Gå til innhold

Gamepad, forslag ?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sitter å skriver ønskeliste til mine søsken. Så sitter jeg å ser på noen gamepad,har nettopp kjøpt NFS Hot Pursit 2 og trenger noe bedre enn ett tastatur å kjøre med.

Så jeg tenkte på en god gamepad til rundt 400 kr med force feedback og som er god å holde i. Er det noen som har noen gode forslag ?

Har sett på Thrustmaster FireS.Dual Power Gamepad 3

Spillutstyr (USB), noen som har noen betenkeligheter med denne ? Den ser god ut til å holde i, og med en god force feedback sak. Det hadde i tilleg vorre fint om dere kunne finne fram til en butikk som selger den evt. gamepaden i Bergen der søsteren min bor.

Mvh Morpheus^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte for noen uker siden en Thrustmaster Firestorm Dual Analog 3 fra Komplett i Bergen. Mitt råd til alle som vurderer å kjøpe denne er: IKKE KJØP DEN!

Thrustmaster pleier vanligvis å holde god kvalitet, men Firestorm-serien er tydeligvis unntaket som bekrefter regelen. Knappene er greie nok, analogstikkene (på dual analog og dual power utgavene) virker presise og har en dobbel funksjon som knapper. Siden den er forholdsvis liten, blir det kanskje litt slitsomt å holde på den i lengden hvis du har store hender (som meg).

Så langt er alt bra, men så kommer vi til det kanskje viktigste komponentet i en gamepad: selve styreknappen, eller "DPad"en som den vanligvis kalles. Og her er det alt går rett til, eh, helsike. I de fleste spill hvor du trenger en dpad eller annen digital retningsvelger er det helt avgjørende at du du kan velge alle åtte retninger fullstendig presist. (F. eks. krever ofte combo-moves i Tekken/Mortal Kombat og så videre at du utfører sekvenser av bevegelser helt riktig, som "Ned"-"Ned/Høyre"-"Opp/Venstre"-"Høyre"+"Spark".)

Jeg har for det meste testet FS'en "Mortal Kombat 4" og "Moonstone" som er to forholdsvis enkle kampspill, og i begge tilfeller har den vist seg nærmest ubrukelig. Det er nærmest umulig å treffe de korrekte retningene med dpad'en når du trenger det mest. Hvis du prøver å trykke på "Venstre" vil du i 50% av tilfellene treffe enten "Venstre/opp" eller "Venstre/ned". Måten dpad'en er konstruert på, med en frittflytende sirkulær tommelplate som hviler direkte på de fire gummiknottene som må trykkes inn for å angi retning er rett og slett håpløs! Man får ingen følelse med hvor grensene mellom retningene er med så liten "motstand" i mekanismen, og det gjør ikke tingene bedre at bevegelsesområdet til platen er minimalt.

Det er faktisk mulig med de to analoge utgavene (FS dual analog og FS dual power) å svitsje dpad'en over til å fungere som en POV-hatt mens den venstre analoge stikken overtar som dpad. Og det at den analoge stikka gjør en like god - eller like elendig, i dette tilfellet - jobb som digital kontroll som dpad'en burde si sitt om hvor lite gjennomtenkt dens konstruksjon er.

Såvidt jeg vet er dpad'en identisk på hele Firestorm serien, så alle disse er faktisk ubrukelige som vanlige digitale gamepads. Mange vil si at nettopp dpad'en er den absolutt viktigste delen av en gamepad, og tragisk nok er det nettopp denne "alfa og omegaen" FS serien feiler på selv om alt annet er bra.

Terningkast: 1

Lenke til kommentar

Jeg er svært fornøyd med min Firestorm Wireless Gamepad, men nå skal det sies at jeg nesten utelukkende bruker den analoge stikka (til f.eks. bilspill). Kontrollen har et gummiaktig belegg og den er godt formet. Ganske enkelt en svært behagelig gamepad (jeg har ganske store hender). Nå har selvfølgelig ikke Wireless utgaven Force Feedback (hadde dratt litt vel mye strøm), men jeg antar at de andre i serien burde gjøre jobben bra. Som nevnt er ikke den digitale pad'en den beste, men jeg har ingen problemer med å trykke riktig på den når jeg først bruker den heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...