Zappza Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Hei! Jeg har en ekstern harddisk som jeg kunne tenkt meg å få installert et operativsystem på. Jeg vil ha muligheten til å kunne plugge den i de fleste PCer, og starte opp som vanlig. Altså ikke slik at man må installere for hver gang, men at man kan bruke harddisken som en slags boot-cd. Kan jo selvfølgelig bruke en live-cd til dette, men jeg vil ha dokumenter og alt sånt lagret, og det samme med instillingene mine. Er dette mulig? Gidder ikke engang tenke på Windows, det vet jeg at ikke funker slik. Takk for hjelpen! Bjarte Lenke til kommentar
Zolo Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Denne eksistere da usb pen Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 (endret) Jeg har en ekstern harddisk som funker på akkurat samme måte som du beskriver. Jeg har brukt SLAX til min, men andre muligheter er f.eks. Damn Small Linux Mange LiveCD distroer har muligheten til å funke på den måte du vil. EDIT: fremgangsmåten jeg brukte Endret 26. januar 2007 av olefiver Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Det viktigste er vel at du har de nødvendige kernel modulene installert. Så det kan kanskje lønne seg å velge en distro som har flest mulig slike forhåndsinstallert eller tilgjengelig via pakkesystemet. Hvilken distro? De fleste livedistroer skal vel virke greit til dette... Ellers vil det ikke gå så bra å foreksempel kjøre x86 kjerne på en ppc pc. - Men jeg vet ikke om du kan installere flere kjerner og boote fra de forskjellige kjernene via grub menyen... Dersom du vil bruke disken på forskjellige arkitekturer da... Et alternativ kan jo være å partisjonere disken slik at du har flere forskjellige root ( / ) partisjoner for forskjellige arkitekturer, men bruker samme /home partisjon... En forutsetning er jo selvsagt at maskinene du skal bruke disken på kan boote fra USB/firewire (eller det grensesnittet disken din bruker). Jeg har ikke prøvd ut noe av dette, men tenkte bare å dele noen tanker. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 27. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2007 Takk for alle svar! Det var noe lignende det som olefiver kom med jeg var på jakt etter, har allerde knoppix, og likte det veldig godt. Skal først prøve å få fikset det, får jeg ikke til det blir jeg å laste ned Slax, og følge guiden. HavarN: Det med PPC er ikke så nøye, ettersom det ikke finnes noen Macer i nærheten, og hvis det var det, så ville jeg nok heller brukt OS X ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå