Spinner109 Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 Hadde en BSOD i går og da måtte den ta en feilsjekk...tok ca. 2 timer. Er forsjkell på feilsjekk og initialisering...iaffall tidsmessig Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Hadde en BSOD i går og da måtte den ta en feilsjekk...tok ca. 2 timer. Er forsjkell på feilsjekk og initialisering...iaffall tidsmessig 7856889[/snapback] Måtte av en eller annen grunn gjennom chkdsk under oppstart etter driver bytte på matrix i går, men ingen initialisering. Kan jeg forresten spørre hva du får opp som driver versjoner? Når jeg går inn i raid oppsett under oppstart har jeg (tatt fra husken) : 6.1.x.x.xx.mens på desktopp raporterer Matrix 6.2.1.1002 Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 Har versjon 6.2.1.1002. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Har versjon 6.2.1.1002. 7861026[/snapback] Både under boot og i windows? Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 4. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2007 Har ikke sjekket i boot. Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 4. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2007 (endret) Sjekket nå. Etter at jeg fikk rapport om at den ene disken hadde feilet Har vanskelig for å tro at disken har røket allerede, så haket den av som OK og startet rebuild. Det ser ut til å ta sin tid ja...oppgitt til 100timer+ først. Ser ut til å ha stabilisert seg på 50timer+ etter en halvtime. Kan disken virkelig ha røket? Skal vel ikke ta så lang tid å få tatt en rebuild? Er ca. 200GB data. Stod forresten: 6.0.0.1022 Endret 4. februar 2007 av Spinner109 Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Er og verdt å merke at HK-kontrolleren ikke taklet jobben i det hele og førte til at Windows påsto at diskene døde, noe som ikke var tilfellet. 50 timer for et så lite RAID-sett er garantert helt på syre. Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 4. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2007 (endret) What to do? Er disken føkka? Må vel ta den ut av settet og teste den. Har lest en den på nett og funnet ut at Vista ikke liker ICH8R og RAID no spesielt...er mange som har problemer og får settet degradert. Endret 4. februar 2007 av Spinner109 Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 (endret) What to do? Er disken føkka? Må vel ta den ut av settet og teste den. Har lest en den på nett og funnet ut at Vista ikke liker ICH8R og RAID no spesielt...er mange som har problemer og får settet degradert. 7873099[/snapback] Det er vel så vidt jeg vet ikke offesiell støtte for vista. Mulig jeg tar feil og at dette bare gjelder deres egne hovedkort der det er noe tull med drivere. Uansett må du ha siste versjon av driver, noe det kan tyde på at du ikke har. La rebuild gjøre jobben og se hva den ender opp med og oppgrader drivere og forsøk på nytt. Alt. kan du avbryte nå, flytte disken, bytte SATA port, merke den som en standalone og ta en disk check på den, oppgradere drivere og forsøke rebuild på nytt. Forøvrig ikke usannsynlig at disken faktisk har røket. Ryker den er det i starten eller i slutten av et normalt livstidsløp. Kurven for ødelagte disker over tid ser ut som en U med en veldig bred "bunn". Veldig mange i starten og veldig mange på slutten. Endret 4. februar 2007 av Babelfisken Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 5. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2007 Har lastet ned disk check fra Samsung. Skal kjøre når jeg kommer hjem. Tar heller og tester dette enn å vente 50 timer og så finne ut at den er ødelagt. Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 5. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2007 (endret) Kjørte full sjekk på disken som var rapportert feiler (ca. 2timer) og en kort test på hver av de to andre. Ingen feil påvist, så regner med det var driverfeil. Hev inn et image av XP og får nå opp rebuild. Hvor lang tid bør det egentlig ta? Er oppgitt til <30 timer. Endret 5. februar 2007 av Spinner109 Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Kjørte full sjekk på disken som var rapportert feiler (ca. 2timer) og en kort test på hver av de to andre. Ingen feil påvist, så regner med det var driverfeil. Hev inn et image av XP og får nå opp rebuild. Hvor lang tid bør det egentlig ta? Er oppgitt til <30 timer. 