Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bare en av 3 maskiner i nettverket har internett.

Anbefalte innlegg

Hei.

Her i huset har vi et nettverk hvor 4 maskiner er koblet til internett via den samme routeren (En Allied Telesyn - AT-RG634)

Plutselig (igår) fikk bare en av de 4 maskinene tilgang til internett. Det er ingen problemer med kabel eller lignende, virker som de andre maskinene er blokkert fra nettverket, får verken kontakt med hverandre eller internett.

Noen som har peiling på hva som kan være problemet? Og evt. hvordan jeg kan fikse det? Kanskje litt rotete forklart men.

Endret av MrSkatun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket i ruterens innstillinger at DHCP ikke tilfeldigvis har blokkert maskinene fra systemet? Slike feil kan skje når det oppstår ustabiliteter i strømkretser og slikt, og av ingen grunn. Det skal ikke skje, og jeg har aldri opplevd det men jeg har hørt om det.

Start med å se i innstillingene du, om maskinenes MAC-adresser/DHCP-IP er blokkert

Lenke til kommentar

Det er flere muligheter her, men en er at routeren har låst seg.

Har du prøvd å slå routeren av og på?

Siden du ikke skriver hvilken ISP det gjelder så tør jeg ikke be deg om å resette routeren ;)

En annen mulighet er at du har hatt overspenning og har defekte lanporter. Prøv å koble en av de PCene som ikke har nett til den porten som virker.

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar

Takk for kjappe svar! :)

Er ganske så grønn på dette området med nettverk, men vet nok til at jeg har slått av og på modemet og sjekket om portene var defekte, men resultatet er det samme uansett, ene maskinen virker på alle portene, mens de andre maskinene ikke virker i noen.

Hadde vert fint om dere kunne forklart forslag om hva jeg burde gjøre nermere (mtp. MAC-adresser, DHCP-IP, DCP og lignende uttrykk som er helt totalt ukjente for meg :blush: )

Allied Telesyn - AT-RG634 er navnet på routeren.

Endret av MrSkatun
Lenke til kommentar

Aldri hørt om ruteren, prøv å google opp manualen.

Til uttrykkene:

MAC-adresse: En adresse på nettverkskort o.l som er unik, ingen andre enheter har samme mac-adresse, men det er mulig å fake den.

DHCP: En "server" som deler ut IPer til alle maskinene på nettverket, slik at alle kan surfe på nettet.

DHCP-IP: Bare ett miks-uttrykk jeg kom med.. du kan selv tenke hva det er.

Hvis du vil vite hva det står for, så kan du bruke hw.nos ordliste.

Lenke til kommentar

Får du kontakt mellom maskinene?

Jeg ville gjetta at DHCP'en (tjenesten som deler ut IPene til PCene) har streika, og at PCen der internett faktisk fungerer av en eller annen grunn har fått satt dette manuelt..

Dersom IPen ikke vises, eller starter med 169 når du følger instruksjonene gitt ovenfor på PCene der internett ikke virker, vil dette tyde på at windows ikke mottar svar fra DHCP og tar en tilfeldig 169-IP selv.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Har nå funnet ut at alle maskinene (inkl. den med internett) har en IP-adresse som begynner med 192.

Dog har de tre maskinene uten internett en forskjellig Standard Gateway fra den maskinen med internett. Er det her problemet ligger kanskje?

Takker for hjelp. :)

Lenke til kommentar

Se på den fungerende maskinen hvordan nettverks innstillingene er satt opp, så sett opp samme oppsett på resten av maskinene. Ip adressen skal så klart være forskjellig fra maskin til maskin.

edit, du kan jo gjøre en ipconfig /renew hvis du ikke har gjort det.

Endret av Sinnsro
Lenke til kommentar
Er nok det. Prøv å kjøre en ipconfig /renew i cmd på PCene uten internett

7806035[/snapback]

Skjedde ingen forandring i Gatewayen nei. Fortsatt ingen internett. :/ Noen andre måter enn 'ipconfig /renew' å gjøre det på?

Lenke til kommentar

Takker så meget for alle svar, var til stor hjelp. :)

Fant til slutt ut at den fungerende maskinen ikke hadde automatisk IP. Så da satte jeg de andre på samme innstillinger, og nå funker internett fint.

Litt forunderlig dog, med tanke på at det har funket over en lang periode nå med automatisk IP uten at noe lignende som dette har skjedd. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...