Tharos. Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Mornings! Jeg lurer på hvordan reglene og framgangen er for å tegne huset sitt selv? Da mener jeg helst utseendemessig, hvor rom blir, og slikt. Ikke hvor den og den drageren skal gå. Og forresten, hvem kan hjelpe til med den tekniske delen? (Det med dragere og slikt, ja). Og en annen ting: Kan en kjeller på et hus være større enn selve husarealet/grunnflata? Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 (endret) Kveldings Det enkleste og billigste er å ta utgangspunkt i ett eksisterende hus som du liker, for så å gjøre endriger ut i fra dette. Da har du alle de tekniske detaljene på plass, og så er det bare å flytte på vegger og rom som det måtte passe deg. Dersom du ser ett hus du liker, er det bare å notere adressen. Så går du opp på teknisk etat i kommunen der du bor og ber om å få se byggesaksmappa på det huset. Dette er offentlig informasjon, og du kan da finne tegninger du kan bruke som utgangspunkt. Skal du gjøre alt fra bunnen av selv, er jeg litt mer usikker. Vil tro at du da bør kontakte fagmann som kan hjelpe deg med de byggtekniske detaljene. Husk at mange utbyggere har folk som kan hjelpe deg med dette. Endret 26. januar 2007 av GEman Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Skal ikke være noe problem å tegne opp en bolig slik du vil ha den, men du må nok gjøre det i samarbeid med en arkitekt som kan gå over å se at ting ikke er helt på viddene. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Kveldings Det enkleste og billigste er å ta utgangspunkt i ett eksisterende hus som du liker, for så å gjøre endriger ut i fra dette. Da har du alle de tekniske detaljene på plass, og så er det bare å flytte på vegger og rom som det måtte passe deg. Dersom du ser ett hus du liker, er det bare å notere adressen. Så går du opp på teknisk etat i kommunen der du bor og ber om å få se byggesaksmappa på det huset. Dette er offentlig informasjon, og du kan da finne tegninger du kan bruke som utgangspunkt. Skal du gjøre alt fra bunnen av selv, er jeg litt mer usikker. Vil tro at du da bør kontakte fagmann som kan hjelpe deg med de byggtekniske detaljene. Husk at mange utbyggere har folk som kan hjelpe deg med dette. 7807225[/snapback] 1. det er ikkje bare å flytte på vegger ol. dei kan evt. være en del av den bærende konstruksjonen som holder byggverket oppe. 2. du kan IKKE gå på teknisk etat å få en tegning til ett hus. en hustegning er i arkitekten og bygningsformaet sin eigendom, og bruker du en slik tegning, kalles det for tyveri, samme måte som å laste ned ett spill fra nettet. (ja, eg vet dette er en bump, men eg må bare rette på feil Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) Kveldings Det enkleste og billigste er å ta utgangspunkt i ett eksisterende hus som du liker, for så å gjøre endriger ut i fra dette. Da har du alle de tekniske detaljene på plass, og så er det bare å flytte på vegger og rom som det måtte passe deg. Dersom du ser ett hus du liker, er det bare å notere adressen. Så går du opp på teknisk etat i kommunen der du bor og ber om å få se byggesaksmappa på det huset. Dette er offentlig informasjon, og du kan da finne tegninger du kan bruke som utgangspunkt. Skal du gjøre alt fra bunnen av selv, er jeg litt mer usikker. Vil tro at du da bør kontakte fagmann som kan hjelpe deg med de byggtekniske detaljene. Husk at mange utbyggere har folk som kan hjelpe deg med dette. 7807225[/snapback] 1. det er ikkje bare å flytte på vegger ol. dei kan evt. være en del av den bærende konstruksjonen som holder byggverket oppe. 2. du kan IKKE gå på teknisk etat å få en tegning til ett hus. en hustegning er i arkitekten og bygningsformaet sin eigendom, og bruker du en slik tegning, kalles det for tyveri, samme måte som å laste ned ett spill fra nettet. (ja, eg vet dette er en bump, men eg må bare rette på feil 7841926[/snapback] 1. Tok som en selvfølge at bærevegger og konstruksjoner ikke flyttes sånn uten videre. 2. Har selv vært og bladd i byggesaksmapper i kommunen her jeg bor. Mente ikke at man skulle ta "blåkopi", men hente inspirasjon fra disse. Dette er offentlig informasjon. Bare hør med kommunen din. Alt som søkes om i forbindelse med oppføring av bygg ligger i denne mappen. Alt fra byggesøknader til nabovarsel og alt annet som angår den eiendommen ligger der. Endret 31. januar 2007 av GEman Lenke til kommentar
