Gå til innhold

Norge + Sverige = Skandinavia?

Anbefalte innlegg

Artig å se at denne tråden fremdeles lever :) dette er et veldig spennende tema som jeg skulle ønske kom på dagsordenen i nordiske medier. Har foreløpig sett lite til det.

Jeg er veldig enig i den modellen Hanske skisserer, hvor landene består som delstater. I Norge er vi veldig nasjonalistiske, på godt og vondt, og man ville vært nødt til å videreføre den nasjonale identiteten inn i en eventuell union/forbundsrepublikk. Som du nevner ville det også gjort det mulig å bevare særegne bestemmelser for delstatene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artig å se at denne tråden fremdeles lever :) dette er et veldig spennende tema som jeg skulle ønske kom på dagsordenen i nordiske medier. Har foreløpig sett lite til det.

Jeg er veldig enig i den modellen Hanske skisserer, hvor landene består som delstater. I Norge er vi veldig nasjonalistiske, på godt og vondt, og man ville vært nødt til å videreføre den nasjonale identiteten inn i en eventuell union/forbundsrepublikk. Som du nevner ville det også gjort det mulig å bevare særegne bestemmelser for delstatene.

Helt enig!

Lenke til kommentar

EDIT: Hvis jeg skal svare på det fire år gamle spørsmålet til TS, vil jeg si at jeg godt kunne sett for meg en nordisk stat. Helst som en forbundsrepublikk, hvor de nåværende landene ble delstater. Den største utfordringen blir EU, fordi Norge og Island ikke er med. Grunnen til at jeg ønsker meg en forbundsrepublikk, er fordi særlig dansk politikk er mer liberal, og rettet mot kontinentet på enkelte områder. Jeg tror ikke Norge, Sverige, Finland eller Island vil avskaffe vinmonopolene sine, og Norge ser ikke for seg søndagsåpne butikker. Dette høres smålig ut, men alikevel kan dette faktisk by på store konflikter. Om Skandinavia vil avskaffe monarkiet er også noe som ville ført til konflikter.

Uansett vil ikke begrepet Skandinavia bli navnet på en eventuell ny stat. Her er ikke Finland og Island inkludert, og dersom bare Norge og Sverige slås sammen, vil nok ikke danskene gå med på at navnet skal være Skandinavia.

Landene som ligner mest på hverandre politisk er Norge, Sverige og Finland, mens Danmark og Island skiller seg ut på hver sine områder.

Det er ikke den nuvarande politiken som er det viktiga utan om man anser att det finns ett felleskap mellan skandinavier som går tillbaka över 1000 år tillbaka i tiden eller ej. Detta får man ikke glömma. Därför tykker jag att en eventeuell union bara ska bestå av Danmark, Norge og Sverige. I vart fall i begynnelsen, senare kanske "de andra" kan komma med også.

Danmark: Danskarna er alldelses för "europeiserade" vilket er ett problem. De måste flytta sitt perspektiv till skandinavien. Detta kan ske när/om Eu går under.

Sverige:Den svenska kaxigheten har lagt sig vilket möjliggör en union. Vi tror ikke längre att vi er störst, bäst og starkast... arbetslösa svenskar invaderar Norge.

Norge: Ert mindervärdighetskomplex kanske kan försvinna snart nu när oljan gjort er rika...? Er nationalism kanske kan minskas i takt med att det blir längre og längre tid sen Danskarna härskade över er og ni var i union med Sverige.

Ett stort problem er att danskar/norrmänn slickar amerikansk röv tills era tungor blir slitna, vilket man till og med märker i era språk. Köp JAS Gripen! Svenskar smisskar ofta för tyskarna vilket er ett problem. För övrigt anser jag att en förbundsrepublik er den rätta og riktiga vägen att gå.

Lenke til kommentar

Det er ikke den nuvarande politiken som er det viktiga utan om man anser att det finns ett felleskap mellan skandinavier som går tillbaka över 1000 år tillbaka i tiden eller ej. Detta får man ikke glömma. Därför tykker jag att en eventeuell union bara ska bestå av Danmark, Norge og Sverige. I vart fall i begynnelsen, senare kanske "de andra" kan komma med også.

Det sier du fra Sør-Sverige. En fra Nord-Norge eller Nord-Sverige vil heller rette seg mot Finland enn Danmark. Nå må du heller ikke glemme at mye svensk kultur ligger igjen i Finland, og det svenske språk er fortsatt offisielt, sammen med finsk.

Danmark: Danskarna er alldelses för "europeiserade" vilket er ett problem. De måste flytta sitt perspektiv till skandinavien. Detta kan ske när/om Eu går under.

Dette er jeg enig i. Det var derfor jeg skrev at de var for opptatt av å rette seg mot kontinentet. Dersom vi ender opp i felles stat, however, tror jeg vi ville hatt godt av å være mer rettet mot Europa. Norge og Sverige blir av bla briter ansett som sære.

Sverige:Den svenska kaxigheten har lagt sig vilket möjliggör en union. Vi tror ikke längre att vi er störst, bäst og starkast... arbetslösa svenskar invaderar Norge.

Enig.

Norge: Ert mindervärdighetskomplex kanske kan försvinna snart nu när oljan gjort er rika...? Er nationalism kanske kan minskas i takt med att det blir längre og längre tid sen Danskarna härskade över er og ni var i union med Sverige.

Mindreverdighetskomplekset er forsvunnet fra befolkningen, og har aldri vært repressentert i politikken.

At oljen har gjort oss rike er forsåvidt riktig, men det vi lever av i Norge er gass. Oljeinntektene går rett til Statens Pensjonsfond.

Ett stort problem er att danskar/norrmänn slickar amerikansk röv tills era tungor blir slitna, vilket man till og med märker i era språk. Köp JAS Gripen! Svenskar smisskar ofta för tyskarna vilket er ett problem. För övrigt anser jag att en förbundsrepublik er den rätta og riktiga vägen att gå.

Ja, at vi er amerikaniserte er riktig. Jeg var for eksempel på ICA Maxi i Oslo og en ICA Maxi i Stockholm på en uke, og var overrasket over hvor få amerikanske produkter man fant i Sverige. I Norge er Dr Pepper, Ginger Ale, Root Beer, Lay's og Doritos i standardsortimentet, selv på billigkjeder.

At vi er mer påvirket av det engelske språk enn dere vil jeg ikke være med på. Dansk er veldig påvirket, men norsk er ikke mer påvirket enn svensk. Jeg vil nesten si det er omvendt.

Lenke til kommentar

Det sier du fra Sør-Sverige. En fra Nord-Norge eller Nord-Sverige vil heller rette seg mot Finland enn Danmark. Nå må du heller ikke glemme at mye svensk kultur ligger igjen i Finland, og det svenske språk er fortsatt offisielt, sammen med finsk.

Dette er jeg enig i. Det var derfor jeg skrev at de var for opptatt av å rette seg mot kontinentet. Dersom vi ender opp i felles stat, however, tror jeg vi ville hatt godt av å være mer rettet mot Europa. Norge og Sverige blir av bla briter ansett som sære.

Mindreverdighetskomplekset er forsvunnet fra befolkningen, og har aldri vært repressentert i politikken.

Ja, at vi er amerikaniserte er riktig. Jeg var for eksempel på ICA Maxi i Oslo og en ICA Maxi i Stockholm på en uke, og var overrasket over hvor få amerikanske produkter man fant i Sverige. I Norge er Dr Pepper, Ginger Ale, Root Beer, Lay's og Doritos i standardsortimentet, selv på billigkjeder.

At vi er mer påvirket av det engelske språk enn dere vil jeg ikke være med på. Dansk er veldig påvirket, men norsk er ikke mer påvirket enn svensk. Jeg vil nesten si det er omvendt.

Finländare er ryssar og ikke skandinavier...? Finländarna hatar "tvångssvenskan" og många vill istället lära sig ryska. Finländarna måste välja mellan skandinavien eller den ryska björnen, om de väljer skandinavien er de välkommna.

Jag er ikke britt, jag er skandinav. Jag bryr mig ikke om vad britterna tykker. En viktig del av en skandinavisk union er att kanske slipper slicka brittisk/amerikansk/europeisk röv. Vi behöver ju ikke vara rädda för att de ska angripa oss, de angriper bara länder i tredje världen. Vi ska emellertid givetvis handla med vår omvärld.

Jag har ikke märt att mindervärdighetskomplexet er borta. Jag hoppas dokk det, för er skull.

Lighter, mikse, leggs etc... Jag skämtar mest. Långt över hälften av orden i de skandinaviska språken er utländska. Ca 40 procent er tyska. Denna skam delar vi alla.

Lenke til kommentar

At ordene er tyske er ingen overaskelse - språket er germansk. I tillegg til ord, som betale og geskjeft, så har norsk og dansk også noe av de samme endelsene på ord. Feks værelse og følelse. Nynorsk og svensk bruker vel heller ing, eller nye ord. Kjensle finnes jo både på nynorsk og svensk mm.

Jeg er enig i at vi må bevare den skandinaviske kulturen. Sverige har nok vært flinkest der, jeg skal medgi det, men som du sier, både Norges og Sveriges største handelspartner er Tyskland.

Og ja, engelske fremmedord er det mange av: Service, business etc. Dansk og noen norske sosiolekter bruker også teenager, fremfår tenåring, eller tonåring som dere sier.

Lenke til kommentar

At ordene er tyske er ingen overaskelse - språket er germansk. I tillegg til ord, som betale og geskjeft, så har norsk og dansk også noe av de samme endelsene på ord. Feks værelse og følelse. Nynorsk og svensk bruker vel heller ing, eller nye ord. Kjensle finnes jo både på nynorsk og svensk mm.

Jeg er enig i at vi må bevare den skandinaviske kulturen. Sverige har nok vært flinkest der, jeg skal medgi det, men som du sier, både Norges og Sveriges største handelspartner er Tyskland.

Og ja, engelske fremmedord er det mange av: Service, business etc. Dansk og noen norske sosiolekter bruker også teenager, fremfår tenåring, eller tonåring som dere sier.

När jag talar om tyska ord menar jag direkta lån från tyskan, ikke gammla "urgermanska" ord som vi kanske kan ha till felles. Där er en stor fårrskjell. En stor grund till att svenskan skiljer sig mye i ordförråd jämfört med danska/norska er att vi har lånat olika ord från tyskan. Ibland har svenskan ett tyskt ord som "fråga" (fragen) när ni har skandinaviskt sporre (spörja)och ibland har vi skandinaviskt dra/draga där ni har tyskt (trekke) (träkka (dialektalt där jag kommer ifrån). Observera att draga er ett urgermanskt ord, det räknas därför givetvis ikke som ett tyskt låneord utan som skandinaviskt...

Det er sant som du säger att danskarna er de största förbrytarna med ord som teenager, lighter, weekend, computer, back to basics etc. En person från Sverige kan emellertid aldrig klaga på danskar/norrmänn så länge de säger "roligt" när de menar morsamt :D Islänningarna er de som er värda respekt... Danskarnas goda gjärning består av att de härskade över Norge under så många år, ellers hade ni nok snakkat omtränt som islänningarna gör idag vilket hade varit oförståligt för svenskar...

Lenke til kommentar

Ideen om at Norge frivillig skal gå inn i en slags union med Sverige synes jeg historisk sett er absolutt forkastelig. I og med at vi er gamle fiender som har utkjempet utallige kriger mot hverandre, hvorav mange kun var svenske invasjonsforsøk, tror jeg våre forfedre hadde vridd seg i graven dersom de hadde lest mye av det som står skrevet på denne tråden. Ellers er det jo også interessant at Sverige har tatt de gamle norske landområdene Hjemtland, Herjedalen, Bohuslen, Idre, Sarna og i en periode også Trøndelag, for ikke å snakke om at de tvang hele landet vårt inn i union i 1814. Det at de 184 mennene som stemte imot unionsoppløsning i 1905 ikke var noe spesielt populære blant de 368 208 som stemte for, synes jeg også folk bør tenke over. Så noe sammenslåing av våre to land kan jeg si at jeg er imot.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ideen om at Norge frivillig skal gå inn i en slags union med Sverige synes jeg historisk sett er absolutt forkastelig. I og med at vi er gamle fiender som har utkjempet utallige kriger mot hverandre, hvorav mange kun var svenske invasjonsforsøk, tror jeg våre forfedre hadde vridd seg i graven dersom de hadde lest mye av det som står skrevet på denne tråden. Ellers er det jo også interessant at Sverige har tatt de gamle norske landområdene Hjemtland, Herjedalen, Bohuslen, Idre, Sarna og i en periode også Trøndelag, for ikke å snakke om at de tvang hele landet vårt inn i union i 1814. Det at de 184 mennene som stemte imot unionsoppløsning i 1905 ikke var noe spesielt populære blant de 368 208 som stemte for, synes jeg også folk bør tenke over. Så noe sammenslåing av våre to land kan jeg si at jeg er imot.

Du tänker galt. Poängen med en union og allt annat samarbete er ju att vi ska vara vänner og bröder trots att vi har krigat med varandra många gånger under förtiden. Vi ska alltså bryta den historiska ordningen; det vill säga att giriga politiker og avismänniskor skapar krig mellan oss istället för vännskap og broderskap. Våra förfäder ville ikke kriga mot varandra, det ville bara våra förfäders politiker og kungar.

Jag anser emellertid att exempelvis skåneland ska tillhöra Danmark. Kanske vissa idag svenska landområden "bör" tillhöra Norge.

Men det viktiga er att viska ut gränserna i Skandinavien så det ikke blir viktigt om ett område tillhör Norge, Sverige eller Danmark. Vi kan ikke låta giriga politiker styra över oss og hålla broderfolken åtskilda längre, det tjänar ikke folket på.

Lenke til kommentar

Enig! Tenk bare, hadde vi gått sammen. Vi ville vært en av de rikeste nasjonene i verden

Etter hva slags målestokk? Uten å se på innbyggertallet så ville det fortsatt være ca. 20 land som er rikere, og ser du på inbyggertallet så ville Sverige trekke Norge nedover på lista.

Lenke til kommentar

Kunne vi ikke bare fjerne alle landegrenser, så kunne vi alle vært venner? :)

'

Nei, det er ikke sånn det fungerer. Bare se til Belgia. Belgia er på randen av sammenbrudd og har ikke hatt en fungerende regjering på lenge. Alt bunner i en konflikt mellom belgiere som snakker fransk og belgiere som snakker flamsk. De klarer ikke å samarbeide. Forskjellen mellom gruppene er i hovedsak språket, så det er enkelt å se hvilken gruppe de forskjellige tilhører. Når man snakker ulike språk er det enkelt å skille grupper fra hverandre. Jeg ser ikke at de skulle blitt særlig annerledes i Norge - Sverige dersom en gruppe snakket norsk og en annen gruppe snakket svensk. Vi ville ikke lenger vært en nasjonalstat.

Lenke til kommentar
Enig! Tenk bare, hadde vi gått sammen. Vi ville vært en av de rikeste nasjonene i verden, et stort og godt velltrent, og vellutstyrt militær. Vi er som brødre! Håper vi blir en igjen! Alle for en.

Her vil jeg bare minne om at Norge allerede er en av de rikeste nasjonene i verden, og at vi neppe hadde blitt så mye rikere dersom vi skulle fordelt pengene våre på svenskene og. Men Sverige hadde selvsagt tjent en god del på dette. Dessuten hadde ikke militæret vårt blitt noe spesielt "mektig" i forhold til mange andre land i verden, hvis vi slo oss sammen. Norge er også medlem av verdens mektigste allianse, NATO, som jeg tror skulle være i stand til å forsvare oss mot det meste. Jeg er enig i at Norges forsvar i dag ikke er noe spesielt å skryte over, men med noen strørre omveltninger og reorganiseringer hadde vi fått et forsvar som alene kunne forsvart dette landet veldig godt.

Du tänker galt. Poängen med en union og allt annat samarbete er ju att vi ska vara vänner og bröder trots att vi har krigat med varandra många gånger under förtiden. Vi ska alltså bryta den historiska ordningen; det vill säga att giriga politiker og avismänniskor skapar krig mellan oss istället för vännskap og broderskap. Våra förfäder ville ikke kriga mot varandra, det ville bara våra förfäders politiker og kungar.

Norge og Sverige samarbeider allerede veldig godt på mange forskjellige områder, noe som er veldig bra. Men jeg tror ikke at vi hadde samarbeidet bedre, eller blitt noe bedre venner av å slå sammen landene. Og ideen om å gjøre svensker og nordmenn om til samme folkeslag, synes jeg er forferdelig på så godt som alle tenkelige måter. Selv om nordmenn og svensker har mye til felles på mange områder, er det viktig å glemme at vi fortsatt er to forsjellige folkeslag, på samme måte polakker og russere.

Jag anser emellertid att exempelvis skåneland ska tillhöra Danmark. Kanske vissa idag svenska landområden "bör" tillhöra Norge.

At Skåneland burde tilhøre Danmark har du helt rett i. Det er et landområde som svenskene har bokstavelig talt har ranet til seg, på samme måte som de gamle norske områdene jeg nevnte. Kansje er det også på tide at Norge og Danmark tar dem tilbake?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Norge og Sverige samarbeider allerede veldig godt på mange forskjellige områder, noe som er veldig bra. Men jeg tror ikke at vi hadde samarbeidet bedre, eller blitt noe bedre venner av å slå sammen landene. Og ideen om å gjøre svensker og nordmenn om til samme folkeslag, synes jeg er forferdelig på så godt som alle tenkelige måter. Selv om nordmenn og svensker har mye til felles på mange områder, er det viktig å glemme at vi fortsatt er to forsjellige folkeslag, på samme måte polakker og russere.

Jag anser att skandinavier alleredan är samma "folkslag". Det är bara giriga politiker som vill hålla oss åtskilda i fårrskjelliga nationer. Du er deras slav. Polakker og ryssar er väl omtränt samma folkslag også... ingen stor skillnad i vart fall... Jag känner att jag har mer till felles med danskar än med folk i exempelvis norra Sverige. Därför är det dumt att ha konstgjorda gränser i Skandinavien.

At Skåneland burde tilhøre Danmark har du helt rett i. Det er et landområde som svenskene har bokstavelig talt har ranet til seg, på samme måte som de gamle norske områdene jeg nevnte. Kansje er det også på tide at Norge og Danmark tar dem tilbake?

Det kommer ju ikke till å ske... därför är det bättre att satsa på att gränserna försvinner i Skandinavien så tränger vi ikke till att kriga med varandra... Men om danskarna angriper Skåneland så kommer jag till å slåss på danskarnas sida...

Lenke til kommentar

Kunne vi ikke bare fjerne alle landegrenser, så kunne vi alle vært venner? :)

'

Nei, det er ikke sånn det fungerer. Bare se til Belgia. Belgia er på randen av sammenbrudd og har ikke hatt en fungerende regjering på lenge. Alt bunner i en konflikt mellom belgiere som snakker fransk og belgiere som snakker flamsk. De klarer ikke å samarbeide. Forskjellen mellom gruppene er i hovedsak språket, så det er enkelt å se hvilken gruppe de forskjellige tilhører. Når man snakker ulike språk er det enkelt å skille grupper fra hverandre. Jeg ser ikke at de skulle blitt særlig annerledes i Norge - Sverige dersom en gruppe snakket norsk og en annen gruppe snakket svensk. Vi ville ikke lenger vært en nasjonalstat.

Språk er ikke något oföränderligt utan något som förändras hela tiden. Jag tykker det er onaturligt att vi ikke talar samma språk i skandinavien. Den endaste grunden till att vi snakkar fårskjelliga språk er att vi er uppdelade i tre olika nationer. I skåneland talas det svenska blot för att området tillhör Sverige og ikke Danmark. Min förhoppning er att våra språk ska "växa samman" om vi bildar en felles nation. Självklart ska fårrskjelliga dialekter accepteras - vilket ju er fallet i Norge idag. Alla skall ikke vara likadana men istället för att försöka fjärma våra språk från varandra vilket sker idag er vi nödda till å samarbeta. Franska og flamländska er helt fårrskjelliga språk som tillhör olika språkfamiljer, jag anser nok att de borde bilda två stater om de ikke kan/vill komma överens.

Som andra har skrivit tidigare: de olika språken i exempelvis Italien og Tyskland er/var mye större än skillnaden mellan de skandinaviska språken som talas idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...