Gå til innhold

AGP port gir ikke nok strøm til skjermkort

-snoop-

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte akkurat et AOpen i855GMEm-LFS hovedkort til å ha i min media center pc. Siden jeg hadde en Pentium M prosessor, minne, og agp skjermkort var dette det ideelle hovedkortet. Alt funket bra mår jeg satte i gang, men med en gang windows media canter var ferdig installert og skulle boote første gang ble skjermbildet fullt av artifacts. Jeg var redd det var skjermkortet og satte derfor inn ett GF4MX kort jeg hadde liggende og alt ble bra. Jeg testet GF6600 256MB kortet mitt i en annen maskin og det var i orden. Jeg satte det tilbake på Aopen hovedkortet og problemet kom igjen, bra under boot, men med en gang de første windows bildene kommer blir det masse artifacts.

Det virker som om agp porten på hovedkortet ikke klarer å gi skjermkortet nok strøm. Det er det eneste jeg kan komme på. Jeg har oppdatert chipsett drivere og skjermkort drivere og alle komponentene funker og er testet på ett annet system.

Forslag?

Endret av -snoop-
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte akkurat et AOpen i855GMEm-LFS hovedkort til å ha i min media center pc...

Jeg har et lignende problem med et pci-e kort. funker helt fint, helt til jeg skal spille spill. da fryser maskina etter ca 10 min. lurer på om hovedkortet ikke klarer gi nok strøm. bruker et mini-atx htpc kort m/core 2 duo

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte akkurat et AOpen i855GMEm-LFS hovedkort til å ha i min media center pc...

Jeg har et lignende problem med et pci-e kort. funker helt fint, helt til jeg skal spille spill. da fryser maskina etter ca 10 min. lurer på om hovedkortet ikke klarer gi nok strøm. bruker et mini-atx htpc kort m/core 2 duo

7875526[/snapback]

Det er nok ikke hovedkorte som gir for lite strøm men strømforsyningen... sjekk hva som kreves. Maskinen kan også fryses om noe blir for varmt, f.eks skjermkort...

Lenke til kommentar

Hos meg er det ikke strømforsyningen iallefall. Jeg har delene i et Silvertone LC-11 kabinett(240W PSU). Før jeg byttet hovedkortet så jeg kunne bruke Pentium M prosessor hadde jeg en P4 2,4GHz i den, som trekker definitivt mer strøm enn en Pentium M.

Endret av -snoop-
Lenke til kommentar

Sjekk at skjermkortet får ein eigen kabel frå strømforsyninga, funka på den gamle pc-en min. Det er typisk for litt svake strømforsyninger at dei slit med og dra meir enn 2-3 komponentar på samme kabel. Er alltid ein god regel og gje viktige ting som Windows disken og skjermkortet ein eigen kabel.

Håper dette kan vere til hjelp :)

Lenke til kommentar
Sjekk at skjermkortet får ein eigen kabel frå strømforsyninga, funka på den gamle pc-en min. Det er typisk for litt svake strømforsyninger at dei slit med og dra meir enn 2-3 komponentar på samme kabel. Er alltid ein god regel og gje viktige ting som Windows disken og skjermkortet ein eigen kabel.

Håper dette kan vere til hjelp :)

7889415[/snapback]

Han har 6600 så den har ikke det!

Lenke til kommentar

Jeg leverte inn hovedkortet til Netshop Oslo og forklarte feilen og at de burde teste med ett tilsvarende kort. Istedenfor testet de med et gammelt mindre kraftig Ati kort og et 7600GS som har ekstra strømkontakt på. De fikk ikke feilen så jeg leverte inn mitt skjermkort slik at de kunne teste kombinasjonen. De tok imot kortet, men har ikke gjorde ikke noe som helst. Da jeg ringte ble og spurte om de kunne teste det ble teknikeren irritert, sa han skulle gjøre det, og la på røret. Jeg dro innom i dag, 2 uker siden jeg leverte det inn og skulle hente delene mine var ingenting var gjort. Da jeg hentet hovedkortet og skjermkortet foreslo de at jeg burde kjøpe nytt skjermkort, noe jeg ikke vil siden mitt funker og jeg er ikke keen på å kjøpe AGP kort istedenfor PCI-E.

Nå sitter jeg med med en kombinasjon skjermkort og hovedkort som ikke funker sammen.

Er det sært av meg å forvente at et GF 6600 skal funke på hovedkortet?

Netshop Oslo sier at det må være mitt skjermkort som er defekt. Men som nevnt ovenfor funker det med 2 andre maskiner.

Endret av -snoop-
Lenke til kommentar
Er det sært av meg å forvente at et GF 6600 skal funke på hovedkortet?

Netshop Oslo sier at det må være mitt skjermkort som er defekt.  Men som nevnt ovenfor funker det med 2 andre maskiner.

