Gå til innhold

Hva fortelle sønnen angående mobbing?

anietsoj

Anbefalte innlegg

La meg først gjøre det klart, jeg har ingen sønn! :p Jeg håper da jeg får det en gang, og jeg begynte å tenke på noe i dusjen i dag.

Si at sønnen din kommer hjem fra skolen, og han forteller at en elev mobber han. Hva forteller du han?

1. "Si ifra til læreren". Kanskje det "rette" svaret, men det gjør jo muligens situasjonen med medeleven verre.

2. "Mobb han tilbake, du forsvare deg selv". Er sikkert ikke alle som har lyst til å gi sønnen dette rådet, men samtidig er det kanskje bedre (?) .

Ja, 1 eller 2 ? Evt. andre forslag?

Endret av anietsoj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å si det til foreldre/lærere er det beste. Fordi det vil gi en avsluttning på problemet. Nei, ikke med en gang.

Jeg ble selv mobba i 7. klasse. Jeg har alltid blitt småmobba, men aldri noe alvorlig, før den tid. Det begynte jo med verbal mobbing, men det endte med blåmerker til slutt. Det var noe med genser som de (to) mente at jeg hadde ødelagt og krevde penger for denne. Jeg hadde jo ikke penger, så jeg gikk til mamma og spurte om å få låne. Og da fortalte jeg jo alt :)

Mamma -> lærer -> mobberne.

Resultat: MER mobbing!

Meg -> mamma -> lærer -> foreldre til mobberne -> mobberne.

Resultat: Ikke noe mer mobbing. Ble faktisk venner med de i 9. klasse, og festa et par ganger med ene av de etter ungdomsskolen.

Lenke til kommentar

Hvis det hadde vært EN elev som hadde mobbet han, så hadde jeg kontaktet foreldrene.

Hvis det hadde vært en gjeng som hadde mobbet han, så er jeg veldig usikker, hvis jeg hadde kontaktet foreldrene til en av dem, så tror jeg det bare hadde blitt værre for sønnen min :cry:

Da hadde jeg nok skulle ta en dyp samtale med sønnen om hva de gjør/sier og hvor mange de er, evt snakke med Skolen, kanskje fått han i ett miljø som f.eks Fotball der han hadde fått nye venner :)

Hvis ikke dette hadde hjulpet så hadde vi flyttet :(

Lenke til kommentar

Punkt 1 hadde faktisk fungert om mobberne fikk noe annet enn muntlig advarsel. Personlig hadde jeg vært for at de som ikke skjerper seg med en gang, bør få en "merkelapp" på seg, at de ikke klarer å akseptere andre mennesker, eller annen 'avstraffelse'. Hvordan tar det seg ut om en skal ha en jobb hvor en må omgås andre mennesker, mon tro?

(Ikke direkte slikt, men hardt mot hardt, og over på ungdomsskolen bør man bli ansvarlig for egne handlinger, med tanke på kriminell lavalder også).

Godt mulig at det faktisk ikke er skolens ansvar å forhindre mobbing, men NOE bør da bli gjort, har blitt kjent med endel tilfeller hvor foreldre tror at sine egne unger har engevinger, og selvsagt aldri mener noe vondt. Jeg har faktisk fått skylden for å angripe andre ved å påstå at de mobber, det har de klart å innbille foreldrene sine. Såklart var dette begrunnet med at jeg hatet dem (naturlig nok fordi de hadde vært en torn i øyet mitt temmelig lenge allerede).

Forøvrig personlig erfaring, "antimobbesystemet" funker ofte like dårlig som politistyrker som kun kan true med kjeften.

For å legge til noe som faktisk er direkte relevant med tanke på emnet, ville jeg nok ha tatt en prat med lærer i første omgang, og bedt dem om å "overvåke" situasjonen, hvor mobberne fikk en advarsel (litt anpå hvor alvorlig det er), skjer det noe mer, må man ta en prat direkte med foreldre til mobberne, slik at de får beskjeden kraftigere fra noen de respekterer og hører på.

Kan vel legge til at dette er personlig erfaring, fra offer- og tilskuersiden.

(Trøtt, tar forbehold om enkelte dumme formuleringer, om det er noe som virker rart, ignorer det :) )

Endret av Dradd
Lenke til kommentar

Jeg har blitt oppdratt slik at gjør noen noe stygt mot deg så gjør du igjen. At jeg skal stå for det jeg mener.

Egentlig ville jeg spurt hva han blir mobbet for og hvorfor. Så ville jeg egentlig ha kontaktet foreldre(Kommer an på alder). Det jeg mener med at det kommer an på alder, er at du kan ikke be din 5 år gamle sønn ta igjen på en annen 5 åring ved å mobbe igjen. Du lærer ikke av det. Egentlig en veldig vanskelig situasjon. Men tror de fleste ville kontaktet foreldre og lærere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...