slett meg plz Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Vi burde heller gå over til engelsk og forby de nordiske språkene. Lenke til kommentar
Huskarl Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Vi burde heller gå over til engelsk og forby de nordiske språkene. Hvordan kan du si noe sånt. Dette ville være som å kaste alt skandinavia har kjempet for og i mot. Engelsk er for England og engelskokkuperte land. Dessuten hater jeg engelsk, så mange stygge lyder. Lenke til kommentar
slett meg plz Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Vi burde heller gå over til engelsk og forby de nordiske språkene. Hvordan kan du si noe sånt. Dette ville være som å kaste alt skandinavia har kjempet for og i mot. Engelsk er for England og engelskokkuperte land. Dessuten hater jeg engelsk, så mange stygge lyder. Du er bare ikke flink nok. Jeg er bedre i engelsk enn norsk nå pga internett. Å holde på norsk, nynorsk, samisk, arabisk etc koster utrolig mye penger og er helt bortkasta å lære bort i offentlige skoler. I tillegg gir det mange språkproblemer og tapte inntekter og vanskelig å importere arbeidskraft og å integrere innvandrere. Tilogmed tysk, fransk spansk eller russisk burde være prioritert før norsk som språk nordmenn har kunnskaper om fordi ingen snakker norsk i utlandet. Lenke til kommentar
The North Sea Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Sjekk ut www.nordiskvision.org. En gruppe som arbeider for en forent nordisk stat. Jeg har lenge lekt med tanken at Norge og Sverige kunne vært slått sammen til ett land. De kulturelle, geografiske og politiske forskjellene er større innad i landene enn på tvers av landegrensene. Men denne gruppen ønsker visst at hele Norden (Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island) skal slås sammen. Spennende tema egentlig. Jeg kunne egentlig tenkt meg at Norge og Sverige kunne ha slått seg sammen, men jeg tror ikke det ville fungert. Lenke til kommentar
Huskarl Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Vi burde heller gå over til engelsk og forby de nordiske språkene. Hvordan kan du si noe sånt. Dette ville være som å kaste alt skandinavia har kjempet for og i mot. Engelsk er for England og engelskokkuperte land. Dessuten hater jeg engelsk, så mange stygge lyder. Du er bare ikke flink nok. Jeg er bedre i engelsk enn norsk nå pga internett. Å holde på norsk, nynorsk, samisk, arabisk etc koster utrolig mye penger og er helt bortkasta å lære bort i offentlige skoler. I tillegg gir det mange språkproblemer og tapte inntekter og vanskelig å importere arbeidskraft og å integrere innvandrere. Tilogmed tysk, fransk spansk eller russisk burde være prioritert før norsk som språk nordmenn har kunnskaper om fordi ingen snakker norsk i utlandet. Skal innrømme at jeg ikke kan snakke engelsk så bra, men kan skrive det. Det er ikke bortkastet å holde på et lands språk, jeg kommer aldri til å gi slipp på norsk f.eks... Nynorsk er jeg enig i derimot. Men ikke samisk ettersom dette er et eget folkeslag. Det at du nevner arabisk med over 300 millioner brukere er jo litt rart(?) Endret 21. oktober 2008 av Huskarl Lenke til kommentar
Plosj Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 EU er nemlig et bra prosjekt, i utgangspunktet… I all fall så er artikkelen under en bra artikkel om Nordisk union . Spesielt om man ser det fra Norge. http://problematisk.net/2008/12/04/nordisk-eller-europeisk/ Lenke til kommentar
Rubenhe Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Før en eventuell sammenslåing mener jeg at folket måtte få vite eksakt hva som det skal stemmes over. altså at alt er klart og planene bare trenger et solid JA fra folket. Når jeg sier et solid JA så mener jeg ikke 50% men heller nærmere 70% i begge landene. en sammenslåing kan ikke finne sted enda, vi må tenke på de som hadde oldeforeldre eller besteforeldre som ble drept under unionsoppløsningen i 1905. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Vel, jeg husker fra EU-kampen i 1994 at vi nordpå hadde et slagord: "Det er langt til Oslo, det er lengre til Brüssel!" Bytt ut "Brüssel" med Køben eller Stockholm, så vet du omtrent der jeg står. I 1814 ble vi kvitt danskene, i 1905 ble vi kvitt svenskene! La oss ha det sånn! Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Tror noe sånt hadde blitt jævlig anstrengt, "jævla nordmenn/svensker" osv. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Forget Brussels: A new opinion poll in Denmark, Sweden, and Norway has revealed that Nordic voters are warming to closer ties to a Nordic union, rather than the EU Ja takk. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Grunnloven vår forbyr unioner eller sammenslåinger med andre land. Jeg vet ikke hvordan det står til med de andre nordiske landene. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Grunnloven kan alltids endres. For eksempel har vi en statsreligion, noe som er uholdbar ti 2009. Lenke til kommentar
