Gå til innhold

Linux (helst ubuntu) på dual core

Anbefalte innlegg

Vil ha lagt inn ubuntu, men problemet mitt er at den ikke vil innstalleres på dual core-chipset. Har prøvd med flere forskjellige (debian, arch, fedora) men alle har enten at de ikke finner cd-rom eller harddisker.

Leste litt og det viser seg til at det er flere som har nøyaktig samme problem. Har prøvd å deaktivert forskjellige ting i BIOS (deaktivert usb, satt s-ata kontroller i RAID/IDE) med litt, men ikke nok framgang.

Om noen har prøvd dette selv og det virker, vennligst si i fra :)

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forøvrig ikke et "dualcore chipset". Det er CPUen som er dualcore og fint lite annet ;)

Har du forsøkt å starte installeren uten apic o.l?

kast inn "acpi=off , noapic" når du starter opp installeren, gjorde underverker for min i686 maskin hvertfall.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Det hadde kanskje hjulpet litt om vi fikk vite noe mer om maskinvaren din.

Det mest relevante tror jeg er hvilket hovedkort du bruker og dersom du har noen ekstra diskkontrollere, hvilke?

Du kan godt fortelle mer nøyaktig hvilken prosessor det er også, selv om jeg tror det har mindre betydning for denne feilen. Er det en bærbar Core Duo, Core 2 Duo, Pentium D?

Og hvilken arkitektur du har prøvd å installere med... x86 eller x86_64?

Når oppstår feilen. Jeg har skjønnt at du ikke får fram harddiskene dine eller at installasjonsprogrammene ikke finner cdrommen...

Men dersom det er ubuntu du forsøker å installere og du bruker den vanlige installasjonscden så betyr vel det at du har fått til å boote liveCD'n? - Siden du sier at installasjonsprogrammet ikke finner harddisken/cdromen.

Trenger noe litt mer konkrét, så skal jeg forsøke etter beste evne å svare deg. - Fortell oss gjerne punkt for punkt hva du har gjort for å prøve å få installasjonen til å virke. Da er det mye lettere å hjelpe.

Det første jeg ville prøvd (dersom du får til å boote fra cden og det er installasjonsprogrammene som har problemer), er å koble ut alle ekstra harddisker, kortlesere og minnepinner mens du kjører installasjonen.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
FreeBSD støtter nå ICH8, som P965 benytter seg av. Så jeg ville i hvert fall prøvd FreeBSD hvis du ikke får til noe annet.

7807955[/snapback]

Nå har trådstarter dessverre gitt litt dårlig med info om HK, men hvis jeg nå antar det er et 965P chipset m/ICH8 SATA-kontroller + ekstra JMicro SATA RAID, så er det hvertfall noe slikt jeg har på mitt hovedkort.

Det går i hvertfall som en drøm med 2.6.18 kernelen :)

Men nå fins det gjerne en del innstillinger på HK for hvordan SATA kontrollere skal oppføre seg, så alt funker kanskje ikke like bra. ICH8-kontrollern har 3 moduser: IDE, AHCI og RAID. Har ikke prøvd RAID-funksjonaliteten, men både IDE og AHCI går så det suser med linux uten å plundre med ekstra drivere. Mye greiere enn Windos i hvertfall hvor man må styre med driverdisketter under install :p

JMicron-kontrollern funker også, men har bare brukt den i IDE-modus da jeg ikke har hatt SATA-enheter tilkoblet en gang (bruker den bare for å koble til gamle IDE-disker siden ICH8-chipsettet har droppet IDE-støtte)

Diskene på JMicron-kontrollern blir derfor: /dev/hda , /dev/hdb

mens SATA-diskene på ICH8 blir: /dev/sda ...

Lenke til kommentar

Stemmer, snakker om ett ECS p965t-a-hk, med ICH8 og JMicron-kontrollere. Edgy live-cd klarer ikke å montere cd'n (aka seg selv), pga denne bugen i 2.6.17. Jeg har lest opp og ned på nettet, men det virker som om det finnes flere "workarounds" for å få dette til å fungere, men jeg lurer på om det beste kanskje er å modifisere en livecd med 2.6.18-kjerne? Noen som har gjort dette før (vet det finnes noe howto på dette) ?

Irriterende at Ubuntu-gjengen ikke har klart å få dette inn i en nyere build... posten på launchpad startet jo i september 2006...

Lenke til kommentar

Har du egentlig prøvd OpenSUSE 10.2 ? Den kommer med kernel versjon 2.6.18.2-34. Da skal denne buggen være fikset.

Eller Fedora Core 6 som også kommer med 2.6.18 kernel?

Dette vil nok også være fikset i Ubuntu feisty fawn som kommer i april...

Ellers så kan en alternativ løsning være å rett og slett ta ut harddisken, sette den inn i en annen maskin og installere ubuntu på den der... Oppgradere kernel til 2.6.18 og flytte harddisken tilbake igjen... Det burde virke så lenge den andre maskinen bruker enten x86 eller x86_64 arkitektiur.

Edit: En tredje løsning kan være å kjøpe og bruke IDE->SATA konvertere, disse får du for rundt en hundrelapp pr stk.

At dette ikke er med i edgy skyldes nok at buggen ble kjent for sent til at den kunne komme med releasen. En eller to måneder før release, så fryses de pakkene som kan være med i neste release... Det vil si at bare helt kritiske oppdateringer kommer med etter dette.

Altså må en bug være kjent i juli/august for å bli med i en release i oktober.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Skal prøve å installere via usb-minnebrikke (debian), også oppgradere til ubuntu. Ellers syns jeg godt Ubuntu kunne hatt daglige builds av current, slik at man slipper å streve så jævlig med slike bugs.

7821672[/snapback]

Ubuntu har daglige builds av både desktop og alternate, i tillegg ligger Ubuntu (Feisty Fawn) Herd 2 ute (Kom 10 Januar) med kjerneversjon 2.6.20-5

Endret av SlimG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...