Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Slutte å røyke, hvordan? Hypnose, zyban, plaster?


DementedAlbino

Anbefalte innlegg

Jeg, som mange andre har lyst å slutte å røyke, men jeg klarer det rett og slett ikke.

 

Går som oftest greit den første uken før jeg igjen gir etter.

 

Jeg kommer nok ikke til å gi opp, og vil prøve videre, men er der noen som har gjort dette som kan gi meg noen gode tips til hvordan dette kan gjøres enklest mulig?

 

Har hørt mye snakk om Zyban, hvordan er dette?

 

Hva med hypnose, ser at dette blir gjort hos feks http://www.hypnoterapi.no/roykeslutt.htm.

 

Tar i mot alt av tips her, så håper noen kan hjelpe meg litt på vei.

Endret av svortevik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snus vet jeg hjelper mye, men da er jeg jo på en måte like langt ved å bli avhengig av snus istedet.

 

Å bare tenke at det er enkelt virker kanskje en stund, men så tror jeg at jeg raskt vil falle tilbake, for enkelt er det ikke, da hadde jeg ikke røykt lengre;)

 

Få en hjerneskade er kanskje litt brutalt, men hadde kanskje hvert den beste måten.

 

Noen som kan si noe om Zyban og hypnose til dette formål, vil det virke, og kan zyban kjøpes billig på nett? Koster jo 1300 her hjemme.

Lenke til kommentar
Jeg, som mange andre har lyst å slutte å røyke, men jeg klarer det rett og slett ikke.

 

Selvsagt klarer du det om du faktisk vil.

 

For min del bare fant jeg ut at jeg ikke orka å røyke mere, så slutta jeg, var bare sugen på røyk 2 første dagene, etter det fant jeg ut at skulle jeg klare det, måtte jeg finne noe annet å gjøre, når jeg fikk meg noe å gjøre ble alt mye bedre, noe snusing eller bruk av rare ting er jo bare tull ^^;

 

Nei, skal man slutte, skal man slutte skikkelig, og klarer/orker/gidder man ikke det, nei så ikke prøv å slutte :p

Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri røkt noe som helst, men jeg skjønner meg ikke på at det kan være så vanskelig å slutte. Greit nok, man får abstinenser, men bør ikke vissheten om at røykere lever i gjennomsnitt 17 år mindre enn ikke-røykere skremme deg såpass at du ikke tør å ta en røyk til? Eller at sjansen for lungekreft er utrolig mye større? Eller at du øker sjansen for hjerte- og karsykdommer?

 

Røyk er jo praktisk talt et selvmord som tar lengre tid enn selvmord flest. Ikke er det noen fordeler med å røyke heller.

Lenke til kommentar
Nå har jeg aldri røkt noe som helst, men jeg skjønner meg ikke på at det kan være så vanskelig å slutte. Greit nok, man får abstinenser, men bør ikke vissheten om at røykere lever i gjennomsnitt 17 år mindre enn ikke-røykere skremme deg såpass at du ikke tør å ta en røyk til? Eller at sjansen for lungekreft er utrolig mye større? Eller at du øker sjansen for hjerte- og karsykdommer?

 

Røyk er jo praktisk talt et selvmord som tar lengre tid enn selvmord flest. Ikke er det noen fordeler med å røyke heller.

7808717[/snapback]

 

Vel, alkohol dreper, raketter gir store skader, dop skader/dreper, osv. Jeg kan sikkert ramse opp i flere timer. Det blir bare en dårlig vane, og dårlige vaner er vonde å slutte. Spessielt når tobaks industrien tilsetter 300 forskjellige stoffer som skal gjøre deg avhengig.

 

Ikke snakk om noe du ikke har noe kjennskap til :thumbdown:

Lenke til kommentar
Nå har jeg aldri røkt noe som helst, men jeg skjønner meg ikke på at det kan være så vanskelig å slutte. Greit nok, man får abstinenser, men bør ikke vissheten om at røykere lever i gjennomsnitt 17 år mindre enn ikke-røykere skremme deg såpass at du ikke tør å ta en røyk til? Eller at sjansen for lungekreft er utrolig mye større? Eller at du øker sjansen for hjerte- og karsykdommer?

 

Røyk er jo praktisk talt et selvmord som tar lengre tid enn selvmord flest. Ikke er det noen fordeler med å røyke heller.

7808717[/snapback]

 

Vel, alkohol dreper, raketter gir store skader, dop skader/dreper, osv. Jeg kan sikkert ramse opp i flere timer. Det blir bare en dårlig vane, og dårlige vaner er vonde å slutte. Spessielt når tobaks industrien tilsetter 300 forskjellige stoffer som skal gjøre deg avhengig.