Plosj Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Ikke helt med overskriften av denne gamle og døde debatten men her er nettkampanje for en Islandsk Norsk union.. http://www.opprop.no/opprop.php?id=nordisk 1000 underskrifter på under 1 døgn Et godt eksempel på hvor tette våre Nordiske bånd er… Er politisk Nordisk(Fremdeles) fordi jeg mener vi bør ha tettere bånd basert på det kulturfelles vi faktisk Har.. Norge og Norden bør strekke hånda til Island og heller støtte de enn å glimre med sitt fravær når det gjelder reaksjoner på den utpressingen som Island utsettes for. Eva Jolys Kronikk her i Aftenposten http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle3195636.ece Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Norge er blitt så politisk korrekt at det eneste som gjelder for politkere er å smiske med FN, EU og andre organisasjoner som har makt. Da kommer du ikke langt med å hjelpe et land som Island som er et bra land i verdenssammenheng. Da må du ut å bidra med støtte til korrupte statsledere samt importere mest mulig mennesker som ville betydd trøbbel andre steder i verden. I mens hindrer vi alle som faktisk vil hjelpe til og gjøre samfunnet bedre i å komme hit. Norge er gjennomsyret av korrupsjon (eller kameraderi som det så fint heter) hvor mange er veldig opptatt av å hjelpe sin syke mor, mens de egentlig bare er ute etter å gjøre seg og sitt rikere. Og selvfølgelig har vi den gemene glade hop som støtter opp under dette fordi de er blitt opplært til hvor fantastisk alt er her i landet uten evne til å tenke kritisk å selvstendig til hva de har lært. Verden er gal Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Kor mange underskrifter må til for at saka kan takast opp i stortinget? Hadde vore bra med ein union mellom Noreg og Island (eventuelt Færøyane òg) sidan vi har mange felles interesser. Er meir skeptisk til Sverige og Danmark. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 svergie=fattig, norge=rik, sverige skjønner ingenting og danmark vaser skit <{POST_SNAPBACK}> Vi skal se hvem som er rike når Norge går tom for olje og gass... <{POST_SNAPBACK}> eh thorium? Så lite som vi satser på teknologi blir det ingen thorium kraftverk. Man vet ikke enda hvordan man skal utnytte denne energi kilden. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Jeg tror ikke de fleste nordmenn forstår hva som hadde skjedd om vi hadde slått oss sammen. Sverige er langt fattigere enn Norge og ved en sammenslåing av Norge og Sverige vil de komme til å dra oss nedover og redusere lønningene til nordmenn. Endret 20. august 2009 av Camlon Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Sant, og det er jo derfor en stor andel nordmenn er for EU, som er enda fattigere og ville dratt ned lønningene ytterligere, noe vi ser gjennom EØS allerede. Endret 20. august 2009 av Jens72 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Sant, og det er jo derfor en stor andel nordmenn er for EU, som er enda fattigere og ville dratt ned lønningene ytterligere, noe vi ser gjennom EØS allerede. Det er en forskjell mellom EU og denne sammenslåingen. Selv om vi blir med i EU vil forsatt ikke oljeresussene våres bli borte, men blir vi med Sverige må vi dele den med dem. Vi må huske på at den eneste grunnen til at Norge er rikere enn Sverige er på grunn av oljefondet. I tilegg kan svensker flytte over til Norge uten papirer og det vil føre til at svensker som er vant til et lavere inntektsnivå vil dra ned lønningene i Norge. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Sverige har en veldig solid økonomi, hadde vi ikke hatt oljefondet så hadde vi slitt med å holde følge. Jeg tror vi har mye å lære fra den kanten, bla annet er Sverige ledende innenfor mange forskjellige teknologiske felt og de har massevis av mineraler, noe det skorter på i Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå