LucarioX Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Norge + Sverige = Skandinavia? Hmm, er det ikke slik at Danmark er like mye et skandinavisk land som Norge og Sverige da? Er vel Finland og Island som ikke er skandinaviske land, men likvevell ligger i Norden? Blir vel Norge + Danmark + Sverige = Skandinavia da? Eller tar jeg helt feil nå? Lenke til kommentar
thadon Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg har i alle fall alltid trodd Norge + Danmark + Sverige = Skandinavia Lenke til kommentar
Tha Dude Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 har vi glemt historien om Kalmarunionen? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Skandinavia er NSD, ja. Hva med Kalmarunionen? Lenke til kommentar
Plosj Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 to sitater fra denne lenken jeg merket meg 1.Man kan ikke tenke seg noen form for utvidet nordisk samarbeid som ville være i utakt med opinionen i noe nordisk land. Det finnes ikke maken noe sted i Europa 2Likevel er vi - eller rettare politikarane våre - ute av stand til å vedta ordningar som gjer at dei nordiske folka kan utveksla TV-program til felles glede og nytte. Det må vi kunna kalla ein nordisk tragedie. http://www.bt.no/meninger/kommentar/kobbel...ticle468332.ece Nå i 2008 bør vi etterstrebe mere samarbeid i Norden.. Lenke til kommentar
Lukas Arnaz Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Jeg gleder meg allerede. Men som sagt, finnes det en eller annen organisasjon eller nettside som ikke er av veldig ekstrem politisk grad (dere skjønner hva jeg mener), som det går an å titte på? www.nordiskvision.orgIkke så voldsomt aktivt dessverre, men den eneste jeg vet om foreløpig. Når det gjelder emnetittelen min så ja, Skandinavia er vel inkludert Danmark pr. definisjon. Hvis en sammenslåing av Sverige og Norge noen gang blir en realitet får vi se hva navnet blir, men Skandinavia virker mest logisk på meg. Men ønsker man en union/sammenslåing av nordiske land bør man være innstilt på kompromisser Jeg ville strukket meg langt for å få det gjennomført, og nasjonens navn er av underordnet betydning for meg. Grunnen til at jeg nevner bare Norge og Sverige er fordi jeg mener dette er det mest realistiske. Norge og Sverige er de to likeste nordiske landene geografisk, kulturelt og politisk. Hvis de slår seg sammen og det viser seg vellykket vil en eventuell utvidelse av unionen være mye lettere å selge til for eksempel Danmark. Om en utvidelse er ønskelig er en annen og STOR diskusjon Litt på sidelinjen: Artikkel i New York Times om svensk arbeidsinnvandring til Norge. Endret 9. januar 2008 av Milorg Lenke til kommentar
Plosj Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Det er faktisks hva vi selv gjør og mener om vi engasjerer oss.. Vi kan hvis vi vil . En Nordisk Union er nok mere aktuell enn foreksempel en union mellom Tyskland og Østerrike … Det er derfor jeg jobber så mye som jeg har anledning for dette .. Jeg kan ikke se at Sverige, Finnland og Danmark skal få noen stor straff for å melde seg ut av EU.. Hva skulle de være skal de Boikotte oss??? De er ikke et land i Norden som egentlig er avhengig av Eu!! Jeg kan tenke meg at vi samlet er den største eller nest største handels partner til Eu. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Dette er absolutt en spennende tanke men hvordan mener Nordiskvision vi skal gjøre med Stortinget, folketinget og de andre tingnene ? Skal de beholdes? Lenke til kommentar
modin Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Sverige og Norge har jo faktisk blitt knyttet tettere og tettere sammen de siste 10 årene, store deler av befolkningen i 20 årene i de store norske byene er svenske arbeidsinnvandrere. Dette kan absolutt fungere bra, Sverige er et mye bedre land og bedre folk enn oss Nordmenn det er det i hvertfall ikke tvil om. Stokholm som hovedstad ville selvsagt aldri blitt akseptert i Norge, personlig synes jeg Gjøteborg er en mye bedre ide en svensk by med sterke bånd til Norge både historisk og i dag. Desuten utgjør byen et naturlig midtpunkt for de sterkt befolkede ommerådene i Norge og Sverige avstanden fra både Oslo og Stokholm er overkommelig pluss en lang rekke andre store norske og svenske byer. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Før att invandrare heter "rart" i efternamn och "svenskar" inte ansetter dem pga det, så må de ju ha pengar. Det gick ju ganska bra med "europerna" som kom på 60-70 talet och varfør? jo det fanns jobb. Så har man tatt imot folk får man så gott hjälpa dem, annars ikke ta dem emot. Uansett är svenskheten kontruerad...påhittad i stor grad. Den mentaliteten her irriterer meg. For at et samfunn skal kunne fungere, må dets innbyggere ha en viss samhørighetsfølelse, eller om man vil, nasjonalfølelse. Det er dette som gjør at man som alminnelig borger føler seg moralsk forpliktet til å handle etter samfunnets - og sine medborgeres - beste, ved å stemme ved politiske valg, betale skatt, følge lovene osv. Riktignok kan man også gjøre så fordi man frykter reaksjonene hvis man lar det være, f.eks. i form av straff. Men straffetrusselen er nok temmelig underordnet i forhold til den moralske plikt en har som medlem av nasjonen til å arbeide for samfunnets vel. I stor grad er det også denne samhørighetsfølelsen som danner grunnmuren i "det svenska folkhemmet." Litt tabloid sagt: Et "folkhem" forutsetter et folk. Dessverre er det i den senere tid blitt tendenser til å anse nasjoner som oppkonstruerte, og nasjonalfølelse som "galt." Dette gjelder især dem som kan betegnes som venstreintellektuelle. Det er imidlertid vanskelig å se hvordan dette skulle la seg begrunne: Det finnes visselig ulike nasjoner, som gjennom århundrer, endog årtusener, har utviklet sine kulturelle, språklige og historiske særtrekk. Og disse særtrekkene gjør at dets medlemmer føler seg mer knyttet til sine landsmenn enn til fremmede. Riktignok kan det gå galt når nasjonalfølelsen går over til å bli sjåvinisme, men det sistnevnte følger ikke uten videre av det førstnevnte. En kan naturligvis ha nasjonalfølelse uten at man ser ned på andre folk, og det er vel regelen heller enn unntaket. Og nasjonalfølelse av denne typen er som nevnt en forutsetning for at samfunnet i det hele tatt skal fungere hensiktsmessig. Tesene om at nasjonalisme og endog nasjoner som sådan er på noe vis oppkonstruerte eller "gale," er etter mitt syn enkle å tilbakevise. Problemer oppstår imidlertid når politikerne ukritisk tar til seg denne feiloppfatningen om at nasjoner kun er et slags falskneri. Da vil man risikere å få en politikk som ødelegger det limet som holder samfunnet sammen. I Sverige blir visst nasjonalsangen ofte blitt ansett som suspekt, nærmest forbeholdt nynazister, og man hører historier om at svenske elever nektes å gå med klær, ransler m.v. som er prydet av det svenske flagget. Samtidig ser man tendenser til ghettodannelser, med Rosengård som beryktet skrekkeksempel. Og når det blir klart at det faktisk er store problemer med arbeidsløshet, lovløshet og kriminalitet i disse ghettoene eller innvandrerbydelene, er det selvsagt ikke fordi man har undervurdert den samfunnsmessige betydningen av å ha en levende nasjonalfølelse; da er det heller fordi svenskene er så rasistiske og dumme at de ikke vil ansette innvandrere! Forhåpentlig kan vi lære av våre naboers feil. Lenke til kommentar
Plosj Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Dette er absolutt en spennende tanke men hvordan mener Nordiskvision vi skal gjøre med Stortinget, folketinget og de andre tingnene ? Skal de beholdes? Vi foreslår uten å ha noe fast på dette at nåværende eksiterende Parlament og hovedsteder beholdes som i dag, men kompletteres av et Nordisk regjeringsete. …litt etter sveitsisk modell På hjemmesida vår under demokrati Står det mer men, foreløpig på Svenskt Lenke til kommentar
