Gå til innhold

Ny fotograf! Nikon D40

Anbefalte innlegg

Har nettopp bestilt meg Nikon D40, men har jo mange spørsmål angående speilrefleks kamera og fotografering! Tok turen innom en kamerabutikk, men istedenfor at jeg skulle lære noe kom jeg like dum ut av butikken.

Ønsker å skjønne litt mer om ord og uttrykk i fotografering, og hvis noen har noe erfaring med Nikon D40 og kunne gitt meg noen tips hadde jeg blit drit happy! :thumbup:

Så nå er det opp til dere å hjelpe meg! Trenger noen viktig fakta og noe som er enkelt og lære :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp boka "Digital fotografi i praksis" så får du en lettlest og god innføring i digital fotografering, mange aspekter av digital fotografering som dekkes i denne boka, litt tynt på enkelte områder kanskje, mer mer enn bra nok for en nybegynner.

dpreview.com og megapixel.net (samt en hel haug andre nettsteder) har også egne sider med forklaringer på vanlige fototermer, men på engelsk.

Fotokompendiet, som nevnt i forrige innlegg, er også bra.

Lenke til kommentar
Jeg har et tips til.

Ikke for å være muggen, men les bruksanvisninga. Det er som regel der man bør starte. Prøv deg litt fram med forskjellige innstillinger. Selv bruker jeg bare "M" - manuelle innstillinger.

7806579[/snapback]

Ok :) Det skal jeg gjøre!

7806814[/snapback]

Men angående den funksjonen du bruker på kamera, M, åssen vet du hva du skal stille inn på objektivet og ellers da? :innocent::whistle: Tips er flott;)

Endret av Magnus-lett_MC
Lenke til kommentar

Stille inn på objektivet? Hva mener du?

Hvordan du vet hva du skal stille inn på kameraet, kommer ann på hvilken situasjon i (Lysmengde, hva slags effekt du vil ha på bildet etc). Som sagt bør du ta en titt på bruksanvisningen og fotokompendiet jeg ga deg link til tidligere. Da vil du nok forstå noe, men hvis noe er uklart så spør.

Endret av dynamic
Lenke til kommentar

........og en liten tur på biblioteket å låne noen bøker om generell fotografering kan hjelpe mye. Du finner nok ikke så mye om det digitale, men basicen er akkurat det samme i dag som de siste 100 år omtrent. Bare hopp over kapitlene med film og fremkalling.

Lenke til kommentar
Objektivvalg? :p Hvilken objektiv har du?

7806371[/snapback]

Akkurat nå som nå så har jeg bare kit objektivet som fulgte med, og det viser seg og ikke være akkurat det beste :thumbdown: Men håpet på kanskje noen visste hvilke objektiv som jeg kan bruke til alt :innocent:

7806802[/snapback]

Hei. Jeg kjøpte meg dette kamera for et par mnd siden og er kjempe fornøyd, selv med kit'n! Men du må være klar over at skal du kjøpe objektiv til dette kamera med autofokus må du velge objektiv som har autofokusmotoren i objektivet. Dette fordyrer og begrenser mulighetene noe! jeg har bestil Nikon AF-S 18-200 mm som jeg tenker å bruke som allround linse. En av grunnene i tillegg til at jeg får mer tele, er at jeg tror jeg kan ha det sittende på veldig mye og dermed unngår støv! Venter i spenning iallefall!

Lenke til kommentar

Ved mye sol så er polarisasjonsfilter et godt valg.

Mitt generelle tips er at du med en gang må slutte å tenke så mye utstyr og teknikk; kameraet ditt er ingen begrensning for deg. Det viktigste er et bra motiv som er godt komponert.

Les i kompendiet som nevnt over, det siste avsnittet der omhandler komposisjon, det er her du kan skape bilder.

Lenke til kommentar
Ved mye sol så er polarisasjonsfilter et godt valg.

Mitt generelle tips er at du med en gang må slutte å tenke så mye utstyr og teknikk; kameraet ditt er ingen begrensning for deg. Det viktigste er et bra motiv som er godt komponert.

Les i kompendiet som nevnt over, det siste avsnittet der omhandler komposisjon, det er her du kan skape bilder.

7822811[/snapback]

Jepp! Fikk lest kompendiet nå i helgen og fikk mye tips og hjelp :thumbup:

Får vel begynne å ta noen bilder snart. Jeg kan kanskje legge de ut på et nytt emne, så kan dere fortelle meg hva jeg kanskje bør jobbe mer med? :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...