Inc Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Hmm jeg mener å huske at jeg postet ett eller annet her en gang. Noen med bump i. Tror ikke jeg var helt klar i toppen da Du kan jo alltids prøve å tegne selv, jeg kan være behjelpelig med å få huset i etter forskriftene, før du senere får den som skal stå som ansvarlig utførende til en siste sjekk på tegningene. Det er ikkke så vanskelig som det høres ut som. Men som sagt, det er opphavsrett på tegninger. Og det kan være dyrt å kjøpe en slik lisens. Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2007 Ok, tegne selv er mulig, så lenge man får det godkjent av div. sakkyndige. Dette er ikke noe jeg er i startgropa til å gjøre, akkurat, men drømmen ligger der. Men hva med dette med større kjeller enn husplanet? Jeg skjønner at under husveggene må det selvsagt være bæremurer, men er det noe i veien for at man forlenger kjelleren, slik at den blir lengre enn huset? Man måtte jo støpe et tak på denne konstruksjonen, og det kan jeg tenke meg ikke er gjort med en støpespade. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Jepp, å lage grunnmur som er større enn selve huset går fint ja. Taket blir i tre eller ett betongdekke. o.l Endret 2. februar 2007 av regga Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 Jepp, å lagge grunnmur som er større enn selve huset går fint ja. Taket blir i tre eller ett betongdekke. o.l 7850130[/snapback] Men hvordan får man denne konstruksjonen 100% tett? Blir betong tett? Og i tillegg må jo taket tåle en god del vekt, siden man ikke vet hva som evt. kan bli stående oppå? (Bil, traktor etc.) Lenke til kommentar
Inc Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) Jepp, å lagge grunnmur som er større enn selve huset går fint ja. Taket blir i tre eller ett betongdekke. o.l 7850130[/snapback] Men hvordan får man denne konstruksjonen 100% tett? Blir betong tett? Og i tillegg må jo taket tåle en god del vekt, siden man ikke vet hva som evt. kan bli stående oppå? (Bil, traktor etc.) 7857137[/snapback] 100% tett blir den. Enten de som støper tilsetter stoff i betongen som gjør den tett eller det påføres etterpå. Når vi kan bygge broer i betong går det også fint å bygge ett tak som tåler en traktor eller ti . Her er det da snakk om armering, spenn på element og eventulle søyler for å klare det. Dette går helt fint. Endret 2. februar 2007 av regga Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 Jepp, å lagge grunnmur som er større enn selve huset går fint ja. Taket blir i tre eller ett betongdekke. o.l 7850130[/snapback] Men hvordan får man denne konstruksjonen 100% tett? Blir betong tett? Og i tillegg må jo taket tåle en god del vekt, siden man ikke vet hva som evt. kan bli stående oppå? (Bil, traktor etc.) 7857137[/snapback] 100% tett blir den. Enten de som støper tilsetter stoff i betongen som gjør den tett eller det påføres etterpå. Når vi kan bygge broer i betong går det også fint å bygge ett tak som tåler en traktor eller ti . Her er det da snakk om armering, spenn på element og eventulle søyler for å klare det. Dette går helt fint. 7858702[/snapback] Kjempebra! Jeg må si jeg blir nesten litt trist av å se alle bo i de samme husene, med de samme løsningene. Når den dagen kommer (om den kommer) at jeg skal bygge hus, vil jeg ha noe ingen andre har. Forresten, en jeg kjenner hadde lyst til å legge avfallsrør fra do i plexiglass, gjennom stua. Det tror jeg ikke jeg skal ha da... :!: Lenke til kommentar
trøls Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) http://www.byggforsk.no/default.aspx?Dokum...40&innholdsID=0 Har ikke kommet helt gjennom boka selv, men den virker veldig bra hittil. Lettfattelig språk - man trenger ikke å være ingeniør eller snekker for å skjønne det man leser. Å dimensjonere er vel lurt å få hjelp på - særlig hvis du skal bruke Norsk Standard. Har såvidt begynt å bruke den selv på studiet, og det er et rent h******. Endret 3. februar 2007 av trøls Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå