Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny stereo til Audi A3

Anbefalte innlegg

Hei og hopp,

Har i en stund nå lengtet etter en god stereo i bilen. Skal kjøpe alle delene selv og montere selv. Men med dette kommer jo problemet, har aldri gjort det før! :blush: Noen steder hvor jeg kan lese om hvordan jeg gjør det, kobler etc.?

Jeg har en Audi A3 1998 modell, 3 dørs vel og merke. Det jeg lurte på er om noen kan komme med noen forslag til komponenter som jeg kan bruke?

1. Har lyst på en god bass, men ikke en som er så stor i dimensjoner.

2. Gode store høytalere bak.

3. Usikker på dette med diskant og front høytalere :hmm:

4. Usikker på hvordan CD spiller jeg bør ha også :blush:

5. Hvilke, og hvor mye kabler trenger jeg? Noen kjekke produkter som kan gjøre så det blir pent å se på?

Skal forresten sette sammen en PC til å ha i bilen som skal fungere som avspiller etc. ( trenger jeg da CD spiller? ). Er det noe jeg må tenke på da i forhold til høytalere, bass etc. da ?

Noen anbefallinger om nettsider jeg kan besøke hadde også vært veldig fint :thumbup:

Til slutt så vil jeg si at jeg ikke har noe budsjett å forholde meg til, men det skal være en overkommelig pris. Altså rundt 5.000 - 10.000,- for mitt vedkommende ( kan strekke meg hvis det skulle være tilfellet ) :)

Mvh,

Christoffer :D

Endret av Intoxikeyn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :) Siden du var så munter, så skal jeg være munter tilbake :)

Gratulerer med dine første haltende steg inn i bilstereo verden :thumbup:

Jeg skal prøve mitt beste på å svare på spørsmålene dine, det kommer utvilsomt noen med mye bedre peiling og slikt senere. Men for nå må du ta til takke med meg :D

1. Hvis du plaserer en sub i lukket kasse, tar den som regel ikke noe serlig med plass. 12 tommere bruker som regel ca 30 liters kasser., selvfølgelig må du lese på elementet du kjøper hvor stor kasse den skal ha. En slik kasse kan du kaste hvor du vil i bagasjerommet alt etter hvor du har plass. Hvis du er på utkjikk etter en subwoofer, så se nærmere på MTX Thunder 5500, RE SE, Rockford er heller ikke ille og SoundStream.

2 og 3. Du har en ganske liten bil, så strengt tatt trenger du ikke høytalere bak. Jeg kjører en stor stasjonsvogn og har bare høytalere fremme. Setter du høytalere fremme trenger du ikke høytalere bak. Du sitter vel ikke i baksete å hører på musikk gjør du vel? Dessuten kjøper du en forsterker og setter høytalerene fremme på den kommer du ikke til å savne høytalere bak. Hvis du kjøper Komponent sett vil du finne ut at du får da med to diskanter, to mellomtone høytalere og selvfølgelig et delefilter. Det passer på at diskanten ikke spiller lave frekvenser og at mellomtonen ikke spiller høye frekvenser. Når det gjelder høytalere ville jeg sett nærmere på Morel, Focal, Infinity og Soundstream.

4. Spilleren er slik som jeg ser på anlegg det viktigste du kommer til å kjøpe. Hvis du gjør leksen din å kjøper rett, vil spilleren holde til flere oppgraderinger. Tenk nøye igjenom hva du vil gjøre med anlegget i framtiden. Vil du kanskje ha 3 forsterkere en gang i fremtiden, eller vil du være fornøyd med å ha en sub på en forsterker å litt lyd framme. Jeg ville anbefale deg å kjøpe en spiller til rundt 3000kr, de vil som regel ha det som trenges. Alpine, Pioneer og Clarion lager bra spillere.

5. Kabler, ja her skal ikke jeg rope høyest. Har ikke egentlig så veldig peiling på det i grunnen. Men som med spilleren må du tenke litt fremover. Hvis du ser for deg at du skal kun kose spiller litt med en liten sub, trenger du kanskje bare en 25mm strømkabel, men hvis du vil ha litt mere senere i livet kan det være lurt å kjøpe en 50mm strømkabel først som sist :p Du trenger også RCA kabler, disse sender lyden fra spilleren til forsterkeren, skal du ha to forsterkere trenge du to slike. Dessuten kan det være lurt å kjøpe nye høyttaler kabler, disse er som regel veldig underdimensjonert fra fabrikken.

Så skal jeg summere litt opp, fordi jeg ikke husker om jeg fikk skrevet alt jeg hadde tenkt å skrive. Hvis du ikke har masse penger liggende å samle støv, vil jeg råde deg til å kjøpe det du trenger litt etter litt. Begynn med spilleren, bruk penger på denne. Så høytalerene framme, disse kan være koblet på spilleren intil videre. Hvis du skal ha forsterker på frontsettet kan det være lurt å kjøpe denne når du får penger igjen. Å slik kjøper du anlegget, jeg fulgte dessverre ikke dette rådet da jeg startet, og jeg har hatt en god del dritt i bilen for å si det rett ut, fordi det var så billig.

Ikke vær fristet til å kjøpe pakke tilbud, da du som regel må fire litt på ytelsen. Les litt rundt før du bestemmer deg for noe, å så kontakt butikken som fører dette. Hvis du ikke går igjenom webshopen, kan det faktisk hende du får en avtale på det du har lyst på.

Lurer du på noe mer er det bare å spørre.

Lenke til kommentar
Hei :) Siden du var så munter, så skal jeg være munter tilbake :)

Gratulerer med dine første haltende steg inn i bilstereo verden  :thumbup:

Jeg skal prøve mitt beste på å svare på spørsmålene dine, det kommer utvilsomt noen med mye bedre peiling og slikt senere. Men for nå må du ta til takke med meg :D

1. Hvis du plaserer en sub i lukket kasse, tar den som regel ikke noe serlig med plass. 12 tommere bruker som regel ca 30 liters kasser., selvfølgelig må du lese på elementet du kjøper hvor stor kasse den skal ha. En slik kasse kan du kaste hvor du vil i bagasjerommet alt etter hvor du har plass. Hvis du er på utkjikk etter en subwoofer, så se nærmere på MTX Thunder 5500, RE SE, Rockford er heller ikke ille og SoundStream.

2 og 3. Du har en ganske liten bil, så strengt tatt trenger du ikke høytalere bak. Jeg kjører en stor stasjonsvogn og har bare høytalere fremme. Setter du høytalere fremme trenger du ikke høytalere bak. Du sitter vel ikke i baksete å hører på musikk gjør du vel? Dessuten kjøper du en forsterker og setter høytalerene fremme på den kommer du ikke til å savne høytalere bak. Hvis du kjøper Komponent sett vil du finne ut at du får da med to diskanter, to mellomtone høytalere og selvfølgelig et delefilter. Det passer på at diskanten ikke spiller lave frekvenser og at mellomtonen ikke spiller høye frekvenser. Når det gjelder høytalere ville jeg sett nærmere på Morel, Focal, Infinity og Soundstream.

4. Spilleren er slik som jeg ser på anlegg det viktigste du kommer til å kjøpe. Hvis du  gjør leksen din å kjøper rett, vil spilleren holde til flere oppgraderinger. Tenk nøye igjenom hva du vil gjøre med anlegget i framtiden. Vil du kanskje ha 3 forsterkere en gang i fremtiden, eller vil du være fornøyd med å ha en sub på en forsterker å litt lyd framme. Jeg ville anbefale deg å kjøpe en spiller til rundt 3000kr, de vil som regel ha det som trenges. Alpine, Pioneer og Clarion lager bra spillere.

5. Kabler, ja her skal ikke jeg rope høyest. Har ikke egentlig så veldig peiling på det i grunnen. Men som med spilleren må du tenke litt fremover. Hvis du ser for deg at du skal kun kose spiller litt med en liten sub, trenger du kanskje bare en 25mm strømkabel, men hvis du vil ha litt mere senere i livet kan det være lurt å kjøpe en 50mm strømkabel først som sist :p Du trenger også RCA kabler, disse sender lyden fra spilleren til forsterkeren, skal du ha to forsterkere trenge du to slike. Dessuten kan det være lurt å kjøpe nye høyttaler kabler, disse er som regel veldig underdimensjonert fra fabrikken.

Så skal jeg summere litt opp, fordi jeg ikke husker om jeg fikk skrevet alt jeg hadde tenkt å skrive. Hvis du ikke har masse penger liggende å samle støv, vil jeg råde deg til å kjøpe det du trenger litt etter litt. Begynn med spilleren, bruk penger på denne. Så høytalerene framme, disse kan være koblet på spilleren intil videre. Hvis du skal ha forsterker på frontsettet kan det være lurt å kjøpe denne når du får penger igjen. Å slik kjøper du anlegget, jeg fulgte dessverre ikke dette rådet da jeg startet, og jeg har hatt en god del dritt i bilen for å si det rett ut, fordi det var så billig.

Ikke vær fristet til å kjøpe pakke tilbud, da du som regel må fire litt på ytelsen. Les litt rundt før du bestemmer deg for noe, å så kontakt butikken som fører dette. Hvis du ikke går igjenom webshopen, kan det faktisk hende du får en avtale på det du har lyst på.

Lurer du på noe mer er det bare å spørre.

7802877[/snapback]

Tusen takk for et kjempe flott svar, tar kontakt litt senere i denne posten. Er på jobb i militæret akkurat nå se :mad:

Takk nok engang!

Mvh,

Christoffer :)

Lenke til kommentar

Hvis du tenkte på å montere høyttalere i de ferdige høyttaler gropene bak skal jeg bare si deg at det er et slit, da disse er festet fra innsiden.

Du må av med dørtrekket for å få av gitteret.

Har samme bilen selv og prøver også å finne en god løsning på stereo biten til den.

Mvh Joakim Gjerde

Lenke til kommentar
Hvis du tenkte på å montere høyttalere i de ferdige høyttaler gropene bak skal jeg bare si deg at det er et slit, da disse er festet fra innsiden.

Du må av med dørtrekket for å få av gitteret.

Har samme bilen selv og prøver også å finne en god løsning på stereo biten til den.

Mvh Joakim Gjerde

7805263[/snapback]

Tanken var å ha høytalere i den lille "hylla" over bagesjerommet, husker ikke helt navnet på den :blush:

Kunne ikke det fungert da?

Mvh,

Lenke til kommentar
Funker dette også ja, men synes personlig det ville sett penere ut å ha det inne bak de gitterene jeg da. Selvom lyden blir noe dårligere.

Får se hva jeg kommer til å gjøre med min, men regner med at jeg demonterer sidene for å sette de inn der.

Mvh Joakim Gjerde

7809815[/snapback]

Ja, blir nok pent det du har tenkt til :) Lykke til med din A3 :thumbup:

Mvh,

Lenke til kommentar
MTX Thunder 5500, RE SE, Rockford er heller ikke ille og SoundStream.

DETTE ER ILLE! Kan ikke sammenligne rumlebassen til MTX og RF med RE og Soundstream :s

Og cd-spiller til 3k er egentlig overkill.. Ihvertfall med mellom 5-10 i budsjett..

http://www.pioneer.no/no/products/25/121/6...40MP/index.html

Duger lenge.. God lyd, og grei pris (1500ca)

Husk, man må ikke ha 12'er for å spille musikk.. Men har mye å si om man vil gå for kvalitet, eller trykk da... Selv kunne jeg faktisk tenkt meg en 10'er istedenfor 12'er i liten bil.. Og 6x9 etc i hattehylla er unyttig, legg heller penga i ett godt komponentsett, opp mot 2k kanskje på det, da har du ett greit sett.. Anbefaler de samme merkene som lenger opp her..

Så oppsettet jeg ville valgt:

cd-spiller med aux-in

forsterker til komposett

kompsett

sub (10/12) lukket kasse for penere og klarere lyd

En US amps til å drive den med (får greie til rundt 2k)

Snakk med f.eks Lars Engen fra www.engenaudio.no, utrolig koselig type, og har stålpeiling :)

Lenke til kommentar
mtx er ikke dårlig....  syns mtx er veldig bra!:O

7826115[/snapback]

Du kan si at det gir mye bass.... Men er IKKE pen lyd.

Kan hende at du er helt inn i spl... Men jeg er glad i sq..

Vil ha fin og klar lyd, ikke høyest mulig buldring, og mest risting i bilen og mest lyd for folka på fortauet.. Jeg er faktisk fornøyd hvis INGEN utenfor bilen hører musikken

Lenke til kommentar

Den fra Pioneer var jo konge da :thumbup: Skaffer meg nok en sånn!

Men jeg fant også enn annen, som nesten var helt lik. Noen forskjell på disse?

1. http://www.pioneer.no/no/products/25/121/6...40MP/index.html

2. http://www.pioneer.no/no/products/25/121/6...30MP/index.html

Er jo lik pris og helt likt utseende :hmm:

Edit: Fant jo denne også, den var bare helt rå :love:http://www.pioneer.no/no/products/25/121/6...00MP/index.html

Men blir det overkill, som vi snakket om? Og kan den kobles til PC? i og med at den ar AUX-in :)

Mvh,

Christoffer

Endret av Intoxikeyn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...