Tipper Netshop er på gyngende grunn og mislikte oppsettet ditt eller kombinasjonen med skjermkortet. AOpen viser at kortet er testet OK med nVidia Geforce 6800LE, så det var ikke sært på noe vis, men ser ingen info om PSU. http://download.aopen.com.tw/userdownload_...el=i855GMEm-LFS

Det virker likevel litt svakt med 240watt selv om den dro det gamle systemet... Er BIOS oppdatert pluss drivere og alt ellers inkl. OS-et?

Lenke til kommentar

Har oppdatert til siste BIOS og testet flere drivere. Det er XP Media Center Edition på maskinen. Drivere har ingen virkning. Jeg får ikke gjort noe med strømforsyningen. Jeg har et silverstone HTPC kabinett. Men jeg tror strømforsyngen er av grei kvalitet.

Bilder av skjermen med helt fersk XP installasjon uten noen drivere:

Under boot: Alt er bra

mail1.jpg

Her kommer problemene:

mail2.jpg

Login skjerm i XP

mail3.jpg

Å legge inn drivere hjelper ikke. Det var ikke lett å legge inn noe som helst med skjermbildet slik.

Jeg tror feilen kommer når kortet trekker mer strøm og agp proten ikke greier å gi nok.

Hovedkortet funker med GF4MX, og 7600GS. GF4MX trekker mye mindre strøm og GF 7600GS har en molex kontakt og strøm fra PSU. GF 6600 256MB kortet som jeg skal ha i maskinen trakker all strømmen sin fra agp porten. Den har ikke molex kontakt.

Endret av -snoop-
Lenke til kommentar
Har oppdatert til siste BIOS og testet flere drivere.  Det er XP Media Center Edition på maskinen.  Drivere har ingen virkning.  Jeg får ikke gjort noe med strømforsyningen.  Jeg har et silverstone HTPC kabinett.  Men jeg tror strømforsyngen er av grei kvalitet.

Kvaliteten er sikkert top class men ytelsen står i forhold til spesifikasjoner, dvs. en sterkere psu ville trolig forsyne agp-sloten bedre. Spesielt siden grafikken ikke viser progresjonsfeltet til winxp riktig med gf6600, og slett ikke videre opp ...

Jeg tror feilen kommer når kortet trekker mer strøm og agp proten ikke greier å gi nok.

Hovedkortet funker med GF4MX, og 7600GS.  GF4MX trekker mye mindre strøm og GF 7600GS har en molex kontakt og strøm fra PSU.  GF 6600 256MB kortet som jeg skal ha i maskinen trakker all strømmen sin fra agp porten.  Den har ikke molex kontakt.

Det virker som om du har svaret der - til oppdateringer via windows ville jeg kjørt mest mulig med GF4MX og sett nærmere på detaljer i BIOS. Manipulert med volt spread spectrum og slakkere timings enn default etc. (f.eks. safe) - Hva er gjort manuelt i bios eller går alt per default?

Lenke til kommentar

Det forrige hovedkortet og prosessoren jeg hadde i Silverstone HTPC kabinettet mitt 240W PSU var tatt ut av en HP pc som hadde 240W PSU. Det gikk veldig fint. Nå har jeg en Pentum M i Silverstone kabinettet, så det er nok strøm.

Jeg har har forsøkt å fikse det med instillinger i BIOS men uten hell. Skjermkortet funket fint i XP MCE uten noen oppdateringer få en annen maskin jeg har. Jeg skal prøve og oppdatere alt jeg kan i XP og så stette i GF6600 kortet og se hva som skjer. Jeg er ikke veldig optimistisk.

Hvis det ikke funker tror jeg jeg kommer til å be om pengene tilbake. Jeg kjøpte hovedkortet fordi jeg hadde skjermkort, cpu og minne liggende. Å kjøpe nytt skjermkort bare fordi hovedkortet er sært frister ikke. Dette er første gang jeg har kommet over et hovedkort som er kresen når det kommer til skjermkort.

Endret av -snoop-
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

7875526[/snapback]

Det er nok ikke hovedkorte som gir for lite strøm men strømforsyningen... sjekk hva som kreves. Maskinen kan også fryses om noe blir for varmt, f.eks skjermkort...

7875606[/snapback]

strømforsyningen er thermaltake 0dba 350watt. oppsettet mitt er nokså strømvennlig (core 2 duo) så 350 burde holde. I SmartDoctor viser målingene på 12 volten fra hovedkortet 11,9 og 11,8 vekselvis. Kan hende PSU blir for varm eller er defekt, men det er jo litt rart med tanke på at den står relativt luftig til, og har brukt den i et langt mer krevende oppsett tidligere uten problemer. GPU overskrider aldri 80 grader load, og cpu aldri over 50. Er du helt sikker på ditt ressonnement? Jeg er svært skeptisk til hovedkortet, utfra hva SmartDoctor forteller meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...