Scrubs Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Jeg har en SATA og en IDE harddisk, winxpsp2 osv. installert på sataen fra IDE hardisken, men jeg klarer ikke starte fra bare SATA disken, må ha i IDE disken for at den skal starte i windows. Noen måte å fixe dette på uten å ha en diskettstasjon? Lenke til kommentar
-Alex- Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Jeg har en SATA og en IDE harddisk, winxpsp2 osv. installert på sataen fra IDE hardisken, men jeg klarer ikke starte fra bare SATA disken, må ha i IDE disken for at den skal starte i windows. Noen måte å fixe dette på uten å ha en diskettstasjon? 7806888[/snapback] Står SATA-disken som master i bios? Lenke til kommentar
Scrubs Skrevet 26. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2007 Er ingen plasser man kan sjekke master såvidt jeg ser. Må ha IDE disken som første prioritet og boot device ellers starter ikke. Og når den starter starter den via windows som er på SATA disken. Men klarer ikke starte opp uten IDE disken. Når jeg tar ut IDE disken setter jeg SATA som boot device og første prio, men får likevel ikke komme inn i windows. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 For å starte Windows fra en disk: -du trenger system filene -en aktive partisjon. System filene kan du kopiere fra Ide disken og lim i sata disken (root) (anable for skjulte systemfiler for å se dem) Partisjon på Sata kan du gjøre aktiv fra diskbehandlingen. Da kan du prøve å starte fra Sata, slik som du har prøvd til nå, med å forandre bootpriority. Det er noen begrensninger vedrørende hvilken type partisjon type du kan bruke som system, og selvfølgelig andre problemstillinger hvis dette ikke fungerer. Det er altfor enkelt forklart men det gir deg litt utgangspunkt. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Dette har ingenting med SATA eller IDE eller master å gjøre. Dette har med måten Windows håndterer booting på. Det er ikke nødvendigvis den disken som har Windows på som booter. Problemet oppstår typisk når man installerer Windows på en ny disk uten å ta ut den gamle disken. Følg rådene til wiberos. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå