Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bluescreen hele tiden..

Anbefalte innlegg

Okei, fikk en laptop hos en veninne, fikk beskjede om å formatere den..

Hun har xp home fra før, jeg skulle instalere xp pro.

Booter fra plate, alt går normalt, men så kommer det opp at han ikke finner noen hardisker? :ermm:

Greit nokk, en bugg tenkte jeg, og startet opp fra windows og prøvde å bare kjøre en oppdatering.

Instalasjonen gikk greit, men nå har jeg ett stort problem..

Når windows skal loade, får jeg bluescreen og pc'en restarter seg.

I sikkerhetsmodus og alle modus..

Og jeg kan ikke formatere, for det kommer opp at den ikke finner hardisken..

Prøvde å boote Ubuntu Linux live, men kom ikke langt før det klikket.. prøvde en gang til og hele greia låste seg..

Noen anelse om hva som er galt? blir frustrert her.. skulle liksom fikse den..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Booter fra plate, alt går normalt, men så kommer det opp at han ikke finner noen hardisker? :ermm:

Greit nokk, en bugg tenkte jeg, og startet opp fra windows og prøvde å bare kjøre en oppdatering.

Prøvde å boote Ubuntu Linux live, men kom ikke langt før det klikket.. prøvde en gang til og hele greia låste seg..

7806939[/snapback]

kjør CHKDSK

Endret av tfw
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

7806939[/snapback]

kjør CHKDSK

7807090[/snapback]

okei? uten mulighet for å komme meg i windows?

har ultimate boot cd her en plass.. kansje den kan hjelpe meg..?

Lenke til kommentar
du gjør jo ikke det i windows. du gjør det ved å boote fra windows plata og komme inn og velg reparer

7808057[/snapback]

Reparer med kommdandolinje? får ikke kjørt automatisk reparering for kommer opp at han ikke finner noen harddisk før det.

failuresc2.jpg

Alt jeg kommer frem til..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det er nok en sata kontroller på maskinen, du må få tilgang til driveren. Eller ha recevery CD fra produsenten. Vista går sannsynelig greit å legge inn uten å angi driver, men du må trykke F6 under installering av XP. Koble til en USB diskettstasjon.

Lenke til kommentar
Det er nok en sata kontroller på maskinen, du må få tilgang til driveren. Eller ha recevery CD fra produsenten. Vista går sannsynelig greit å legge inn uten å angi driver, men du må trykke F6 under installering av XP. Koble til en USB diskettstasjon.

7808512[/snapback]

S-ata kontrollen? er det det på en ett år gammel laptop da? kan prøve ja, har en drivercd her som jeg kan prøve med..

Men hvorfor skal jeg koble til en usb diskettstasjon? har ikke det..

Lenke til kommentar
Du må angi driveren under installasjon, XP klarer ikke å legge denne inn fra en CD, må angis med F6, kan muligens enable USB legacy support i Bios. å legge den inn fra en USB penn.

7808580[/snapback]

okei, skal teste det..

men, på drivercd'en så fant jeg ikke noen driver som het noe med s-ata elns, var bare de vanlige med wlan, ethernet, skjermkort, lyd osv..

og Btw, biosen virker ganske sperret, kan knapt endre på noe her..

EDIT: fant RAID - VIA VT6421 RAID Controller nå, skal prøve å slenge den på en usb minnepinne og stappe den i laptoppen :)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Kan være feil driver. eller at XP ikke klarer å lese fra pennen. Prøv å hen oppdatert driver på nett, Mulig du må ha IDE og ikke raid ver av driveren

7808806[/snapback]

Men nå fikk jeg det til å virke :)

Har kommet litt videre, men han finner bare en partisjon på 243mb, altså restene av den store partisjonen?

Han finner iallefall litt nå, men jeg vil at han skal finne c:\ partisjonen..

Hva må jeg gjøre? :)

Lenke til kommentar

Finner du ikke noe mer enn det, ikke noe mer plass enn det? Er litt vanskelig å si hvorfor, fra her jeg sitter. Ingen upartisjoner plass, prøv å slett det du har funnet og se hva du får opp da.

Prøv med Raid driver, og en gang med IDE driver , sjekk innstillinger i bios..

Endret av Privat
Lenke til kommentar
Finner du ikke noe mer enn det, ikke noe mer plass enn det? Er litt vanskelig å si hvorfor, fra her jeg sitter. Ingen upartisjoner plass, prøv å slett det du har funnet og se hva du får opp da.

7808877[/snapback]

Det er alt jeg får opp, og jeg får opp at det er 25mb ledig plass på den partisjonen.

Vil helst ikke prøve å slette den, siden det kansje er en backup partisjon til windows elns? den var iallefall skjult når pc'en kjørte xp home..

Noe skummelt om jeg sletter den da? skal jeg trykke "slett partisjon" for så å lage en ny partisjon med hele disken? vil det gå?

Edit: det funka ikke, får opp: Den valgte partisjonen kan ikke slettes.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Skal du legge inn ekstra drivere under installasjon (F6), */må/* disse ligge på floppydisk(!). Installasjonsprogrammet søker bare på A:\...

MEN:

WinXP har støtte for S-ATA disker uten ekstra drivere. Du må inn i BIOS og sette diskkontrolleren i IDE+SATA mode, noen modeller kaller det kun IDE mode.

Etter dette kan du starte installasjonen direkte fra CDen uten SATA-drivere.

Hadde akkurat samme problemet på en ny Komplett-PC som hadde vært til rep, og Windows var ikke riktig installert etter skifte av hovedkort. Komplett sa at eneste mulighet var å bruke en floppydisk, men etter litt googling fant jeg løsningen med BIOS.

Lenke til kommentar
Skal du legge inn ekstra drivere under installasjon (F6), */må/* disse ligge på floppydisk(!). Installasjonsprogrammet søker bare på A:\...

MEN:

WinXP har støtte for S-ATA disker uten ekstra drivere. Du må inn i BIOS og sette diskkontrolleren i IDE+SATA mode, noen modeller kaller det kun IDE mode.

Etter dette kan du starte installasjonen direkte fra CDen uten SATA-drivere.

Hadde akkurat samme problemet på en ny Komplett-PC som hadde vært til rep, og Windows var ikke riktig installert etter skifte av hovedkort. Komplett sa at eneste mulighet var å bruke en floppydisk, men etter litt googling fant jeg løsningen med BIOS.

7809045[/snapback]

Men jeg fikk jo til med at han fant hardisken, la driveren inn på en usb minnepenn og fikk han til å bruke dem.. funka fint.

Og dessuten er Biosen så sperret at det eneste jeg kan fikse på er boot screen og hdd boot priority.. ellers er det så å si ingenting som kan trykkes på..

men takk for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...