7878407[/snapback] Husker ikke hvor lang tid det tok. Bare skjedd under opprinnelig oppsett (og da la jeg først merke til det det ved første HD test) og en gang etterpå, men 10 timer har vært nevnt og det kan vel omtrent stemme. Gikk over natten og var ferdig på ettermiddagen når jeg kom hjem. Jeg blir i XP leenge enda. evt dual boot via BIOS. Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 5. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2007 Hvilken stripe size anbefales? Har den nå på 64KB, var default. Har holdt på med gjennoppbygging i 4 timer og kommet til 11%. Er vel ikke korrekt? Gjenværende tid er fortsatt i området 30 timer. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Hvilken stripe size anbefales? Har den nå på 64KB, var default. 7880447[/snapback] Nå har jeg kun kjørt med software raid i Linux, men der kjører jeg med en stripe size på 256. Tror i hvertfall ikke at du taper noe på å sette den opp til 128. Forøvrig får jeg 190mB/s les på mitt software raid5 med 4x WD 500GB disker. Kommer snart tilbake med test av Solaris med ZFS. Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Tror ICH8R har max 128KB stripe size. Og siden den ikke er OS disk, og ikke har små filer tror jeg at jeg går over til 128. Vil vel få bedre ytelse da? Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Nå tror jeg virkelig noe ikke er som det skal. Rebuild har stått på i 16 timer og kommet 39%! Estimert gjenstående tid er 30timer og øker. Hva kan være galt? Diskene passerte jo kontrollen. Endret 6. februar 2007 av Spinner109 Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) Nå har det kommet til 74%. Dette kan vel ikke stemme? Har stått på i ett i 40 timer nå. Estimert 20 timer igjen. Er det noen som vet hva som kan være problemet? Er jo pokker meg 60timer+ for en rebuild av <200GB data. Kan det være at kontrolleren rett og slett ikke klarer skikkelig av et Raid5 sett i tillegg til et Raid0 sett? Og på grunn av dette får problemer under krevende operasjoner som gjenoppbygging? Har fått en del av disse feilmeldingene i systemloggen, samtidig som explorer har hengt seg opp under browsing (20-30sek venting): The device, \Device\Ide\iaStor0, did not respond within the timeout period. Endret 7. februar 2007 av Spinner109 Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Driver du samtidig å gjør om til 128k stripesett nå, eller hvordan er det? Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) Gjør ingenting annet. Den kjører kun rebuild, og ser ut til å ha nok med den. EDIT: 78% og 16tim 50min igjen. Endret 7. februar 2007 av Spinner109 Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Nå har det kommet til 74%. Dette kan vel ikke stemme? Har stått på i ett i 40 timer nå. Estimert 20 timer igjen. Er det noen som vet hva som kan være problemet? Er jo pokker meg 60timer+ for en rebuild av <200GB data. Kan det være at kontrolleren rett og slett ikke klarer skikkelig av et Raid5 sett i tillegg til et Raid0 sett? Og på grunn av dette får problemer under krevende operasjoner som gjenoppbygging? Har fått en del av disse feilmeldingene i systemloggen, samtidig som explorer har hengt seg opp under browsing (20-30sek venting): The device, \Device\Ide\iaStor0, did not respond within the timeout period. 7891338[/snapback] Enig i at det unektelig høres rart ut. Hvordan har du konfigurert dette? Har lest at maks for raid med IHC8R er 4 disker, men det er forsatt noe uklart om dette gjelder en array med ett eller flere raid på eller om det er totalt antall disker som kan benyttes i raid overhode på den controlleren. Feilmeldingen kan tyde på at kontrolleren er veldig opptatt uten at det sier meg så mye. iaStore er vel Intels driver for raid. Hos meg to en rebuild omtrent et halvt døgn og det var ganske nøyaktig 1TB effektiv diskplass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå