Gå til innhold

Hvordan få mest mulig ut av LCD-TVen?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg endelig gått til innkjøp av en LCD-TV. En billig en (Samsung 26" til 5000 fra Expert), og nå vil jeg se om jeg får stilt den inn så godt som mulig. Så da lurer jeg på hvordan jeg skal gjøre det?

- Er det (stor) forskjell på antennekabler? Nå bruker jeg en 15 meter lang billig antennekabel, selv om jeg ikke trenger mer enn en halvmeter...

- Kalibrerings-DVD? Hva er egentlig det? Og er det verdt det?

- Forhindre forstyrrelser fra andre apparater, hva må man passe på?

Det er vel alt for nå, men kommer nok helt sikkert med noen flere spørsmål etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Kalibrerings-DVD? Hva er egentlig det? Og er det verdt det?

7802725[/snapback]

En kalibrerings-DVD er en DVD du legger i DVD-spilleren din. På DVDen er det masse små instruksjonsvideoer med testbilder som hjelper deg å innstille ting som kontrast, brightness, farger osv.

I tillegg tror jeg noen av disse DVDene også hjelper deg med å sette opp hjemmekinoanlegget ditt om du måtte ha et slikt. De to vanligste er vel DVE og AVIA

Når det gjelder antennekabler ville jeg prøvd å bytte den lange kabelen ut med en kort en før jeg hadde gått til innkjøp av noe dyrere saker. Det er vel desuten fra DVD og spillkonsoll/PC man vil få de helt store bildene, ikke så mye fra vanlig-TV-antenne-mottak foreløpig.

Når det gjelder forstyrrelser fra andre apparat tror jeg ikke dette er noe du vil merke. Tror du likevel du har noe som kan virke forstyrrende, slå det av/ta det bort og sjekk om du merker forskjell. På generelt grunnlag er det vel kanskje ikke lurt å blande strømkabler og lyd/bildekabler så alt for mye bak TVen.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Hvor mye hjelper disse Kalibrerings-DVD'ene hvsi jeg skal stille inn på kanalen jeg spiller i HD på?

DVD'en er jo ikke i HD?

PS: Post 2300 btw...

7830913[/snapback]

Kalibrerings-DVD ene hjelper vel for å justere bildet fra den kilden du spiller DVD-en fra. Kommer an på hva HD-kilden din er. Er det feks en XBOX360 kan du nok spille denne dvden av der og slik kalibrere X360'en for film.

Lenke til kommentar

Det en slik dvd sørger for er slike ting som at svart blir så svart som mulig (ikke grått) og at hvitt blr hvitt uten at man mister nyanser. Videre hjelper den å stille inn fargenivå slik at hud ser ut som hud osv. Ved å spille en slik DVD på xboxen får du hjelp til å gjøre disse innstillingene for kanalen du har koblet til xboxen på for xboxen.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...