Gå til innhold

Norge + Sverige = Skandinavia?

Anbefalte innlegg

Hørte från en norrman att sverige-norge uppløstes pga norge ville ha en egen handelszone och att ni hämtade en dansk kongasønn (som blev till overs) før att en "officiell" person som regent i detta nya norske ekonomizone. Stämmer detta på något vis? Att det mest var pga att ha egna handelsavtaler?

9196631[/snapback]

Det var norsk misnøye med at Sverige styrte utenrikspolitikken som vel anses som hovedgrunnen til at unionen gikk i oppløsning. Norge hadde etterhvert sterke egne behov og meninger i sine relasjoner med andre land, særlig ettersom vi ble en relativt stor sjøfartsnasjon på slutten av 1800-tallet. Nordmenn krevde derfor å få egne konsuler i andre land for å tale sin sak, noe Sverige nektet. Dette ble én av fanesakene for unionsmotstanderne.

Det er ihvertfall det jeg tror ifølge min wiki-baserte kunnskap :blush: . Norge hadde utstrakt selvstyre i eget land såvidt jeg vet, jeg tror det var den svenske utenrikspolitikken som felte unionen. Er forøvrig en veldig interessant historie som jeg synes vi lærte altfor lite om på skolen.

LINK til wiki artikkel om unionsoppløsningen (på norsk)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

haha jeg har Lenge tenkt på det der :p jeg er egentlig ganske for det! selvfølgelig er alt de "nasjonale" greiene vanskelige å bestemme, som hvilket språk man skal ha osv.. Tanken er bra, men i hvert fall norges politikere er alt for "svake" (fant ikke et godt ord) til å håndtere det.... jeg har alltid hatt lst til at norge og sverige skal slå seg sammen og lage "northland" eller noe i den duren, så kan sverige få smake oljen vår og vi får smake industrien deres. et ganske bra land om jeg må få si det selv

edit: jeg har aldri vært for at danmark skal være med i "landet" de vil ikke utrette noe godt mener jeg

Endret av Crex
Lenke til kommentar
"northland"

You gotta be kidding me. Jeg og en venn gikk å diskuterte det navnet rett før jul! :D

Jeg mener at Norge, Island, Færøyene, Sverige, Finnland og Danmark (Bare fordi de visstnok har en sterk økonomi, og kan være vår buffer mot resten av Europa.), og KANSKJE Estland.

Tenk for en supermakt det ville blitt.

Lenke til kommentar
"northland"

You gotta be kidding me. Jeg og en venn gikk å diskuterte det navnet rett før jul! :D

Jeg mener at Norge, Island, Færøyene, Sverige, Finnland og Danmark (Bare fordi de visstnok har en sterk økonomi, og kan være vår buffer mot resten av Europa.), og KANSKJE Estland.

Tenk for en supermakt det ville blitt.

haha ja, det høres bra ut :p så kan norden komme tilbake til verdens trone :p

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha med Tyskland, Frankrike og resten. Hvorfor? Fordi Norge har relativt lite til felles med tyskland. Du ser bare alle de absurde forslagene som EU kommer med.

Nei, la de lage seg en sentral/vesteuropeisk union, en Øst-europeisk og en søreuropeisk, så har vi jo et mye enklere styre. Det eller at EU driter i å tro at alle land i Europa er like og må ha felles regler på ALT.

Lenke til kommentar
Det smerter, så dypt og inderlig.

Hvis man likegodt er igang med en skandinavisk union. Kan man likegodt samle hele Europa.

Jo flere kokker jo mer søl.

Jeg tror faktisk at det kunne vært en god idé med tettere samarbeid Norden imellom. Vi har mye mer til felles med landene i Norden enn hva vi har med mange EU-land, både kulturelt og økonomisk. Dette vil sannsynligvis også gjøre samarbeidet enklere og minske antallet upopulære kompromiss. Samtidig vil Norge ha større påvirkningskraft i en mindre sammenslutning enn hva vi hadde hatt i EU.

Lenke til kommentar
Hvis man likegodt er igang med en skandinavisk union. Kan man likegodt samle hele Europa.

Hvorfor?

(Hele Europa er forøvrig forsøkt samlet i EU.)

Fordi at når man skal først ofre litt suverenitet og vanne ut staten Norge, så kan man likegjerne gjøre det på storslått skala. I form av å bryte ned så mange barrierer som mulig.

Og EU var da alternativet ja. En føderal EU nasjon, der de ulike føderale statene har sine identiterer til en viss grad i behold. Det er ett mer sannsynlig alternativ, enn en nordisk union.

Lenke til kommentar
Fordi at når man skal først ofre litt suverenitet og vanne ut staten Norge, så kan man likegjerne gjøre det på storslått skala.

Men nå ligger vi kulturelt sett nær våre naboland, men ikke nødvendigvis med resten av Europa. N/S/D er også såpass små land at vi ville fått større gjennomslagskraft i resten av Europa ved å stå samlet.

Lenke til kommentar

Norge råder alene over et havområde som er like stort som Middelhavet. Svært mange henger seg opp i Olje og fisk.

Fremtiden bringer oss uante muligheter i havet.

Mineraler som finnes i Norden som det drives med eller har vært drevet med og noen har ikke ikke vært drift med ennå jeg selv har forhåpninger til Thorium ..

Jernmalm, kobber, Sink, Krom, Vanadium, Kaolin, Kiselgur, kull, Svovelkis, Molybden, Titan, Gull, Sølv, Wolfram, Uran ,Thorium

Ikke bare de alle de Nordiske land har en del nisje industri vindmøller, presisjons instrumenter, mobiltelefoner m. m

Lager man ting andre vil ha så får man solgt det uansett!!

Dessuten hvor mye mer kan man selge til Vest Europa i Volum.

Økonomisk vekst kommer i Kina og India (disse vil etter min mening bli de neste store) ikke minst ellers i verden?

Vi får beholde demokrati og andre fordeler som et eventuelt EU medledlemskap vil gi oss.

Lenke til kommentar
Fordi at når man skal først ofre litt suverenitet og vanne ut staten Norge, så kan man likegjerne gjøre det på storslått skala.

Men nå ligger vi kulturelt sett nær våre naboland, men ikke nødvendigvis med resten av Europa. N/S/D er også såpass små land at vi ville fått større gjennomslagskraft i resten av Europa ved å stå samlet.

Det er sant, men likevel, blir EU det mest fornuftige alternativet, sant nok at vi blir litt sterkere sammen, men igjen, olje og fisk er våre største varer, og det blir vår oppgave å verne disse, vi blir jo en minoritet i en nordisk nasjon også, men vi kommer kanskje opp mot enkelte av medlemslandene i Europa med den nasjonen også. Da er EU ett mye sterkere og mye mer fornuftig alternativ sett globalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...