Plosj Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Sverige vil ha Danmark og Norge i flyunion (Mandag Morgen nr. 8, 2008) http://www.mandagmorgen.no/artikkel.shtml?id=3030 Jeg er Nordist og er glad for all i nordisk samarbeid. Håper også veldig på Jas Gripen blir det nye flyet i de norske og danske kanskje skandinaviske flyvåpenet .. Det er er etter min menig også det beste alternativet totalt sett … Lenke til kommentar
sforum Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Men ønsker man en union/sammenslåing av nordiske land bør man være innstilt på kompromisser Jeg ville strukket meg langt for å få det gjennomført, og nasjonens navn er av underordnet betydning for meg. Grunnen til at jeg nevner bare Norge og Sverige er fordi jeg mener dette er det mest realistiske. Norge og Sverige er de to likeste nordiske landene geografisk, kulturelt og politisk. Hvis de slår seg sammen og det viser seg vellykket vil en eventuell utvidelse av unionen være mye lettere å selge til for eksempel Danmark. Om en utvidelse er ønskelig er en annen og STOR diskusjon Må si meg meget enig i mye av det her:) En sammenslåing av Norge og Sverige, eventuelt en union er noe jeg godt kunne se skje. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) Nå kommer det vel til syvende og sist an på våre politikere. Noen partier som vil ha et slikt nordisk samarbeid? Noen som vet hva holdningen er blant befolkningen i de forskjellige landene? Selv så er jeg veldig begeistret for dette samarbeidet. PS: Nordisk vision skulle hatt en bedre webside. Endret 19. mars 2008 av Feltherre Lenke til kommentar
sforum Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 "Nordenunionen" (som jeg har valgt å kalle den) har jeg alltid vært for.Fins det forresten et diskusjonsfora for dette temaet på andre nettsider? Eventuelt separate nettsider? Helst uten for mye tvilsomme ideologier i grunnen. http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=125617&page=1 Lenke til kommentar
Plosj Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Her er to linker fra nettet som viser det vi allerede vet en Fra The Copenhagen post . Forget Brussels: A new opinion poll in Denmark, Sweden, and Norway has revealed that Nordic voters are warming to closer ties to a Nordic union, rather than the EU http://www.cphpost.dk/get/78657.html Norden er inne - Nato er ute - Svenskesug blant norske velgere Fra Mandag Morgen http://www.mandagmorgen.no/artikkel.shtml?id=2905 Lenke til kommentar
Plosj Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Nordister og Nordisk visjon er selvsagt med på dette . . . .og vi vil ha resten av norden med. Islendingene snakker om en pengeunion med Norge. Nå må Kristin Halvorsen svare for hva hun mener om saken. http://www.bt.no/na24/article538354.ece Lenke til kommentar
Plosj Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Drømmen om et tetter Nordisk samarbeid vi kan kalle den moderne Nordisme den lever på nettet.. 100 vis av nettdebatter og mange nettsamfunn viser oss at det faktisk er en sak som fenger blant oss Nordboere : ) Ta en titt på disse videone på Youtube.. http://www.youtube.com/watch?v=dHvB5UiWimM http://www.youtube.com/watch?v=DZmERncy_as Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Interesann tanke dette med et forent Norden. Noen burde starte et parti som jobber mot dette. Selv om jeg synes det er fasinerende å tenke på en slik sammenslåing er jeg ikke nødvendigvis enig eller tror det er gjennomførbart på noen måter. Blir mange komprimiss som må inngås. Endret 5. august 2008 av Saltvann Lenke til kommentar
Plosj Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Her er en Islandsk Økonomiprofessor jeg synes kommer med et godt forslag.. Økonomiprofessor Thórólfur Matthiasson på Islands universitet mener at sagaøya må innføre norske kroner. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=538167 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå