Gå til innhold

Nødvendig med harddiskjøler? (LØST)

Lefse

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på en liten ting angående kjøling av harddisk.

Jeg har en Samsung IDE-harddisk på 200gb som ligger i underkant av 40*C ubelastet og mellom 40*C og 45*C belastet. Harddisken er montert foran en 120 mm vifte som står i fronten i kabinettet mitt, som er et TT Soprano, dette gir jo en viss kjøling. Er det no vits for meg å kjøpe ekstra harddisk-kjøling, i form av heatpipes-oppheng eller HD-kabinett med vifte?

Takker for alle tips og råd. :)

Endret av Lefse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg synes nå det var en anelse høye temperaturer...

jeg har harddiskene mine bak viftene i front av kabinettet, og det holder de passelig temperert. nå bruker jeg riktignok bare 4 av 8 harddisker, men det er av mangel på sata-porter, og siden du ikke nevner flere harddisker, så tviler jeg på at problemet hos det er at det er pakket for tett.

men alikevel, så nevner jeg, du sier du har en vifte som flytter luft på/fra harddisken din, men har du tillat et lite lufterom slik at det faktisk kan gå en luftstrøm _over_ harddisken din, og ikke bare på sidene?

Lenke til kommentar

Det går luft over og under harddisken.

Det er totalt 3 120 mm vifter i kabinettet, i tilleg til 120 mm vifta i strømforsyninga, det vil si 2 som blåser inn og 2 som blåser ut.

Nå skal det sies at harddisken er ganske nærme skjerkortet, og det kommer ganske mye varme derifra, kabinettviftene dessuten kobla om til 5volt for støyreduskjon.

Jeg kunne prøvd å kjørt frontvifta på 12 volt, det kan kanskje hjelpe litt.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt kurante temperaturer og ser ingen grunn til å kjøle de noe mer enn nå. Personlig er jeg komfortabel med temperaturer på rundt 50'C på mine 5 disker som sitte nede i fronten på kabinettet. 50'C er langt innenfor anbefalt temperatur. Den eneste vifta i mitt kabinett sitter i PSUen, er 12cm i diameter og går på lavt turtall for lav støy.

Lenke til kommentar

hvorfor er det så høye temperaturer hos deg? mine samsung-disker er på ca. 23 grader. har kun 1x120mm vifte som blåser over alle 7 diskene mine, ellers står alle vifter på minimum. Tror ikke diskene sliter selv om man ligger på 40 grader. Står vel på diskene hva som er max. operate temperatur (vanligvis 50-60 grader?)

Lenke til kommentar
Tror ikke diskene sliter selv om man ligger på 40 grader. Står vel på diskene hva som er max. operate temperatur (vanligvis 50-60 grader?)

7806658[/snapback]

Produsentene anbefaler en omgivelsestemperatur på inntil 60'C så det kan umulig være spesielt farlig om selve disken holder seg under den temperaturen. (Disken vil under drift alltid være varmere enn omgivelseslufta). Hvis det hadde vært en betydelig risiko med inntil 60'C så ville de neppe anbefalt det.

Lenke til kommentar
nå varierer jo dette litt fra disk til disk, men jeg har aldri sett høyere enn 55'C.

7808666[/snapback]

Jeg har aldri sett noen spesifisert under 55'C så jeg tok noen stikkprøver:

Hitachi T7K250, 7K80, 7K400, 7K500, E7K500: 5-55'C

Hitachi 7K1000: 5-60'C

Hitachi T7K500, 7K160: 0-60'C

Maxtor Diamondmax 8s 10, 11, 17, 20, 21: 0-60'C

Maxtor Diamondmax 16, plus 9: 5-55'C

Maxtor Diamondmax plus 8: 5-60'C

WC Caviar 2500BB, 2000BB, 1600BB, 1200BB, SE 3200JS, 3000JS, 2500JS, 2000JS, SE16 5000KS, 4000KS, 3200KS, 2500KS, Raptor X 150GB: 5-55'C

Seagate Barracuda 7200.10 750GB, 500GB, 400GB, 320GB, 250GB, 200GB :0-60'C

Seagate Barracuda 7200.9 160GB, 120GB, 80GB, 40GB :0-60'C

Etter en rask kikk på harddisker for bærbare (1,8" og 2,5") og til servere (2,5" og 3,5") så det ut til at temperaturområdene var de samme.

