Gå til innhold

Emulatorer er ikke ulovlig

Anbefalte innlegg

Ifølge denne stengte tråden, så hevder Bjørn Terje Erlandsen i Gamer.no at emulatorer er ulovlig.

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Hvis han definerer ulovlig, som i strid med norsk lov, så er dette ikke riktig. Hvis man bruker såkalt "clean room" til å utvikle funksjonalitet som emulerer et produkt som andre har utviklet, så er dette fullt ut lovlig. Uten dette ville vi ikke ha det som før var kjent som IBM-kloner. Det som de fleste av oss i dag kaller en PC. Vi ville heller ikka ha alternative leverandører til Intel-prosessorer på denne platformen.

Noe annet er hvis det brukes opphavsbeskyttet kode, patentert teknologi e.l. for å "emulere". Dette vil strengt tatt ikke være emulering, men kopiering.

Kan ikke se noe i den nevnte tråden som kan føre til piratvirksomhet. Er ikke "gamer" selv, og er derfor interessert i begrunnelsen for denne stengningen på generelt grunnlag.

Andre som har synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal være enig med dere i at jeg var litt rask der, men alt i alt så blir resultatet det samme. Som kosh skrev her:

Quote:

hmmz...emulatorprogramvare er ikkje ulovlig i seg sjøl, men rom'en er vel gjerne det, som kickstart til Amiga.

Så er det vel heller "spillet" og ikke selve emulatoren som er ulovlig. Iallfall i noen tilfeller. Bleem er jo et godt eksempel på dette. En PSX/PSOne emulator som faktisk ble solgt i butikker rundt omkring.

Sony var imot Bleem fra dag en av og jeg tviler på at de godtar eventuelle PS2-emulatorer heller. De har laget en konsoll som skal brukes til å spille PS2-spill og jeg skjønner dem veldig godt at de ikke liker emulatorer. Om du kjøper WRC II Extreme på PS2 og spiller dette på en PC med emulator så bryter du jo fortsatt "loven". Hvis du derimot eier en PS2 så kan du godt bruke en emulator til å spille spillet du har kjøpt. Poenget her er jo at de som ikke har kjøpt en PS2 ikke skal ha muligheten til å spille PS2-spill.

Jeg regner med at de av dere som vil skjønne, skjønner godt hva jeg mener og da også hvorfor jeg stengte tråden.

Quote:

Den 2002-11-30 03:35, skrev tivolieselet:

så han gameren vet sikkert ikke mere enn en del om spill :razz:

Hva jeg vet om lover, regler, spill og andre ting bør du være forsiktig med å uttale deg om på den måten. Iallfall siden du ikke kommer med noen begrunnelse til å si det du gjør.

Takk for meg!

Bjørn Terje Erlandsen

Gamer.no

[ Denne Melding var redigert av: TST på 2002-11-30 13:19 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-30 13:09, skrev bic-judge:

Poenget her er jo at de som ikke har kjøpt en PS2 ikke skal ha muligheten til å spille PS2-spill.

Det synes jeg ikke er noe særlig godt poeng. Så lenge du kjøper originale spill, burde det være opp til deg å bestemme hva slags maskin du ønsker å kjøre dem på.

Dersom alle PC-eiere kunne kjøpe og bruke spill laget for Playstation eller X-BOX, ville neppe spillprodusentene ha noe i mot dette. Hva ulike hardware-produsenter synes, er ganske irrelevant.

LeD

[ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-11-30 13:23 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-30 13:22, skrev LeD:

Quote:

Poenget her er jo at de som ikke har kjøpt en PS2 ikke skal ha muligheten til å spille PS2-spill.

Det synes jeg ikke er noe særlig godt poeng. Så lenge du kjøper originale spill, burde det være opp til deg å bestemme hva slags maskin du ønsker å kjøre dem på.

Du må huske på at det er en grunn til at Sony i mange tilfeller har enerett på titler eller spill-serier til PS2. De skal da spilles på en PS2-konsoll. Hvis du da bruker en emulator for å spille spillet på PC-en din, er det antageligvis lite heldig for Sony. Om det er direkte ulovlig eller ikke, er da for oss irrelevant. Både du og de fleste andre vet at Sony ikke er interessert i det, og vi kan ikke ha et forum som formidler informasjon om bruken av slike emulatorer.

Lenke til kommentar

Quote:

Om det er direkte ulovlig eller ikke, er da for oss irrelevant. Både du og de fleste andre vet at Sony ikke er interessert i det, og vi kan ikke ha et forum som formidler informasjon om bruken av slike emulatorer.

Jeg skjønner ærlig talt ikke dette synspunktet, om sony ikke liker det er jo det irrelevante her, om det er lovlig er jo i høyeste grad relevant, sony liker sikkert ikke at xboxen selger mye heller, skal folk la være å snakke om xbox på tilbud av den grunn?

AtW

[ Denne Melding var redigert av: ATWindsor på 2002-11-30 14:01 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-30 13:41, skrev TST:

Både du og de fleste andre vet at Sony ikke er interessert i det, og vi kan ikke ha et forum som formidler informasjon om bruken av slike emulatorer.

Jeg bryr meg litt mer om mine egne interesser enn Sonys.

At produsenter av avspillingsmaskiner (enten det er for dataprogrammer, spill, musikk eller film) skal kunne styre forbrukerne på denne måten, er ikke positivt.

Vi hopper 10 år fram i tid:

"Nei, denne musikk-CD-en virker bare på stereoanlegg fra SONY. Det kommer kanskje en utgave for Pioneer om 3 måneder. Du må jo forstå at SONY har betalt masse penger til artister og plateselskap, for at musikken skal utgis for deres CD-spillere først. Derfor må du ikke bruke emulatorer og slikt. Denne CD-en får du uansett ikke kjøpt. Den utgis bare for CD-spillere i USA-sonen."

LeD

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-30 13:57, skrev LeD:

Jeg bryr meg litt mer om mine egne interesser enn Sonys.

Så, vi har altså en diskusjon om hva som er lovlig her og ikke, men du mener at det viktigste er det som interesserer deg? Skal jeg virkelig diskutere seriøst med en person som gir blanke i lover og regler, og rakker ned på vår holdning, fordi han er så egoistisk og bare tenker på hva han selv har mest lyst til? Da kunne jo det meste vært lov her på forumet.

Lenke til kommentar

Quote:

Så, vi har altså en diskusjon om hva som er lovlig her og ikke, men du mener at det viktigste er det som interesserer deg? Skal jeg virkelig diskutere seriøst med en person som gir blanke i lover og regler, og rakker ned på vår holdning, fordi han er så egoistisk og bare tenker på hva han selv har mest lyst til? Da kunne jo det meste vært lov her på forumet.

Nå var du jo du som først sa at lovligheten ikke var det viktigste, men om sony eller likte det eller ikke.

Quote:

Om det er direkte ulovlig eller ikke, er da for oss irrelevant. Både du og de fleste andre vet at Sony ikke er interessert i det, og vi kan ikke ha et forum som formidler informasjon om bruken av slike emulatorer.

Synes du beveger deg på litt tynn is her, hvis poenget er om emulatorer er ulovlig eller ikke kan vi jo fastsette at det er de heldigvis ikke.

AtW

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-30 14:10, skrev TST:

Så, vi har altså en diskusjon om hva som er lovlig her og ikke, men du mener at det viktigste er det som interesserer deg?

Hvem var det som sa at det var irrelevant om dette var direkte ulovlig eller ikke? Du synes SONYs interesser er viktigst; jeg synes mine og andre forbrukeres interesser er viktigst, selv om det måtte gå på bekostning av SONY.

Quote:

Skal jeg virkelig diskutere seriøst med en person som gir blanke i lover og regler, og rakker ned på vår holdning, fordi han er så egoistisk og bare tenker på hva han selv har mest lyst til? Da kunne jo det meste vært lov her på forumet.

Jeg gir slett ikke blanke i lover og regler, og retter meg selvsagt etter både norsk lov og forumets retningslinjer. Men jeg setter jeg mine egne interesser over SONYs, ja. Selv om det måtte være en fryktelig egoistisk holdning...

LeD

Lenke til kommentar

Siden jeg åpnet denne tråden i natt, så har jeg reflektert litt mer over dette spørsmålet. Vi har et meget godt parallelt eksempel i Wine; Windows-emulatoren for Linux. Det har da aldri vært spørsmål om å stenge tråder der bruken av Wine har vært diskutert. Microsoft liker helt klart ikke Wine, og har prøvd å stoppe den. Det samme har de prøvd å gjøre med Lindows. De liker ikke at MS Office blir kjørt på Linux-platform. Det er da fullt legalt å diskutere disse i forumet. Hvorfor mener Gamers.no at emulatorer for konsoller er så ille, hvis de er basert på "ren" kode og det brukes orginale spill for konsollemulatorene? Det er noe med holdningene her som skurrer, og jeg vil ikke helt si hva jeg mistenker....

Lenke til kommentar

Quote:

Quote:

Den 2002-11-30 03:35, skrev tivolieselet:

så han gameren vet sikkert ikke mere enn en del om spill :razz:

Hva jeg vet om lover, regler, spill og andre ting bør du være forsiktig med å uttale deg om på den måten. Iallfall siden du ikke kommer med noen begrunnelse til å si det du gjør.

Takk for meg!

Bjørn Terje Erlandsen

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: TST på 2002-11-30 13:19 ]</font>

hmm.. ikke ta alt alvorlig opp da.. det var ikke meningen å undervudere dine data kunskaper.. og det trodde jeg du skjønte oxo,,

det er mange forskjellige lover rundt om i verden når det gjelder data osv.. og det er det her som vi snakker om.

det er en ting hva eks. ps2 og xbox produsenter vil, men det er forskjellige lover på alt dette rundt om.

ser at http://www.transgaming.com/ som er en oppfølger av wine på linux, holder på med å porte ps2 spill over til linux så jeg regner med at det er lov, men om sony liker det, det er en anen ting.

btw: viste dere at lynx (en tekst basert www.browser til linux er ulovlig i enkelte land!!! den viser ikke noe grafisk.

men den er lovlig i Norge da, så vi har mye rart innen for data lover..

Lenke til kommentar

Quote:

Uten dette ville vi ikke ha det som før var kjent som IBM-kloner. Det som de fleste av oss i dag kaller en PC.

IBM kjørte "åpen arkitektur" dvs. at de frigav informasjon om hva de hadde gjort så de kunne skape et marked, og markedskonkurranse! Dette lærer man vaffal på IKT, om det er 100% sant eller 1% får dere tro som dere vil om:P

Lynx er kjekt om x tryner;)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-30 15:12, skrev FlaSch:

Quote:

Uten dette ville vi ikke ha det som før var kjent som IBM-kloner. Det som de fleste av oss i dag kaller en PC.

IBM kjørte "åpen arkitektur" dvs. at de frigav informasjon om hva de hadde gjort så de kunne skape et marked, og markedskonkurranse! Dette lærer man vaffal på IKT, om det er 100% sant eller 1% får dere tro som dere vil om:P

Lynx er kjekt om x tryner;)

Vel, dette er definitivt feil. IBM kjørte flere rettsaker mot de såkalte kloneprodusentene. Dette kan du ta med deg fra en som faktisk opplevde den tiden, og gjorde sine første trykk på et tastatur i 1981. At det det senere ble konkurranse, er ikke IBM's fortjeneste.

Lenke til kommentar

En viktig ting å huske på her er også grunnen til at Sony ikke liker emulatorene. De fleste er klar over at konsolleverandørene tjener penger på royalties, ikke på salg av konsoller, og da er det bare to ting som skulle tilsi at sony ikke er overbegistret for emulatorer:

De er stort sett fullt mulig å spille piratkopier på. Og kanskje litt mer søkt: "eksklusive titler koster nok endel for konsollprodusentene, og disse pengene bruker de for at folk skal kjøpe deres konsoller slik at de i fremtiden også kjøper deres spill. Om man laster ned en emulator bare for å kjøpe en eksklusiv tittel risikerer kanskje konsollprodusenten å tape penger.