 

Ikke snakk om noe du ikke har noe kjennskap til :thumbdown:

7827030[/snapback]

Det går da ikke an å forsvare røyking ved å si at andre ting også er farlige. Jeg hadde forstått det om ingen hadde klart å slutte, men realiteten er at folk slutter hele tiden; altså er det bare dårlig viljestyrke det står på.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis man ikke skjønner hvorfor det er så vanskelig å slutte med røykingen, så har man i utgangspunktet diskvalifisert seg selv fra diskusjonen. Det viser at man ikke har den ringeste anelse om nikotin, (u)vaner og hvordan vi mennesker virker.

 

Jeg vil selvfølgelig anbefale hypnose for røykeslutt. Det koster litt, men pengene er innspart i løpet av noen uker.

 

Fordelen med hypnose og røykeslutt er at man slipper å bruke erstatninger. Hva er poenget med å gå over til snus, plaster eller tyggis? Da er man jo like avhengig, men har bare funnet en annen (og dog noe sunnere) metode for å få dritten i seg.

 

Med hypnose vil røykeslutten i stor grad gå av seg selv. Man slipper plager med røykesug og man slipper alle kvalene. Skulle røykesuget komme, så har du lært hva du skal gjøre for å "skyve det tilbake"

 

Det finnes andre, billigere måter å gjøre det på. Boken "Endelig ikke-røyker" av Allen Carr virker på veldig mange. Jeg brukte den selv for noen år siden, og det virket. En stund. Jeg har lest den senere, men da virket den rett og slett ikke.

 

Det å stumpe røyken handler om å ta en avgjørelse, å bestemme seg. Problemet er at man ikke får underbevisstheten med seg på denne avgjørelsen. Og når underbevisstheten krangler med bevisstheten, så vinner underbevisstheten. Hver gang. Med hypnose får du underbevisstheten på lag. Og da opplever du at røykeslutt blir noe helt annet enn det du hadde forventet.

 

Mvh Bjørn B.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg ser at du har lagt på en smiley i innlegget ditt. Er det for å unnskylde den ignorante holdningen din?

 

Hadde du fulgt linken i innlegget mitt, så hadde du kommet til en tråd hvor det er et innlegg med en del linker. Noen av disse linkene er til Forskning.no, som vel har kommet til en annen konklusjon enn deg. Et par av linkene er til The Scientific American. Jeg tror jammen i meg at de har en annen oppfatning enn deg også.

 

Er det disse som er dumme, eller er det du som babler om ting du ikke har den minste rede på?

 

Uansett må det jo være en fin ting. Det hjelper mange mennesker til å stumpe røyken, gå ned i vekt, fjerne fobier og angst, øke selvtilliten, behandle traumer, ja til og med kan man bli kvitt astma. Selv om du har bestemt at det ikke virker, og at jeg bør skamme meg for at jeg sparer folk for tusenvis av kroner.

 

Du argumenterer med din egen overbevisning som en annen mullah. Diskusjon og argumentasjon er ikke religion. Det er fakta som gjelder, selv for allvitende tenåringer.

 

Mvh Bjørn B.

 

PS. Du har en skrivefeil i signaturen din...

Lenke til kommentar
Jeg ser at du har lagt på en smiley i innlegget ditt. Er det for å unnskylde den ignorante holdningen din?

 

Hadde du fulgt linken i innlegget mitt, så hadde du kommet til en tråd hvor det er et innlegg med en del linker. Noen av disse linkene er til Forskning.no, som vel har kommet til en annen konklusjon enn deg. Et par av linkene er til The Scientific American. Jeg tror jammen i meg at de har en annen oppfatning enn deg også.

 

Er det disse som er dumme, eller er det du som babler om ting du ikke har den minste rede på?

 

Uansett må det jo være en fin ting. Det hjelper mange mennesker til å stumpe røyken, gå ned i vekt, fjerne fobier og angst, øke selvtilliten, behandle traumer, ja til og med kan man bli kvitt astma. Selv om du har bestemt at det ikke virker, og at jeg bør skamme meg for at jeg sparer folk for tusenvis av kroner.

 

Du argumenterer med din egen overbevisning som en annen mullah. Diskusjon og argumentasjon er ikke religion. Det er fakta som gjelder, selv for allvitende tenåringer.

 

Mvh Bjørn B.

 

PS. Du har en skrivefeil i signaturen din...

8169365[/snapback]

ok, så kan jeg være enig at hypnose har en viss positiv effekt, forutsatt at pasienten virkelig vil slutte å røyke, tviler at du får gjort noe med en litt motvillig røyker som meg selv. sånn jeg ser det så tar du det siste steget for folk bare litt raskere, dem kunne fint klart det alene og samtidlig fått litt mer selvtillit for at dem har klart å oppnådd noe. selvmestring er best :thumbup: sånn jeg ser det er hypnose kun psykologisk og du klarer ikke å få bort fysiske problemer som ikke er skapt psykologisk. hypnoterapauter som tror dem kan kurere kreft, ms, lammelser, aids kan dra til *sensur*. et litt mer voksent inlegg fra min side :thumbup: har til å med lest fakta :thumbup: og forstått at min definasjon av hypnose var helt feil, trodde det var litt mer hokus pokus. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...