Gå til innhold

Norge + Sverige = Skandinavia?

Anbefalte innlegg

Jeg har mange ganger tenkt på et forent Norge og Sverige og jeg tror det kunne ha fungert. Ordføreren i Narvik sa jo for et par år siden at han ville at Narvik skulle bli en del av Sverige. Jeg husker ikke bakgrunnen for uttalelsen, men han var forbannet på for lite midler fra staten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått med meg at eu har utvidet med 2 stk nye land Romania og Bulgaria . EU krever av oss 65 millioner euro av oss . Jeg har igrunn ikke noen problem med å være med å bidra til at disse landene skal få det bedre .

Men, mange EU midler har ofte en tendens til å havne feil, jeg kunne ha tenkt meg at vi selv skulle bestemt hvem som skulle fått disse pengene i feks Romania og Bulgaria .. og i andre EU land..

Lenke til kommentar
Selvsagt kan man snu spørsmålet på hodet, men ved å gjøre det skisserer du bare problemet med ditt ressonnement. Man har trinnhøyder på det kulturelle planet. Det er forskjell på nabogårders praksis, men nabogårdene har langt mer til felles med hverandre enn de har med gården over fjellet.

Dette viser ikke noe problem med mitt resonnement i det hele tatt.

Nordmenn har langt mer til felles med hverandre, til tross for innbyrdes forskjeller, enn de har med svensker.

Dette er en ubegrunnet påstand av typen "bergensere har langt mer til felles med hverandre, til tross for innbyrdes forskjeller, enn de har med oslofolk", men selv om dette hadde vært sant så betyr ikke det at kulturforskjellene er så store at det ikke er noen grunn til å slå oss sammen.

Videre er i realiteten en "sammenslåing" en overnasjonal union.

Javel, hvis Norge er en overnasjonal union.

Når det gjelder at vi står "sterkere" internasjonalt på "alle" måter.. så må du gjerne fortelle oss hvordan du tenker her?

7942440[/snapback]

Økonomisk, militært, politisk (internasjonal innflytelse).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg håper og jobber som skrevet for en Nordisk union som et alternativ til EU.

Er ikke spesielt intresert i idrett men , det jeg liker best er når vi vinner over Sverige i unasett idrett . Gleder meg til den dagen vi vinner over de i ishockey..:)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nordisk visjons alternativ til Eu er rett og slett det å ha muligheter. Ikke la én institusjon. Ikke en fastlåst politikk for mange, mange år fremover. Men muligheten til å velge en annen vei. . .. En 3.Vei

Se på Sveits et viktig lite land, de klarer og ha gode handels avtaler med Eu …

Handel ?? Meste parten av Verden er ikke EU (hvor mye mer kan man egentlig eksportere til vest Europa) da mener jeg i volum??

Ikke minst må man lage ting andre vil kjøpe og det klare vi ofte i Norden

Norge har laget en frihandels Avtale med S-Korea i fjor høst siden da har handelen gått opp med over 50 %.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd...html?id=438856

Og nå også med kanada

http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd/Press....html?id=471977

Klare Norge dette.. hva er da potesialet for Norden??

Jeg mener Finland,Sverige og Danmark har en del spesial industri som har stort potensialer andre steder enn nettopp EU

Det viktigste for meg personlig er allikevel at jeg føler sterk Tilhørighet med mine Nordisk Naboland, og jeg har absolutt merket at andre fra De Nordiske landene føler det samme som meg .

Lenke til kommentar

Hadde Norge og Sverige blitt slått sammen til en stat hadde jeg nok sterkt vurdert å flytte til Danmark! Ja, nordmenn og svensker har mye til felles, men er det noen grunn til å slå sammen landene? Det er også en god del betydelige forskjeller. Det finnes jo omtrent ikke nasjonalfølelse blant svenskene! (Dvs det finnes, men den er godt skjult.) Et folk som ikke gidder å feire nasjonaldagen sin, som ikke bryr seg om flagget sitt, og som fører en så selvdestruktiv innvandringspolitikk som det Sverige gjør - de vil jeg IKKE i union med. Siden det er nesten dobbelt så mange svensker som nordmenn ville svenskene hatt makten i en slik union, og venstresiden ville hatt makten i all overskuelig fremtid. Det er ille nok med SV i regjering her, men vi har tross alt muligheten til å kaste dem i 2009. Og Stockholm som hovedstad? Det ville økt avstanden til hovedstaden for så godt som alle nordmenn.

Hvis dette skjer foreslår jeg å løsrive Sørlandet (+Rogaland?), evt. slå Sørlandet sammen med Danmark. Denmark over Sweden any day of the year! ;)

Dersom unionen skulle være alle tre skandinaviske land (NO,DK,SE) så ville den mest logiske hovedstaden vært Göteborg. Den ligger ca midt mellom Oslo, Køben og Stockholm, og har ikke vært hovedstad før. Det er en grunn til at EU valgte Brussel og ikke Paris som "hovedstad".

Lenke til kommentar

Att man vet vem man är och vad man står før behøver inte alltid ropas ut till hela världen. Svenskar är inte amerikanare som skryter sig blå i trynet och visar att de sedan ofta inte håller mål. Varfør hävda sig om man vet att man duger som nation?

I stockholm (de som styrer sverige) är de Moderater, høyre, kapitalister. Tvivlar på en venstrestorm. Husk att under krigen støtte sverige även tyskere och høyresidan. Inte så kommunister som det ska virke som.

Lenke til kommentar

Det ville vært drit kult om Norge og Sverige ble et eget land. Vi ville blitt mye bedre i fotball, selvom landslaget ville bestått av flest svensker... men men. Som andre sier, når olja vår går tom, er vi ikke en dritt. Vi har noen penger i sparebørsa, men de varer ikke evig. Sverige tjener penger på Volvo blant annet, og det blir ikke brukt opp..

Blir det noe av må vi bruke vårt flagg, det er mye finere :p

Vi ville også fått gratis varm mat på skolen, noe som aldri vil skje med vår drittregjering

Endret av Hylians
Lenke til kommentar
Det er også en god del betydelige forskjeller. Det finnes jo omtrent ikke nasjonalfølelse blant svenskene! (Dvs det finnes, men den er godt skjult.) Et folk som ikke gidder å feire nasjonaldagen sin, som ikke bryr seg om flagget sitt

8963831[/snapback]

Det der er vel temmelig flåsete sagt? Kanskje det heller er vi navle-beskuende nordmenn som over-hyper 17. mai?

Før annen verdenskrig var 17. mai en vanlig arbeidsdag man måtte jobbe, og bønder var utpå jordene og sådde. Oppsluttningen i feiringa var mange steder laber.

Grunnen til at 17. mai ble folkefest har vel den enkle årsak at WW2 var slutt når frigjøringsdagen kom 8. mai 1945, og ble "sauset sammen" med kongehus, og grunnlovsdagen 17 mai.

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Att man vet vem man är och vad man står før behøver inte alltid ropas ut till hela världen. Svenskar är inte amerikanare som skryter sig blå i trynet och visar att de sedan ofta inte håller mål. Varfør hävda sig om man vet att man duger som nation?

I stockholm (de som styrer sverige) är de Moderater, høyre, kapitalister. Tvivlar på en venstrestorm. Husk att under krigen støtte sverige även tyskere och høyresidan. Inte så kommunister som det ska virke som.

8974687[/snapback]

Neida, de er ikke kommunister. Siden det er omtrent dobbelt så mange svensker som nordmenn, så vil svenskene bli for dominerende i politikken. En union mellom tre land (altså inkl. Danmark) vil gi en bedre maktbalanse. Et eksempel på en forskjell mellom Norge og Sverige er vår tradisjonelle orientering vestover mot Storbritannia og USA, i motsetning til en mer tradisjonell orientering mot det europeiske kontinentet (Tyskland, Frankrike) for svenskenes del. Danmark og Norge har mye felles historie, både pga. århundrene med dansk dominans over Norge, og fordi begge land ble okkupert i 1940. Jeg tror de ulike krigserfaringene forklarer en del av forskjellene mellom Norge og Sverige.

Norsk patriotisme slik vi ser den på 17.mai er etter min mening noe svært positivt. Man skal være stolt av det man har, og både nordmenn og svensker har mye å være stolte av, som de fleste andre folkeslag. Jeg kan ikke se at 17.mai-feiringen har noe med negativ nasjonalisme å gjøre. I 17.mai-toget her jeg bor deltok innvandrere med like stor iver som etniske nordmenn, og i en kommune (husker ikke hvilken) var det tom. asylmottaket som dannet 17.mai-komite.

Lenke til kommentar
Det er også en god del betydelige forskjeller. Det finnes jo omtrent ikke nasjonalfølelse blant svenskene! (Dvs det finnes, men den er godt skjult.) Et folk som ikke gidder å feire nasjonaldagen sin, som ikke bryr seg om flagget sitt

8963831[/snapback]

Det der er vel temmelig flåsete sagt? Kanskje det heller er vi navle-beskuende nordmenn som over-hyper 17. mai?

Før annen verdenskrig var 17. mai en vanlig arbeidsdag man måtte jobbe, og bønder var utpå jordene og sådde. Oppsluttningen i feiringa var mange steder laber.

Grunnen til at 17. mai ble folkefest har vel den enkle årsak at WW2 var slutt når frigjøringsdagen kom 8. mai 1945, og ble "sauset sammen" med kongehus, og grunnlovsdagen 17 mai.