Uansett er dette Sonys problem. Så lenge norsk lov sier at man kan spille spillene sine på emulatorer (og det tror jeg den kommer til å gjøre i overskuelig framtid) så er vel det hva vi har å holde oss til. (Bare pass på å ikke spill piratkopier på dem)

Lenke til kommentar

IBM, Intel, AMD, Microsoft, osv. skulle nok gjerne ha laget PC-er med hardware og software basert på inkompatible, lukkede formater. Men dette ønsker ikke de "egoistiske" forbrukerne, så derfor får dessverre ikke produsentene oppfylt sine ønsker.

Ville det ikke vært en vidunderlig verden hvis alle spill var basert på åpne standarder. Alle spillemaskiner, og alle PC-er med alle operativsystemer, kunne som den største selvfølge kjøre ethvert spill.

Hardware-produsentenes eneste konkurransemiddel ville være å lage billigere og bedre hardware. Mens spillprodusentene helt uavhengig laget spill som automatisk virket på alle slags maskiner. "Emulator" ville vært et ukjent ord.

Jeg forstår selvsagt at harwareprodusenter ønsker å tjene mest mulig penger, og at de derfor ønsker lukkede, beskyttede standarder, eksklusive avtaler med spillprodusenter, osv.

Men vår beskyttelse og velsignelse føler jeg ikke at de trenger. Det er tross alt vi som bestemmer.

LeD

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-30 16:39, skrev LeD:

...Men vår beskyttelse og velsignelse føler jeg ikke at de trenger. Det er tross alt vi som bestemmer.

LeD

Forbrukermakt er en illusjon. Det vi sitter og diskuterer nå er ett ypperlig eksempel på akkurat det.

[ Denne Melding var redigert av: Jellyfisk på 2002-11-30 20:48 ]

Lenke til kommentar

Emulatorer er IKKE ulovlige!

Men dette er kun hvis produsenten (Sony, Nintendo whatever) ikke eier noe av KODEN som emulatoren benytter seg av. ePSXe f.eks er ikke ulovlig i seg selv, men du trenger å laste ned en BIOS (og nei, den følger ikke med nedlastingen) og for at du lovlig skal kunne bruke/laste ned BIOSen må du ha en PSX.

Bleem var en god emulator (jeg kjøpte et eks. da jeg var i Sverige), men det gikk litt utfor med selskapet... Og nå er ePSXe en mye bedre emulator. Likevel: Det var SONY sin skyld at Bleem ble lagt ned. De reiste rettsak mot dem(?), men legalt sett har/hadde de ikke en dritt å gå på. De kan ikke bevise at de eier en eneste jæv** bit av koden. Den eneste parten som har brutt loven her er SONY selv, og de brukte tvilsomme metoder for å kvitte seg med Bleem. Jeg ville tatt hevn....

Men for all del, jeg gir fullstendig **** i hva SONY synes om at jeg bruker PSX-emulatorer. Jeg brukte i en tid ePSXe uten å ha en Playstation, men jeg kjøpte en til slutt (PSONE for å kunne spille i bilen :grin:).

Når det gjelder å lage en emulator til PS2, så er nok det *litt* vanskeligere pga. konsollens "kronglete" arkitektur + at "reverse engineering" er ulovlig. Dvs. at man må "gjette" seg frem ved å se hvordan demoer fungerer osv. Dette vil ta en evighet... Men ulovlig, nix! Men for min del kunne de makulert så mange PS2'er de vil, så lenge vi får en fungerende PS2-emulator på PCen.

Det vil sannsynligvis være lettere å lage en emulator til XBOX, da denne bygger på en svært kjent arkitektur. Noe er selvfølgelig nytt, men dette er svært lite, og man slipper å "etterligne" prosessene som foregår når den skviser tall. Dette vil selvfølgelig ikke M$ vite noe av, men de(+SONY, Nintendo og alle de andre) får bøye seg for vår allmektige PC :smile:

Oppsummering: Emulatorer er ikke ulovlige hvis man ikke bruker noe som "tilhører" produsenten av konsollen. Om SONY (+ resten) kommer og peker med sine feite pølsefingre (med sursøt saus) på utviklingsteamene til emu'ene, så værsågod. Jeg frykter ikke. Det er ingen tvil om hvem som kommer til å tape (i en rettferdig domstol).

LeD: Du kommer med svært kloke innspill i denne debatten (som i alle andre :smile:), og kan ikke annet enn å si meg enig med deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...