Gå til innhold

BLÅSKJERM! Trenger hjelp på noen minutter!

stud3315

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dell????????????

ehh ja....

prøv å resette bios og kjøre cpu på rett hastighet og resten på standard (ikke noe tukling med CL (cas latency) osv.

Det er jo ikke sikkert det er RAM'en. For et ca tre år siden hadde jeg det samme problemet med en annen maskin, da var det hovedkortet som var gåent, og ikke RAM'en. Det var jo systemet som hang, ingen reboot eller noe, det bare hengte seg.

Tresprit

Lenke til kommentar

hadde akkurat samme problem, og til meg var det ram'en som var problemet ja. Jeg anbefaler deg å kjøre http://www.memtest86.com . Last ned cd-imaget, brenne det til en RW, sett cd-rom som første boot drive og la memtesten kjøre igjennom et par ganger. Du oppdager _veldig_ fort om det er rammen som er feil.

Om du skulle få feil, test med http://www.goldmemory.cz også for å være sikker. Det var disse to jeg brukte for å finne ut at det var ram-brikken som var feil. Flere mem-test programmer finner du her:

http://www.benchmarkhq.ru/be_memory.html

Docmemory er også ganske bra.

Lenke til kommentar

CL, eller cas latency har med oppdateringstiden mellom ram-bankene, kort fortalt så er CL 2 bedre enn CL 2.5.

Kjøper du CL 2 ram kan den ofte overklokkes mer enn 2.5 hvis du ofrer litt på Cas latency'en.

Mye CL2.5 ram kan også kjøres på CL 2 uten problemer, men ved fsb justering svikter den vanligvis på de hastighetene.

[edit: du sa du ikke "kan komme på nett før XP er installert", men du er da her, ikke sant?]

Tresprit

[ Denne Melding var redigert av: Tresprit på 2002-11-30 16:33 ]

Lenke til kommentar

Kan seff være ram, men har opplevd ram-feil under innst, og den har bestandig kommet når det KREVES noe fra maskinen, altså ca. på samme sted hver gang. Har også opplevd lignende ting, og funnet ut at det var bios-feil. Har også sendt to hk tilbake pga. feil som minner om det du beskriver. Patentløsning?? Neppe. Skift komponenter, test ut. Kansje du finner det ut. For ett-halvannet år siden bestilte jeg 5 identiske hk. Alle Aopen. Ett var konka. Fortalte at det var noe feil med CPU.(Den feminine litt nasale robotstemmen: Your CPU may have a problem....) Ble sendt tilbake, de fant ikke noe feil. Jeg fikk det opp igjen, satte inn alt og startet opp. Drepte en Duron 700. Ringte og pratet med leverandør (Psdata) De sa at det nok var CPU'en det var feil med. Satte inn en TB900. Drepte den også. Ringte en gang til. ( Mer desperat i stemmen) Sendte alt tilbake, og fikk alt nytt på garantien, og alt fungerer. Alle komponentete kjører helt stabilt nå. Det var DET ene hk'et som hadde en feil. Så ta og sjekk alle komponentene dine, ikke gi deg!!

Ps: Hvor kommer Dell inn i bildet? Så ikke noe i spec om dell. Er dette en avansert spøk dere imellom!!!!

[ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-12-01 02:38 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-30 16:31, skrev Tresprit:

CL, eller cas latency har med oppdateringstiden mellom ram-bankene, kort fortalt så er CL 2 bedre enn CL 2.5.

Kjøper du CL 2 ram kan den ofte overklokkes mer enn 2.5 hvis du ofrer litt på Cas latency'en.

Mye CL2.5 ram kan også kjøres på CL 2 uten problemer, men ved fsb justering svikter den vanligvis på de hastighetene.

[edit: du sa du ikke "kan komme på nett før XP er installert", men du er da her, ikke sant?]

Tresprit

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Tresprit på 2002-11-30 16:33 ]</font>

Bah.. d ekje någe som finns Cas Latency 2.5. Det finns bare 2 eller 3! Ponktom!!

Lenke til kommentar

ahh.. sorry.. tenkte bare på gammel sd-ram jeg (slik drit som jeg har). Er nok ikke oppdatert i det hele tatt, sry for feil informasjon.

Jeg visste det, men hvis du vil lese litt mer om cas-latency så kan du lese det på hw's guide her .

Når det gjelder ponktom så var det dialekt :razz:

Lenke til kommentar
Quote:

En Tiger skrev (2002-12-01 05:58):

ahh.. sorry.. tenkte bare på gammel sd-ram jeg (slik drit som jeg har). Er nok ikke oppdatert i det hele tatt, sry for feil informasjon.

Har 2x256 sd-ram 133 med CL2. Men det er da ikke dritt? Er bare ikke det siste skuddet på stammen lenger. Gjør nå jobben på min pc.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...