Gå til innhold

Norge + Sverige = Skandinavia?

Anbefalte innlegg

Skandinavia vil uansettt vere eit pingleland i forhold til mange andre europeiske land.

Skal dette liksom være et argument? Hver for oss er vi ENDA mer pinglete. Så i følge deg bør vi slå oss sammen ASAP.

Hvis du la merke til setningen så var den skrevet på Nynorsk. Jeg selv skriver lese og skrive vansker bokmål.Så jeg siterte den fra Kalvegodt.

De viktigste argumenete for meg er alikevel at jeg føler meg nordisk det er min identitet og jeg mener vi bør ha tettere bånd.Men mange mener de ikke er realistisk…kanskje det ikke er de nå i 2009. Googler du på ordet Nordisk Union vil du få ca.Mange treff. Du vil finne mye forskjellig men bl.a. en del som indikerer at jeg ikke er alene som har tenkt denne tanken.Alle Opinionsundersøkelser som finnes viser et flertall for et tettere Norden/eller annen form for Nordisk Union/Konføderasjon…

Pricks Denne linken sier det ganske bra

http://problematisk.net/2008/12/04/nordisk-eller-europeisk/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes vi har det bra som små jeg :)

Det eneste måtte vel være den slappe filmindustrien vi har(Aksel Hennie som skuespiller blir litt slitsomt i lengden). Men språkproblemer setter en stopper tror jeg, så vi kommer nok ikke til å slå oss sammen med noen med det første.

Men kanskje om to-tre hundre år, når nesten alle europeiske språk er utryddet og vi alle snakker engelsk? Da kunne det jo faktisk bli aktuelt.

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar
skje om to-tre hundre år, når nesten alle europeiske språk er utryddet og vi alle snakker engelsk? Da kunne det jo faktisk bli aktuelt.

I India har de en mengde språk som er så ulike at folk som ikke kan de enkelte ikke forstår dem enda de kan ett av de andre språkene. De må bruke Hindi(?) eller engelsk for og snakke seg mellom om de ikke har likt orginal språk. Flere Afriksanske land har også dette problemet, men de klarer og komunisere seg mellom indad i landet like vel grunnet de også lærer ett felles språk.

Så vi brde fint klare oss vi også. Vi kan heller bare starte mer agresivt med engelsk enda tidligere så vi kan bruke det osss i mellom om vi ikke forstår orginal språkenne till verandre.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Surprisingly strong support for United Nordic Federation

A brand-new opinion poll has revealed that 42% of people in the Nordic Region are positive or highly positive about amalgamating their countries.

More than one in three Nordic citizens are positive about merging their countries in a political federation. Concerns about the future of the welfare state and the Region’s international influence were cited as the main reasons for people’s positive attitude towards the idea of a federation with a joint constitution and a single head of state.

These findings emerged from a recent public-opinion survey about Nordic co-operation. It shows that the people of the Region are generally very happy with the idea of political co-operation with the neighbouring countries. 78% are either positive or highly positive, and a significant majority (56%) favour closer co-operation.

The study also shows that 40% are negative and 18% very negative about an actual political union. The main reasons cited are concerns about the loss of local democracy and national identity.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kungahusen... Sverige: Den svenske kungen knullar horor og er ikke direkt känd för att vara intelligent. Norge: Alla norska kungligheter verkar tro på spökelser...?... Danmark: Det enda alternativet som finns igen. Danskarna hade også kung/drottning under kalmarunionen.

Huvudstaden: Jag hatar stokkholm, men stokkholm er det självklara alternativet. Man kunde emellertid göra så att huvudstaden skiftar hela tiden. Dvs först er Oslo huvudstad 2-4 år, sen Stokkholm og sen Köpenhamn etc.

Flagga: Det finns alleredan en skandinavisk flagga som er rödgul som vi kan ta i bruk igen.

Ekonomin: Vi kan försöka stjäla era oljepengar men vi kommer ikke till å lykkas... Svenskar er idealister, de försöker alltid vara snälla men blir istället lurade av danskar, normänn og amerikaner.

Lenke til kommentar

For at en union i det hele tatt skal bli et tema, er det mange andre ting som må ryddes opp i først. Og med mindre vi skal tvinge en generasjon kongelige til å gifte seg med hverandre, så inkluderer det at kongehusene legges ned.

Men kunne gjerne sett flere former for samarbeid uten at det trenger å bety en forent stat. F.eks. militært, spesielt hvis det ville betydd en utmelding fra NATO.

Lenke til kommentar

Det måtte blitt en løs tilknytning i alle fall. Ser for meg at språk vil bli et problem.

För mig er språket det viktigaste, jag bryr mig knappt om det politiska. Jag tykker att vi ska kunna tala med varandra utan stora språkliga problem i skandinavien. Det kan vi dessvärre ikke idag. Den endaste grunden till att vi har så fårrskjelliga språk idag er att vi er uppdelade i tre olika stater, därför tykker jag att en union kanske kan vara en bra idé.

Jag tykker att vi ska samarbeta språkligt. Det er exempelvis vanvettigt att "roligt" används i betydelsen morsamt i Sverige. Både upptäcka og uppdaga kommer från tyskan, men eftersom vi har uppdaga/oppdage til felles er det givetvis ett smartare alternativ. Danskar/normänn kunde kanske säga formå istället för evne etc. Mykket mer än 50 procent av orden i de skandinaviska språken er utländska låneord, därför er det ofta ganska dumt att vara "nationalistisk", oavsett om man er dansk, svensk eller norrmann.

Lenke til kommentar

For min del er det viktigst at danskene snakker lettere forståelig. Svensk er jo lett og forstå:p

Jag tror att många norrmänn tror att de förstår svenska väldigt bra. Ni förstår oss bra men ni överskattar nok er egen förmåga... Ni norrmänn klarar er nok ganska bra men framförallt svenskar og danskar har vanskligt för att förstå varandra...

Jag tykker det er viktigt att vi ska kunna snakka om allt med varandra, dvs själv om fölelser etc. Det kan de flesta skandinavier ikke idag (bara de intresserade), därför måste språken närma sig varandra. Om vi bara ska kunna kommuniceramed varandra kan vi ju tala engelska istället, men många inklusive mig själv vill ha mer än det...

Lenke til kommentar

Jag kommer från Skåne (nära gränsen till Danmark) men får väl räknas som svensk. Og som svensk kan jag ikke fatta varför många norrmänn "gråter" när en union kommer på tal og säger "tänk på 17 maj etc." Tror ni att Danmark eller Sverige kommer till å angripa er og göra er till slavar? Kan ni ikke glömma det som skedde för över hundra år sedan? Många säger att folk dödde under unionsupplösningen 1905 men detta stämmer ikke, den var ju fredlig.

Ni får gärna vara stolta över 17 maj om ni vill, jag unnar er den glädjen. Men vad finns det att fira egentlig? Jag tykker exempelvis att den svenska nationaldagen er komisk...

Lenke til kommentar

Jag kommer från Skåne (nära gränsen till Danmark) men får väl räknas som svensk. Og som svensk kan jag ikke fatta varför många norrmänn "gråter" när en union kommer på tal og säger "tänk på 17 maj etc." Tror ni att Danmark eller Sverige kommer till å angripa er og göra er till slavar? Kan ni ikke glömma det som skedde för över hundra år sedan? Många säger att folk dödde under unionsupplösningen 1905 men detta stämmer ikke, den var ju fredlig.

Ni får gärna vara stolta över 17 maj om ni vill, jag unnar er den glädjen. Men vad finns det att fira egentlig? Jag tykker exempelvis att den svenska nationaldagen er komisk...

Det som er å feire er at en unødig union vi helst ikke ville inn i ble avviklet. En person med respekt for sitt eget land og folk, selvfølgelig uten å bli som amerikanske patrioter, vil ønske å feire noe slik. Men igjen - det er kanskje ikke unionsoppløsningen som feires. Mange bruker vel bare dagen som en ekstra fridag, hvor man tilfeldig kan se barn gå i milelange tog, høre på korps (herregud), og unne seg og barna noen usunne mellommåltider.

EDIT: Hvis jeg skal svare på det fire år gamle spørsmålet til TS, vil jeg si at jeg godt kunne sett for meg en nordisk stat. Helst som en forbundsrepublikk, hvor de nåværende landene ble delstater. Den største utfordringen blir EU, fordi Norge og Island ikke er med. Grunnen til at jeg ønsker meg en forbundsrepublikk, er fordi særlig dansk politikk er mer liberal, og rettet mot kontinentet på enkelte områder. Jeg tror ikke Norge, Sverige, Finland eller Island vil avskaffe vinmonopolene sine, og Norge ser ikke for seg søndagsåpne butikker. Dette høres smålig ut, men alikevel kan dette faktisk by på store konflikter. Om Skandinavia vil avskaffe monarkiet er også noe som ville ført til konflikter.

Uansett vil ikke begrepet Skandinavia bli navnet på en eventuell ny stat. Her er ikke Finland og Island inkludert, og dersom bare Norge og Sverige slås sammen, vil nok ikke danskene gå med på at navnet skal være Skandinavia.

Landene som ligner mest på hverandre politisk er Norge, Sverige og Finland, mens Danmark og Island skiller seg ut på hver sine områder.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Sant! Svensker, dansker. vi er brødre vi, vi trenger ikke engang oppholdstillatelse såvidt jeg vet for å flytte til danmark, el sverige;D

Som norsk statsborger trenger du ikke det for å flytte til noe EU/EØS- eller Schengenland pga EØS-avtalen og Schengentraktaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...