jammi Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 (endret) Hei! Jeg tror jeg setter 10k på NHY som en mer eller mindre langsiktig investering snart.. Hva tror dere om dette? Er statoil bedre? Eller en miks av begge to? Har også sett litt på Opera.. For ett år siden lå den på 7.40 kr, i høst så jeg den i 32.80 kr :O Hvordan er denne spådd videre? Er dette en daytrading/weektradingsaksje eller noe jeg investerer i på langsiktig hold? Hva annet kan dere anbefale? Både som korte og lange investeringer. Er forresten en gutt på 13 år. Takk for tips. Endret 26. januar 2007 av jammi Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Ville vært meget forsiktig med å gå inn i aksjemarkedet nå. Oslo børs er på ATH (all time high) samtidig med at oljeprisen har fallt fra 78 dollar i sommer til 50-55 dollar nå. Indeksene i USA (som påvirker resten av verden) er helt i toppen av en stigende trend noe som normalt gir en reaksjon tilbake. Samtidig har mange selskaper levert rekordresultater i 2006 og det er spørsmål om de klarer å levere bedre fremover noe som må til for å drive kursene videre opp. Spesielt oljeselskaper som STL og NHY vil få problemer med det dersom oljeprisen holder seg på dagens nivå. Selv tror jeg i likhet med mange analytikere at vi er veldig nær toppen etter over 4 år hvor børsen har tatt 4,5 gangen. Men det er også de som mener børsen skal videre opp. Dette er umulig å vite sikkert. Det eneste sikre er at aksjemarkedet over tid har gitt bedre avkastning enn f.eks. banksparing. Men treffer du en topp og blir med ned før det går opp igjenn kan du bli sittende en stund før det skjer. Lenke til kommentar
Blogghater Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Hei! Jeg tror jeg setter 10k på NHY som en mer eller mindre langsiktig investering snart.. Hva tror dere om dette? Er statoil bedre? Eller en miks av begge to? Har også sett litt på Opera.. For ett år siden lå den på 7.40 kr, i høst så jeg den i 32.80 kr :O Hvordan er denne spådd videre? Er dette en daytrading/weektradingsaksje eller noe jeg investerer i på langsiktig hold? Med 10.000 kroner sier jeg: Styr unna begge. STL og NHY skal ned de neste ukene. Opera er spådd i 13 kroner, og det forventes ingen nyheter som tilsier oppgang. En annen ting er jo hva du venter å tjene ved å investere såpass "lite" penger som daytrading. Kurtasjen spiser gjerne opp det du kan vente å få ved å kjøpe kun en enkelt børspost. Hva annet kan dere anbefale? Både som korte og lange investeringer. Jeg har 25% i aksjefond, 70% i aksjer og 5% i banken. I øyeblikket har jeg alt i kontanter, solgte samtlige aksjer i dag. Venter nedgang, og har ikke shortavtale. Jeg vil anbefale deg å kjøpe aksjefond dersom du er inneforstått med risikoen, noe du tydeligvis er. Ellers er yabank et greit alternativ, med sine snart 4% i rente. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Tips. Hvis du skal gå inn med så lite penger. Like mye som meg altså, så burde du undersøke kurtasjene hos de enkelte meglerne. Jeg gikk på en smell på 190 for kjøp og salg til sammen. Det betydde at tap etter kjøp lå på 5% opp. Selvfølgelig steg jeg med 10% som forventet og solgte igjen. Men pass litt på. Lenke til kommentar
Blogghater Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Tips. Hvis du skal gå inn med så lite penger. Like mye som meg altså, så burde du undersøke kurtasjene hos de enkelte meglerne. Jeg gikk på en smell på 190 for kjøp og salg til sammen. Det betydde at tap etter kjøp lå på 5% opp. Selvfølgelig steg jeg med 10% som forventet og solgte igjen. Men pass litt på. 7826898[/snapback] Skandiabanken tar 79 kroner pr handel. Nordnet tar 39 kroner i minstekurtasjee pr handel, og Netfonds tar 35 kroner som absolutt minimum. Nye kunder av de to sistnevnte får rabatt de tre første månedene, Nordnet har 9 kr, og Netfonds 0. Hvis man derimot handler en del i løpet av en dag, kan det være lurt å bruke en annen kurtasjeklasse. Da slår de to sistnevnte sammen inntil tre handler i samme aksje samme vei pr dag. Sånt blir det lav kurtasje av. Sånn var det sist jeg sjekket, men det kan ha endret seg. Uansett mener jeg at med 10.000 kroner er ikke daytrading noe å satse på. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Skandiabanken tar 79 kroner pr handel. Nordnet tar 39 kroner i minstekurtasjee pr handel, og Netfonds tar 35 kroner som absolutt minimum. Nye kunder av de to sistnevnte får rabatt de tre første månedene, Nordnet har 9 kr, og Netfonds 0. For å flisespikke er det 0.05 % av handelsbeløpet hos Netfonds i introduksjonstilbudet. Det blir 5 kr for en handel på 10 000 kr. Uansett mener jeg at med 10.000 kroner er ikke daytrading noe å satse på. Generelt er ikke daytrading noe særlig å satse på, annet enn for spenningens skyld. Det lages undersøkelser om det i ny og ne, og de fleste daytradere klarer seg ikke bedre enn indeksen over tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå