Gå til innhold

Nå vil jeg flytte winxp til en annen fysisk disk.Hvordan?

Anbefalte innlegg

Går det an, eller må jeg bare re-installere fra complete scratch. Oppsette mitt nå:

Disk 1: 60gb (8gb OS + 52)

Disk 2: 20gb (tom)

Disk 3: 80gb (75% full)

Tenkte å ha OS-et på disk 2, og bruke resten på disk 1 og ca. 25% på disk 3 til en partisjon med stripe i software-raid (vet ikke ennå om det går, men 1 ting om gangen)

Hvis jeg:

1. kopierer alle filene fra c: til disk 2

2. tar ut alle diskene utenom disk 2

3. kjører rescue eller ett eller annet fra winXP cd-en.

Får jeg da en ny c: med komplett WinXP installert, eller går det til h*****e da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det går nok dårlig det du foreslo ja. Det kan gå hvis du gjør som i første svaret her, men jeg tror nok det som tar minst tid og minst arbeid er å reinstallere. Hvertfall av egen erfaring tidligere. Da blir det ikke noe krøll med bootsectorer og slikt.

Men en oppskrift som har fungert en gang jeg skulle gjøre noe lignende med 2000 var at jeg tok et "bilde" av OS-disken først. Formaterte så den nye disken jeg skulle bruke som OS-disk. Installerte 2000 clean install, og la deretter "bildet" over den nye installasjonen. Når jeg ikke installerte en clean install først, så fikk jeg problem med NTLDR. Dette var tungvint, for jeg brukte en annen PC for å overføre og ta kopi av dette "bildet", så mitt forslag er hvertfall bare en rein ny installasjon. Så får du ryddet opp litt samtidig.

husk backup av mail, favoritter, forskjellige "skins", savegames etc.

bertie

Lenke til kommentar

hei og takk for svar. Har en backup med ghost liggende som jeg tenkte å kjøre inn på 20gb'en

Men har tenkt meg om og lurer faktisk på følgende:

Jeg har nå testa spanning med disk 1 (52gb) + disk 2. Og jeg må si meg meget imponert :smile: F.eks ved kopiering av ei fil til samme disk går det nå vesentlig mye raskere. + følelsen av at maskinen blir en 2Hz pentium med 1 bit minne ved filkopiering (jaja, jeg er utskjemt med dual hk :smile:)

Jeg vil ha spanning på c-driven min også. Da kan jeg vel lage f.eks 4+4gb i spanning med de 2 største diskene, og resten går til D: (den lille 20gb fyller jeg kritisk backup på :smile:)

Jeg veit at sikkerheten blir mindre, men det driter jeg i for jeg er altfor lei av dårlig ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...