Gå til innhold

Hva avgjør om man må betale toll?


TimmyTwo

Anbefalte innlegg

Hei

 

Bestillte forleden dag et spill fra nettsiden play.com. Har bestillt varer derfra mange ganger, og har aldri måtte betale toll for varene. Men da jeg forleden bestillte World of Warcraft: The Burning Crusade fra nettsiden, så fikk jeg tolloppkrav på varen på hele 145 NOK... Tenkte dette var temmelig mye, så jeg lurer på hva det egentlig er som bestemmer om varen må betales toll på?

 

takker for svar.... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det avgjørende i denne saken er vel 200 kr. grensen.

Tror ikke Pc-spill er tollpliktige?!

 

Spillet koster så vidt jeg kan se ca. 220 kr ink. frakt. Når en vare overstiger 200 kr så må du betale moms av varens verdi ink frakt + fortollingsgebyr på ca. 100 kr.

 

220 * 1,25 + 100 = 375.

375 - 220 = 155 kr til moms og gebyrer.

 

Når du da sier 145 kr så høres dette ut som en riktig sum.

Lenke til kommentar

Jeg tror du har rett med at det ikke er toll på disse varene, men det du betaler er heller ikke "toll". Uavhengig om varen er tollpliktig eller ikke så må du betale moms på varer som overstiger 200 kr. Gebyr blir belastet for jobben speditøren gjør.

 

Hvorfor du tidligere ikke har betalt kan skyldes at avsender har satt en lavere verdi på pakken en det den faktsik har eller sendt varen som en "vareprøve" eller gave. Noen ganger går dette også igjennom grunnet f.eks mangel på resurser.

Lenke til kommentar

Når du bestillte spel til 250, var det 250 for ei enkelt vare eller totalen? Play.com sender ein pakke per vare og du treng derfor ikkje bekymre deg for totalsummen, moms blir tatt med om du har varer som kostar over 200.

 

Hugs å skille mellom toll og moms, toll er det ikkje på musikk, film og spel, mens moms må du betale, i tillegg vil du få eit gebyr på rundt 80 kroner, så det kan være lurt å sjekke om du kan få varene billigare innanfor landegrensene.

 

Mva (meirverdiagvift) er på 25%, kjøper du ei vare på Play.com som koster 200 må du betale følgande:

 

200*1.25 = 250 for varen.

~80 for behandlingsgebyr.

Totalt 330 kroner for ei vare som i utgangspunktet kosta 200. Kjøper du derimot ei vare for 199 vil du ikkje få ekstra utgifter.

 

Du kan være heldig å unngå mva dersom Tollvesenet glipper og gløymer pakken din. Uansett bør du halde deg litt under 200 kroner for å være på den sikre sida. For å rekne ut norsk pris, sjekk Tollvesenet sine omregningskurser for å få ein heilt korrekt pris.

Lenke til kommentar
Men hvordan kan det da ha seg at jeg har tidligere bestillt spill til 250 NOK fra nettsiden, og har aldri måttet betale toll for disse varene før?!

 

Mener å ha lest på tollvesenet sin nettside at filmer og spill ikke fortolles...

7809929[/snapback]

Det går på flaks..

 

Men alt over 200kr skal egentlig gjennom en fortollingsprosess hvor du må betale 25% mva. Bøker er vel omtrent det eneste som er mva-fritatt.

 

Grunnen til at du tror det er toll, er vel at Posten eller hvem det er som har tatt pakken inn i landet for deg, belaster deg et gebyr som dem kaller "fortollingsgebyr". Selv om det egentlig burde kalles "MVA-behandlingsgebyr" eller noe slikt. Toll tillegges kun varer som er tollpliktige som alkohol, diverse mat ++.

Lenke til kommentar

Varene jeg tidligere har bestillt har vært på 250 NOK for varen, og ikke totalen... Det har stått summen av hva varen koster på utsiden av pakken, og dette er da første gangen jeg har fått ekstra tollbetaling... På oppkravet var MVA 56 NOK og tollbehandlingen på 90 NOK.

 

Mulig at det bare har vært en glipp fra tollvesenet de tidligere gangene. Men synes selv at dette var litt merkelig.

Lenke til kommentar

Neida, hvis varen koster 250, så vil den koste deg 250+porto*1,25+fortollingsgebyr (1,25 er for å regne inn mva.)

Når varens verdi overstiger 200 så skal frakt inkluderes med varens verdi, for deretter å legge på moms. oppå dette kommer fortollingsgebyret

 

Ps : Tollen gjør glipper av og til, jeg bestilte en ny mobil fra kina, den kostet meg 2K jeg hadde beregnet at det ble 2700 inkl. porto og mva. (koster 3,5K i norge. Så det var en grei pris) Pakken kom, levert på døren ferdig fortollet.. "gratis" inn til norge. Enda det sto en schvæær lapp på utsiden der verdien på varen sto med stor skrift. Jaja tenkte jeg, greit for meg....

Lenke til kommentar
Varene jeg tidligere har bestillt har vært på 250 NOK for varen, og ikke totalen... Det har stått summen av hva varen koster på utsiden av pakken, og dette er da første gangen jeg har fått ekstra tollbetaling... På oppkravet var MVA 56 NOK og tollbehandlingen på 90 NOK.

 

Mulig at det bare har vært en glipp fra tollvesenet de tidligere gangene. Men synes selv at dette var litt merkelig.

7810127[/snapback]

Som sagt så hender det at Tollvesenet gjer ein glipp, er ikkje sikkert dei eksaminerer kvar einaste pakke.

 

Stemmer at frakt også blir rekna med når dei legg på moms, men det behøver du ikkje tenke på når du kjøper frå Play.com sidan dei sender fraktfritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...