har aldri hatt problem med dette før) Hørte at den såvidt begynte å dra rundt før det kom en tikkelyd, dette gjentok seg noen ganger, men ingen start å få. Har i dag testet med startkabler uten hell, de siste gangene begynner den ikke såvidt engang, men går rett på denne tikkingen (Ganske høy og klart hørbart fra kupeen med lukkede dører) Noen ideer til hva dette kan være? Og eventuelle løsninger eller ting jeg kan prøve for å få start.. På forhånd takk Endret 28. januar 2007 av WebKnight Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Det er et relee som er gåent og må byttes. Enten et tenningsrelle eller noe i den duren som må byttes. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Klikket er nok startmotoren som slår inn. Men selve startmotoren har nok ikke spenning. Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 27. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2007 Ok, men kan det skyldes deffekt relee, eller mener du det kan være noe annet. Er det ikke rart jeg da ikke fikk start når jeg var tilkoblet et annet batteri med startkabler..? Eller skyldes manglende spenning noe annet? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Hva henta du strøm fra med startkablene? Det du beskriver høres ut som defekt batteri, men da burde det hjelpe med hjelpestart. Er du helt sikker på at du hadde skikkelig kontakt og godt med strøm fra hjelpestarten? Tikking fra starteren er i ni av ti tilfeller et strømproblem. Som oftest når det er kaldt skyldes det batteriet. Et defekt batteri kan fungere helt fint om sommeren, men når det blir kaldt vil det knele slik du beskriver. Et annet alternativ kan være dårlig kontakt i hoverstrømmen til starteren. Jeg har opplevd å miste forbindelsen mellom kabelen og kabelskoen som kobler hovedstrømskabenen fra batteriet inn på starteren. Ubelastet virka alt ok, men spenninga droppa til 0 ved startforsøk. Jeg tviler på at du har et relé-problem, ikke annet enn treghet i innslaget på starteren pga. frost i alle fall. Det kan du i nødsfall løse med å rolig helle et par bøtter glovarmt vann over starteren. Husk da å kjøre en god stund så starteren tørker skikkelig. Lenke til kommentar
terjemag Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Hvordan koplet du til startkablene? Prøv å kople pluss til pluss ved bruk av polene, men kopl minuskabel til batteripol på avgivende bil, men direkte i gods på mottakende bil. Gjerne i motor eller starter hvis det lar seg gjøre. La så bilene stå slik en 5 minutters tid, gjerne med litt turtall på avgivende bil. Mottakende bil har tenningen og strømforbruk avslått. Prøv så å starte. Hvis dette ikke fungerer, så kan det være startinnslaget som er problemet. Prøv å "kakke" på det med en hammer e.l. Alt med måte. Håper du får det til å fungere. Lykke til! Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 27. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2007 Takker for gode tips!! Koblet slik som du beskriver terjemag, men lot den ikke stå i 5 minutter med strømforbruk avslått etc. Skal se om jeg får testa i morra. Om man heller varmt vann på starter uten at man får start, kan dette gjøre noen skade når da vannet fryser? Lenke til kommentar
eab Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Is tar større plass enn vann, så ja, dersom vannet kommer inn der det ikke skal være og fryser kan det være ille. Et kakk på starteren (dersom batteriet har nok strøm) burde i de fleste tilfeller gjøre susen dersom starteren er dårlig (og batteriet + kablingen er bra) Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Hva med å måle på starteren i stedet for å gjette seg frem? Hvis det ikke hjalp å være seriekoblet med et annet batteri, er det STOR mulighet for at starteren er gåen! Få tak i et måleapparat og mål ved å: 1) sett den rød målepinnen på den store ledningen som går in på starteren og den andre til jord. Der skal det være ca. 12 volt hele tiden. 2)Er det tilfellet, så måler du med den rød målepinnen på den lille ledningen på starteren og den svarte til jord. Vri om tenningen! Der skal det da være ca. 12 volt kun ved start. Er det strøm i begge ledninger, er det starteren som er gåen! Er det ikke strøm i: a) den store ledningen på starteren, er det sansyneligvis brudd i ledning fra batteri til starter (sjeldent) B) den lille ledningen på starteren, er det sansyneligvis brudd i/defekt tenningslås/startrele! Hvis du ikke kan måle dette selv, så gjør et verksted dette på KORT tid! Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Slik som sistnevnte post er det lureste for å skjekke starteren. Fungerer ikke denne starter iallefall ingenting. Deretter kan du skjekke batterier, kabelforbindelser, reele. etc. Lenke til kommentar
Stetson Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) Problemet her er nok defekt batteri og feilen i batteriet er slik at det dra all strømm når du bruker hjelpestart. Koble vekk det gamle batteriet og bruk startkabler direkte på batterikablene dine, uten at det gamle batteriet er med i kretsen....da starter bilen. ( Så fremt du ikke har dårlige kontakter som foreslåt lenger oppi her, men det har du vel sjekka, det er i tillfelle bare den store ledningen på starteren, hadde det vært den lille hadde det ikke vært lyd) Lykke til Endret 28. januar 2007 av Stetson Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) Da har jeg vært ute og prøvd igjen. Ved første forsøk så høres det ut som den er i ferd med å starte, dog går det veldig tregt, men etter noen sekunder går det over i den tikkelyden jeg har beskrevet og når jeg forsøker igjen går det rett på tikkingen uten at det høres ut som noe annet skjer. Prøvde også og dunke litt på starteren uten at dette hjalp. Hadde en MR2 tidligere (2000 modell) og husker at jeg hadde akkurat samme tikkelyden på den, da hjalp det med startkabler. Kan det være at jeg ikke hadde hjelpebatteriet tilkoblet lenge nok. Slo også på taklyset i bilen nå og når jeg vred om nøkkelen og denne tikkelyden kom (varer så lenge jeg vrir om nøkkelen) så slukker nesten lyset - noe og tyde utifra det? Hvordan kan man måle starteren forresten..? Takker igjen for mange gode tips og god hjelp så langt!! Edit: Leif was here... Endret 28. januar 2007 av WebKnight Lenke til kommentar
Stetson Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Har du prøvd med fra kobla batteri?? Åltså ta bort kablene som sitter på batteriet som er i bilen og koble direkte med startkabler ? Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 Har du prøvd med fra kobla batteri?? Åltså ta bort kablene som sitter på batteriet som er i bilen og koble direkte med startkabler ? 7815616[/snapback] Ikke fått testet ennå, men skal teste så snart jeg får noen til å komme og hjelpe til Lenke til kommentar
Stetson Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 En liten ting til.....Når du nå kobler til kan du sette jordings klemma rett på motoren, så får du eliminert vekk om det er dårlig kontakt i jordledningen din til batteriet, Bare finn en god skrue i motorblokka så du er sikker på at det er jord. Altså blir det den røde ledningen på plussen som du har kobla vekk fra ditt eget batteri og den andre rett på motoren. Lykke til...si fra om det gikk da Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Når du gjør som Stetson anbefaler, vær ytterst forsiktig med plusskoblingen, så du ikke berører noe metall. Og for all del, IKKE koble vekk startkablene om bilen starter. Slå av tenningen først. Uten batteri tilkoblet dynamoen vil regulatoren ta kvelden. Lenke til kommentar
eab Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Slo også på taklyset i bilen nå og når jeg vred om nøkkelen og denne tikkelyden kom (varer så lenge jeg vrir om nøkkelen) så slukker nesten lyset - noe og tyde utifra det? 7815552[/snapback] Starteren din trekker iallefall strøm da. Hvis det var dårlig kontakt så ville ikke lysene blitt spesielt svakere. Det er iallefall min erfaring, men jeg er ingen bilmekaniker. Mye tyder på at batteriet er dårlig, du har iallefall ikke nok strøm til å starte bilen. Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 Da fikk jeg endelig start på bilen. Koblet til startkabler og lot den hjelpende bilen stå på tomgang noen minutter med det som kunne slåes av avslått og da startet min på første forsøk TUSEN takk til alle dere som har bidratt til å hjelpe! Heldigvis var det bare batteriet denne gangen.. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Da må du nok kjøpe nytt batteri! Hva var grunnen til at batteriet er ødelagt? 1.at det ikke blir ladd opp nok, så over tid blir det sulfatert og ødelagt 2. Dynamoen leverer ikke nok strøm til batteriet igjen, og da skjer nr 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå