Spinner109 Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) Veldig rart. Har på Intel kontrolleren (som har iaStor som driver ja) 2xRaptor i RAID0 og 3xSamsung i RAID5. Så totalt 5 disker ja. Vil jeg tjene på å f.eks ta over Raptorene på den andre kontrolleren? Er den tregere enn Intel sin? Evt så tar jeg bare to av de samsung diskene og plasserer de på den andre kontrolleren og setter de i RAID1. EDIT: Post 500 Endret 7. februar 2007 av Spinner109 Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Veldig rart. Har på Intel kontrolleren (som har iaStor som driver ja) 2xRaptor i RAID0 og 3xSamsung i RAID5. Så totalt 5 disker ja. Vil jeg tjene på å f.eks ta over Raptorene på den andre kontrolleren? Er den tregere enn Intel sin? Evt så tar jeg bare to av de samsung diskene og plasserer de på den andre kontrolleren og setter de i RAID1. EDIT: Post 500 7893256[/snapback] Tja, å flytte Raptorene ville selvsagt være en mulighet. Det kan høres ut som om controlleren sliter, men JMicron? får mye kjeft på nettet så jeg ville undersøkt grundig før jeg la raptorene over dit. Ett tredje alternativ kan være å kjøre raptorene i software raid0. Tror striping er såpass mye enklere at ytelsen ikke vil lide så mye. Da kan diskene kjøre i IDE-modus, en ganske bombesikker løsning uansett hvilken kontroller du bruker. Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 Men software raid funker vel ikke til systemdisk? Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Men software raid funker vel ikke til systemdisk? 7893552[/snapback] Opps, det vet jeg faktisk ikke men det høres ikke usannsynlig ut. Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 Så et alternativ er jo fortsatt da å sette 2 av diskene i RAID1 på JMicron kontrolleren. Vil vel få helt grei ytelse fra denne? Trenger forsåvidt ikke så mye redundant lagring. Bare nok til dokumenter og noen bilder av systemdisker. Hvilke problemer er det forresten folk har hatt med JMicron kontrolleren? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Men software raid funker vel ikke til systemdisk? 7893552[/snapback] Ikke i Windows nei. Feilmeldingen du fikk over var eksakt den samme jeg fikk når kontrollerkortet fikk for mye å gjøre. Da kom og påstandene om død disk, løsningene for din del er enten å kjøpe et ekstra kontrollerkort, ikke ha RAID, eller å gi det intigrerte mindre arbeid Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 Da er den grei. Bruker JMicron kontrolleren til et RAID1 oppsett. Lenke til kommentar
etoel Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Var lange gjenoppbyggingstider Jeg har en ekstern kontroller (Promise EX8350) og har ikke i nærheten av disse tidene. Litt OT, men hvordan håndterer Intel kontrolleren diskene i RAID 5 - holder den diskene i gang (spinner) hele tiden? Jeg har Samsung T166 (500GB) disker (4) og de spinner kontinuerlig og dette skaper en del støy og vibrasjon (dvale etter 10 min). Er det samme problem med Intel sin kontroller? Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Var lange gjenoppbyggingstider Jeg har en ekstern kontroller (Promise EX8350) og har ikke i nærheten av disse tidene. Litt OT, men hvordan håndterer Intel kontrolleren diskene i RAID 5 - holder den diskene i gang (spinner) hele tiden? Jeg har Samsung T166 (500GB) disker (4) og de spinner kontinuerlig og dette skaper en del støy og vibrasjon (dvale etter 10 min). Er det samme problem med Intel sin kontroller? 7895485[/snapback] De spinner hele tiden ja, men er det noen som ikke gjør det med mindre man har satt strømsparing til å slå av diskene etter en tids innaktivitet? Jeg vet ikke om jeg hadde likt det en gang. Vet at antall starter er et viktig parameter for slitasjen på elektromotorer og vet ikke om diskene hadde hatt særlig godt av å starte og stoppe stadig vekk. Det vil jo også sette en del større krav til strømforsyning også når du har 3 - 6 disker som starter sammtidig. Sånn ca 2A per disk blir jo litt sammen med alt det andre. Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Er RAID1 mye lettere å ljøre enn RAID5? Kanskje jeg kunne benytte meg av Intel kontorolleren til RAID1 også? Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Er RAID1 mye lettere å ljøre enn RAID5? Kanskje jeg kunne benytte meg av Intel kontorolleren til RAID1 også? 7905161[/snapback] Har egentlig ikke peiling men ettersom RAID1 er speiling eller altså kopiering mens Raid 5 genrerer paritetsdata, som vekslende legges på de forskjellige diskene så bør Raid1 gi langt enklere behandling i kontroller. Men om det i realiteten hjelper aner jeg ikke. Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 Skjønner nå hva du mente med at noen har hatt problemer med JMicron kontrolleren. Får jeg mye IO mot den blir hele maskinen hakkete. Alt av media og musen hakker som faen. Begynner å lure litt på hvordan de kan shippe ut noe slikt. Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Skjønner nå hva du mente med at noen har hatt problemer med JMicron kontrolleren. Får jeg mye IO mot den blir hele maskinen hakkete. Alt av media og musen hakker som faen. Begynner å lure litt på hvordan de kan shippe ut noe slikt. 7913138[/snapback] Hei, Kjører du JMicron som standard IDE kontroller.... Da kjøres disken i PIOmode. Løste dette ved å installere Raid driveren til Jmicron controllern over standard IDE kontroller. Fungerer både i XP og XP 64 bit. Har et ABIT AB9 PRO. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 For mer info om Intel Matrix se f.eks denne tråden fra overclockers.com Den har også referanser til andre tråder. Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2007 Kjørte i RAID1. Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Kjørte i RAID1. 7929929[/snapback] OK! Da er det vel som fryktet - kontrollern holder ikke mål! Godt jeg bruker den til sata DVD brennern nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå