Gå til innhold

Lydkvaliteten på radiokanaler fra dekoder?

Anbefalte innlegg

Hva slags format / bitrate bruker radiokanalene som man kan høre på fra dekoderen?

Hørte nettopp på noen av radiostasjonene jeg får fra Canal Digital.

Mange av disse hørtes direkte dårlige ut :hm:

Minner om MP3 kodet i 128 kbps (constant bitrate) ... eller enda lavere ... :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det benyttes en form for mpeg-standard for lyden på radiokanalene, kanskje Mpeg1 Layer 3. Jeg har også erfart at lyden på de fleste kanalene ligger på noe som minner om 96kbps mp3, og frykter at dette er en forsmak på hva vi kan vente oss når DAB eller en eventuell etterfølger tar over som standard for radiosendinger. Jo mer lyden komprimeres, desto mindre båndbredde tar stasjonen, og i dette forholdet mellom kostnad og lydkvalitet er det kostnaden som prioriteres.

Lenke til kommentar

Helt riktig. Leste en artikkel om dette for ikke så lenge siden. Jo lenger du kommer ut i P-rekka desto verre blir det. P1 komprimerer ikke like mye som f.eks P3 gjør. Radio 1 er helt groteske, kanalen komprimerer så mye at det ikke finnes dynamikk igjen i musikken (i den grad de flese nyere utgivelse i det hele tatt inneholder dynamikk, da alt er skrudd opp til max. Grusomt!)

Etter jeg kjøte platespiller og hører på mye innspillinger fra 70 og 80-tallet gikk det opp for meg hvor dårlig lyden er på de fleste av dagens innspillinger. Vinyl er fremtiden, mine herrer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...