Lenke til kommentar

jeg kan inrømme at det er en stund siden jeg har sett, men vi ser jo av stikkprøvene dine at ikke alle er spesifisert helt opp til 60'C, og jeg synes da etter min egen mening at det kan være lurt å holde seg under 45'C sånn generelt. det vil jo da også i de fleste tilfeller bidra til generelt lavere kabinetttemeraturer også ;)

Lenke til kommentar

Merk at det som er oppgitt er omgivelsestemperatur. Temperaturen man måler på disken (f.eks gjennom S.M.A.R.T.) vil naturligvis ligge 10-20'C høyere.

Hvorfor akkurat 45'C?

Lavere temperatur har også sin pris. For å oppnå lavere temperatur må man gjerne til med mer støy i form av vifter. Derfor seg jeg ikke noe poeng i å presse temperaturen unødvendig lavt.

Lenke til kommentar

Jeg ville aldri i livet tillatt temperaturer på 50-60 grader på harddiskene mine, uansett hva harddiskprodusentene tillater/anbefaler. Jeg er skeptisk til temperaturer over 40 grader, men jeg kunne sikkert levd med 45 grader, hvis jeg i det minste visste at harddiskene fikk litt luftflyt. Jeg bruker 16dB Papst-vifter som er undervoltet til ca 7v for å kjøle harddiskene, og de bråker så lite at jeg må med hodet ned til kabinettet for å høre dem.

Angående SMART-temperaturer, så måler harddiskene mine for øyeblikket 30 grader (2x Seagate 7200.7, 160/200GB), men hvis jeg tar på harddiskene er jeg ganske sikker på at de holder temperaturer høyere enn kroppstemperatur.

Et annet eksempel som gjør at jeg er skeptisk til til no særlig mer enn 40 grader SMART-temperatur på harddiskene, er en anmeldelse av en Seagate 7200.10 harddisk hos Silentpcreview:

A new record was set for the amount of power consumed at idle: The 7200.10 is the first drive we've seen that consumes more than 9 watts at idle. As this would suggest, the drive ran quite hot; by the end of the acoustic testing, during which the drive was resting on a nonconductive piece of foam, I was unable to touch the drive for more than a second or two. (Editor's Note: Wimp! —) According to the internal thermal sensor, the drive temperature at this time was 53°C and climbing.

Riktignok er dette en mastodont av en harddisk, men disken ble altså så varm at anmelderen ikke kunne ta på den i mer enn et par sekunder av gangen, og likevel viste ikke avlesningene mer enn 53 grader, som altså skulle være innenfor toleransegrensen! Nå er kanskje ikke dette det mest representative eksemplet, men det viser ihvertfall at harddisker kan bli ganske så varme (mer enn jeg liker ihvertfall), selv om den avleste temperaturen altså er innenfor toleransegrensen av hva harddiskprodusentene anbefaler. Til syvende og sist kommer det nok uansett an på personlige preferanser, men jeg har ihvertfall en grunn til ikke å stole på hva produsentene anbefaler.

Lenke til kommentar

jeg har aldri sett at det har vært oppgitt som omgivelsestemperatur, men heller som harddisktemperatur, mulig jeg har missforstått, men alikevel, så mener jeg at prisen for å få harddisken under 45'C (som idle) er meget billig.

jeg har to 120mm vifter som blåser over harddiskene mine, den ene hører jeg ikke, og den andre skal jeg prøve å bytte, selv om jeg tror det er turbulens som gjør at jeg hører det.

det er også en grei forsikring, siden resultatet av en for varm harddisk kan være datatap, noe som ikke er ønskelig.

men for å gi et konkret svar: jo, akkurat 45'C fordi at dette er 10'C under det som var makstemperaturen som var oppgitt på mine disker før (nå sjekker jeg ikke lenger).

*edit*

etter frodin sitt innlegg, så vil jeg nevne at jeg ALLTID har vifter som blåser over harddiskene mine.

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar
Jeg er skeptisk til temperaturer over 40 grader, men jeg kunne sikkert levd med 45 grader, hvis jeg i det minste visste at harddiskene fikk litt luftflyt.

Men du kunne ikke levd med 45'C om det ikke var luftflyt rundt de?

Overraskelse: *trommevirvel* Luftflyt og temperatur henger sammen. Jo mer luftflyt jo lavere temperaturer. Jo mindre luftflyt jo høyere temperaturer. Null luftflyt = vakuum = "uendelig" temperatur. Temperaturen er et direkte mål på om luftflyten er bra nok.

Man skal ikke ha fingrene på harddisken så hva som er behagelig for fingeren er ikke den begrensende faktoren man bør styre kjølingen av harddisken etter. Harddisker er mekaniske og elektroniske komponenter og har ikke det samme komfortområdet som en menneskekropp. Forøvrig så betyr det at man ikke kan holde fingeren på aluminiumet mer enn noen sekunder at temperaturen er rundt 50'C, noe som stemmer bra med måleren. Brannfare pga 50-60'C er svært usannsynlig. Brannfare får man ikke før det begynner å ose av noe. F.eks smeltet plastikk og plastikk man finner i elektronikk tåler omtrent like høye temperaturer som en steikespade av plast. Med andre ord skal ikke 150'C være noe problem med hensyn til brannfare.

det er også en grei forsikring, siden resultatet av en for varm harddisk kan være datatap, noe som ikke er ønskelig.

7810076[/snapback]

Jeg har sett det påstått mange ganger men aldri dokumentert med annet enn tilfeldige enkelteksempler (som det også finnes mange av for harddisker som har vært kjølt til 30-40'C bestandig). Hvis du har noe statistisk materiale å bygge påstanden på så er jeg veldig interessert i å få lese det.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg visste jeg kom til å bli arrestert pga "løssluppen" ordlegging, Simen1. :!: Jeg er fullstendig inneforstått med at luftflyt og temperatur henger sammen; *trommevirvel* men det kommer aldri til å bli aktuelt for harddiskene mine å operere i vakuum. Det jeg mente var at med vissheten om at luftflyt nok rundt harddiskene gjør at dem aldri bli brennende varme (for varme til å ta på), gjør meg beroliget. Hvis SMART-temperaturene leses inne i disken, kan vel teoretisk sett disken bli endel varmere utenpå? ref avlesinger av temperaturer på AMD64-prosessorer f.eks, der variasjonen mellom de forskjellige måtene å lese av temperaturen på varierer tildels kraftig. La oss si at et spesifikt program leser av 40 grader ved full last, mens et annet leser av 60 grader, hvilket skal man tro på? Og er noen av dem i det hele tatt til å stole på?

Man skal ikke ha fingrene på harddisken så hva som er behagelig for fingeren er ikke den begrensende faktoren man bør styre kjølingen av harddisken etter.

Men det gir en viss indikasjon, gjør det ikke? Jeg har ikke noe statistisk materiale å vise til, men jeg har en kompis som mistet et par harddisker som var maks et par år gamle. Diskene var til tider "glovarme" ifølge han selv. Jeg sier ikke at dette var en direkte årsak til at diskene "døde", men jeg synes det er greit å sørge for at diskene ikke blir "glovarme" ved å kjøle dem bedre, særlig når det ikke koster med noe. Når jeg tenker meg om er hardiskene de siste komponentene på lista hvis jeg måtte avse eller lage en liste over komponenter i datamaskinen min som måtte bøte med livet.

Og vil virkelig 53 grader føles så varmt at man ikke kan ta på disken i mer enn to sekunder uten å brenne seg? jeg skulle likt å sett en sammenlikning av avleste SMART-temperaturer og reelle temperaturer utenpå disken, avlest med f.eks lasertermometer. Jeg har en følelse av at hvis slike sammenligninger eksisterer, vil det dukke opp en link snart... :p

Uansett, summa summarum, bedre føre var enn etter snar mener jeg. Det koster meg ingenting å få disktemperaturene under 40 grader, så jeg er fornøyd.

Lenke til kommentar
Hvis SMART-temperaturene leses inne i disken, kan vel teoretisk sett disken bli endel varmere utenpå?

Temperaturene leses av en eller annen plass på kretskortet. Trolig nært kontrollerbrikken. Temperaturen kan gjerne være høyere andre steder på disken. F.eks i viklingene på motoren eller inni kontrollerbrikken.

Man skal ikke ha fingrene på harddisken så hva som er behagelig for fingeren er ikke den begrensende faktoren man bør styre kjølingen av harddisken etter.
Men det gir en viss indikasjon, gjør det ikke?

Nei. Hva er komfort-temperaturer for en dieselmotor? bensinmotor? elektromotor? vakuumpumpe til kjøleskap? en Germaniumbasert IC-brikke, en silisiumbasert IC-brikke? En LED? En halogenpære? en CO2-laser? Fingeren gir ikke noen indikasjon på hva som er komforttemperaturen til noen av disse tekniske innretningene. Spesifikasjoner gjør derimot det. En finger er ikke egnet til å finne ut hva som er komforttemperaturen heller.

Jeg har ikke noe statistisk materiale å vise til, men jeg har en kompis som mistet et par harddisker som var maks et par år gamle. Diskene var til tider "glovarme" ifølge han selv. Jeg sier ikke at dette var en direkte årsak til at diskene "døde", men jeg synes det er greit å sørge for at diskene ikke blir "glovarme" ved å kjøle dem bedre, særlig når det ikke koster med noe.

Selv om du skriver at du ikke vet årsaken til at de døde så virker det som du tror de døde pga høy temperatur. Det er en farlig antagelse. Du kan ta feil og at problemet fortsatt finnes i maskina. F.eks dårlig PSU. Jeg ser ikke noen grunn til å drive "brannslukking" på problemer som man ikke vet om eksisterer.

Når jeg tenker meg om er hardiskene de siste komponentene på lista hvis jeg måtte avse eller lage en liste over komponenter i datamaskinen min som måtte bøte med livet.

Det forstår jeg. Hvis backupen skulle ryke før du får reklamert på eller kjøpt ny disk så blir det jo krise. Dårlig nattesøvn kan det også gi om man ikke har backup. Men da er det jo dumt at man ikke vet om temperaturen kan være noen risikofaktor man bør ta hensyn til eller ikke. Man kan jo bekymre seg for så mangt. F.eks om gulrøtter gir kreftrisiko, men jeg mener at bekymringen i seg selv kan være en større belastning enn selve risikoen. Om man er bekymret kan man heller investere i bedre backup. F.eks off-site backup.

Og vil virkelig 53 grader føles så varmt at man ikke kan ta på disken i mer enn to sekunder uten å brenne seg?

7811331[/snapback]

Jepp, aluminium leder varme svært godt. Man kan fint sitte i en badstu med luft på 100'C, men straks man stikker fingeren under springen og vannet er 50'C så kan man brenne seg. Den følte temperaturen er svært avhengig av ledningsevnen i materialet. Det har man sikkert merket om man har satt seg på de 100'C varme plankene i en badstu og kommet borti en 100'C varm spiker som ikke er slått sikkelig ned. Aluminium som er materialet harddiskkarosseri blir laget av leder varme ca 3-4 ganger så godt som stålet spiker er laget av.

Temperatur, varme og kontaktflatetemperatur er tre forskjellige ting. Men nå skal jeg ikke begynne å prate fysikk på lørdagskvelden.. Potetgullet og en film venter ;)

Lenke til kommentar

jeg tviler sterkt på at temperaturen avleses på kretskortet!

det er ingen problem å lese av temperaturen andre steder selv om styringselektronikken ligger på printkortet, og jeg ser heller ingen grunn til at viklingene i motoren skal være kjøligere enn printkortet!

og det som jeg og Frodin snakker om er mer forebygging enn rett og slett å ligge nære grensa fordi det koster en vifte eller en decibel mindre!

*edit*

@simen1:

grunnen til at vi kan sitte i en badstu som har 100'C er vel heller det at vi har et isolerende luftlag rundt kroppen, som naturlig nok forsvinner hvis du prøver å putte fungeren under vann.

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...