8975386[/snapback]

Joda, jeg er klar over at det er en ganske enkel forklaring på hvorfor nasjonaldagen betyr mer i Norge enn i Sverige. Norge ble jo ikke helt selvstendig før i 1905, og opplevde en okkupasjon mellom 1940 og 1945. Svenskene har ikke vært underlagt andre på den måten. Kanskje tar svenskene av den grunn friheten de har mer for gitt? Jeg tror det er en viktig påminnelse at friheten vi nyter godt av idag, den har veldig mange mennesker kjempet og dødd før. Det er ikke gitt at den vil vare evig. Jeg synes ikke vi over-hyper 17.mai. Det er en festdag hvor barna står i sentrum.

Selvsagt finnes det nasjonalfølelse blant svensker, men det er enkelte maktpolitikere hvor den synes fraværende. Tanken på å få Mona Sahlin som statsminister eller president er nok til å si nei til union med bare svenskene.

Lenke til kommentar
Det ville vært drit kult om Norge og Sverige ble et eget land. Vi ville blitt mye bedre i fotball, selvom landslaget ville bestått av flest svensker... men men. Som andre sier, når olja vår går tom, er vi ikke en dritt. Vi har noen penger i sparebørsa, men de varer ikke evig. Sverige tjener penger på Volvo blant annet, og det blir ikke brukt opp..

Blir det noe av må vi bruke vårt flagg, det er mye finere :p

Vi ville også fått gratis varm mat på skolen, noe som aldri vil skje med vår drittregjering

8975252[/snapback]

for ikke og snakke om ikea...

tenk på all den billige, svenske alkoholen a... :ohmy:

gratis varm skolemat hadde vært sinnsykt dyrt, men de vurderer jo og gi alle skolebarna en GRATIS! 0.25liters kartong med melk og en halv frukt :dribble:

Endret av 2r3fo
Lenke til kommentar

Kanske en sammaslåing hade gett bättre ekonomi totalt, vilket leder till mere fødda barn (arbetskraft) vilket bevarar den scandinaviska kulturen än om man tar in flere invandrare. Sedan finns det ju massa arbetskraft i sverige som ikke gidder jobba och dels inte har jobb att få så de skulle vartfall blivit deporterade till norge och fylla dess 88000st lediga jobb.

Lenke til kommentar
Kanske en sammaslåing hade gett bättre ekonomi totalt, vilket leder till mere fødda barn (arbetskraft) vilket bevarar den scandinaviska kulturen än om man tar in flere invandrare. Sedan finns det ju massa arbetskraft i sverige som ikke gidder jobba och dels inte har jobb att få så de skulle vartfall blivit deporterade till norge och fylla dess 88000st lediga jobb.

9096326[/snapback]

De svenskene som VIL jobbe vil vi gjerne ha hit til Norge ja :thumbup: De som ikke gidder kan holde seg hjemme i IKEA-sofaen sin, vi har veldig mange uføre fra før som ikke "orker" å jobbe.

Men ved en sammenslåing ville vi jo hatt ett arbeidsmarked og én arbeidsledighet og eventuelle forskjeller ville vel jevnet seg ut. Hadde vært interessant med en undersøkelse blant næringslivs-ledere i begge land om deres instilling til en eventuell union/sammenslåing av Skandinavia.

Lenke til kommentar

Kan NATO-Norge dele forsvar med Sverige? I siste Forsvarets Forum forklarer forsvarssjef Diesen det utstrakte militære samarbeidet mellom landene, og tar til ordet for enda mer integrerte forsvar.

Det er feks vurdert å ha én felles høyere offisersutdanning, og slå sammen den norske og svenske stabsskolen.

Odd L. Fosseidbråten, norges ambassadør i Sverige sier:

"– Markeringen av unionsoppløsningen i 2005 var en av de største markeringer med Norge, som har vært i Sverige. Det har gitt en katapulteffekt. I fjor var det 30 offisielle besøk fra Sverige til Norge, og 40 fra Norge til Sverige. Samhandelen er på 180 milliarder svenske kroner. I Oslo bor det 50 000 svensker.

– På hvilken måte er den politiske viljen så lik at våre land har forutsetninger for å samarbeide?

– Den historiske dimensjonen er lik. Vi har felles historie, språk, og verdigrunnlag. Når det gjelder den politiske viljen, er utfordringene i stor grad de samme. Man ser en nytte av gjensidig samarbeid."

Lenke til kommentar

Hørte från en norrman att sverige-norge uppløstes pga norge ville ha en egen handelszone och att ni hämtade en dansk kongasønn (som blev till overs) før att en "officiell" person som regent i detta nya norske ekonomizone. Stämmer detta på något vis? Att det mest var pga att ha egna handelsavtaler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...