knut ivar Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 (endret) Problemet med å ringe MS med den nye lisensavtalen til MS (OEM - er den prisklassen de fleste vil hive seg på) er det nye systemet dem setter opp. Hvis du bytter ut diverse hardware på maskina di , så har hver del x antall poeng satt opp. hvis du overstiger 25poeng så må du faktisk kjøpe ny lisens i følge MS. Kjøper du RETAIL utgaven kan du installere så mange ganger du vil, men kun ha det installer på 1 maskin om gangen, men da snakker vi om HELT andre prisklasser, rundt 5000 per lisens. Så har du planer om å oppgradere f.eks med 3 harddisker (11 poeng hver), så må du faktisk belage deg på en ekstrautgift for ny OS lisens ... 7807736[/snapback] Feil - 11 poeng er for hver gang du bytter fysisk operativsystem harddisk - se link Runez 7813038[/snapback] Såpass Ja.. Hmm og hvor lenge tror det går før et eller annet smart hode knekker den der? Det er greit å ta seg betalt for et produkt, men jeg synes dette blir helt feil av Ms å gjøre. Dette er hva som virkelig kalles overvåking. Noe jeg er totalt motstander av Jeg vil regne med at MS må fjerne dette rimelig kjapt. sjøl om det er snakk om en OEM versjon. Hva skjer idet du har kjøpt en maskin på Elkjøp...( vææææ), og så tryner HD og skjermkort? Jo da må du sende den inn til rep hos elkjøp( væææ igjen) for å bytte disk og andre saker som de selvsagt finner feil på. Hva skjer idet du glad og fornøyd starter maskina igjen? joooda... ups... 17 poeng mindre...har du bytta HW? nei. den går på garantien den... blir det riktig av MS å si at " sorry mac - du har bytta du så nå må du kjøpe ny versjon"... Da kommer spørsmålet: Har MS oversikt over hvilket land som kjører med hvilken garanti? Niks! ergo....byebye... surveilance....problem solved...case closed Endret 27. januar 2007 av knut ivar berg Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Hmm og hvor lenge tror det går før et eller annet smart hode knekker den der?Det er greit å ta seg betalt for et produkt, men jeg synes dette blir helt feil av Ms å gjøre. Dette er hva som virkelig kalles overvåking. Noe jeg er totalt motstander av Jeg vil regne med at MS må fjerne dette rimelig kjapt. sjøl om det er snakk om en OEM versjon. Hva skjer idet du har kjøpt en maskin på Elkjøp...( vææææ), og så tryner HD og skjermkort? Jo da må du sende den inn til rep hos elkjøp( væææ igjen) for å bytte disk og andre saker som de selvsagt finner feil på. Hva skjer idet du glad og fornøyd starter maskina igjen? joooda... ups... 17 poeng mindre...har du bytta HW? nei. den går på garantien den... blir det riktig av MS å si at " sorry mac - du har bytta du så nå må du kjøpe ny versjon"... Da kommer spørsmålet: Har MS oversikt over hvilket land som kjører med hvilken garanti? Niks! ergo....byebye... surveilance....problem solved...case closed DETTE er jeg helt enig med, synes dette er en latterlig ting å gjøre. Blir som å stikke ned på Ford for å kjøpe en bil, så finner man ut at man vil ha en bedre stereo, men det kan man ikke fordi man hadde jo allerede kjøpt større felger......men vi ser jo at dette er en økende trend desverre, overalt i samfunnet. Kamp mot terror? Pføy, terroristene har allerede vunnet........ Lenke til kommentar
knut ivar Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 (endret) Herregud Les den tråden til Runez Det står følgende i forumet der: Vil dette si at om du oppgraderer harddisk 1 (9 Poeng) Stapper inn en en ekstra HD(9 poeng) og får krasj på boot disken som vil si at du må installere en ny (9 Poeng) totalt 27 poeng så må du kjøpe nytt operativ system ? Eventuelt etter 3dje hardsik krasj kjøpe nytt OS ? Det er riktig Harald, kjøper du 3 nye disker og installerer dem på Vista maskinen så må du reaktivere. Om du da har en maskinbundet Vista versjon (enten kjøpt som OEM eller som følger med maskinen da du kjøpte den) så må du kjøpe ny lisens. Men det skal vel mye til om du får 3 harddisk feil på rappen =) ************************ Hallo.... har ikke den gutten hørt DOA før? Har kanskje skjedd den del av oss her inne? Nei, jeg vet det ikke lov til det men tilogmed jeg sier det nå... Kjære datakyndige julenisse. Jeg har bare et ønske til Jul... Se til "!#¤"¤!"¤% å få fjerna den driten der...og legg måten du gjør det på ut på nettet. Makan MS Psst... er det vanskelig å lære seg Linux? Endret 27. januar 2007 av knut ivar berg Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 (endret) Skjønner heller ikke hvordan de kan forsvare dette........ F***, nå begynner jeg å hisse meg opp, hva hvis man mister dataen i bakken? De fleste bærbar har jo stort sett bare en HDD.......utrolige greier........ Makan MS mad.gifPsst... er det vanskelig å lære seg Linux? Lurer jeg på og, også hvordan det er med spill...... Tror det burde bli lagd en egen tråd for konverterte Windows brukere...... Endret 27. januar 2007 av Aldhissla Lenke til kommentar
CIder Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 (endret) Jeg testet Linux for ca. 3 år siden. Mandrake tror jeg det var. Fikk innstallert å kom meg på nett med msn. Det var en skikkelig arbeidsøkt med mye knoting for meg som aldri hadde testet dette før. (kompilerte meg grønn.... ) Hvordan er dette idag?. Finnes det versjoner med dobbeltklikk for å innstallere f.eks programmer?. Eller må alt via "kompilatoren"?. Og ikke minst: Hvordan er det med spillstøtte i Linux idag?. Kunne veldig godt tenkt meg å permanent gått over til Linux, men jeg har ikke tid til å bruke 1 time på å finne ut hvordan jeg innstallerer et program for hver eneste gang, desverre. Endret 28. januar 2007 av CIder Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Hvordan er dette idag?. Finnes det versjoner med dobbeltklikk for å innstallere f.eks programmer?. Eller må alt via "kompilatoren"?. Og ikke minst: Hvordan er det med spillstøtte i Linux idag?. Så lenge du installerer software gjennom pakkesystemet, trenger du neppe å kompilere noe. Mange distroer har meget omfattende repositories (f.eks. Ubuntu/Debian). Når det gjelder spill, så støtter linux såklart alle linux-spill (En del windows-spill kan også kjøres gjennom Wine) Lenke til kommentar
ninja123 Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) Hvordan er dette idag?. Finnes det versjoner med dobbeltklikk for å innstallere f.eks programmer?. Eller må alt via "kompilatoren"?. Og ikke minst: Hvordan er det med spillstøtte i Linux idag?. Så lenge du installerer software gjennom pakkesystemet, trenger du neppe å kompilere noe. Mange distroer har meget omfattende repositories (f.eks. Ubuntu/Debian). Når det gjelder spill, så støtter linux såklart alle linux-spill (En del windows-spill kan også kjøres gjennom Wine) 7814525[/snapback] Joda, linux er svære greier, kjører selv Gentoo på en desktop og debian på en filserver. Spillstøtte er det så som så med, og desverre så er det ennå litt knot å få de siste 3dspilla opp å kjøre gjennom enten Wine eller Cedega, sistnevnte kan jeg varmt anbefale, koster en liten slant, men det er fremdeles en brøkdel av hva windows koster. Problemet til linux og gaming er først og fremst at spillprodusentene ikke støtter opp med å selge spill ferdig kompilert til f.eks Ubuntu eller andre kjente desktopsystemer. Emulering gjennom wine og cedega virker, men vil aldri bli det samme som å kjøre direkte fra os. Spillte mye Americas Army på gentoo`n den gang dem fremdeles laga linuxversjon av spillet, men dem, som alle andre ga opp å porte over fra windows. Ang Vistas OEM versjon om poeng på disker : i stand corrected. synes enda det lukter mistenkelig av slike avtaler. Ang Vista og gaming: DX10 kommer kun til vista,men selvfølgelig kan du sikkert spille på XP,however, du kommer ikke i nærheten med dx9. spill som crysis og MS flighsimulator X kjører utrolig mye bedre på DX10 og et 8800 kort enn på en XP , dx9 med samme kort, har testa flightsim og det er desverre fakta. Med å begrense DX10 til Vista tvinger MS en stor del av hardcore gamera over på OS`et , slik er det bare. Og ingen gamingconsole kommer noen gang til å overgå pc når det gjelder spilling. Xbox og whatsitsface av consoler er knall til sitt bruk, men større og tyngre spill, mmorpgs, simulatorer osv kommer alltid til å være best på pc. another 2 cents from the peanutgallery Endret 28. januar 2007 av ninja123 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Linux er ikkje knoting idag, ijallefall ikkje så lenge du har rett hardware og bruker ubuntu/kubuntu. Har du rett hardware så går alt som ein draum, tar meg maks 15 minutter frå eg putter inn Ubuntu innstallasjons TV til eg ser på NRK Nett TV Alt av vanlege programmer finnes, og det aller meste er gratis. Når det gjelder spel så må du ofre det eller kjøre dualboot. Kjem uansett aldri til å gå over til Vista når spel krever DX10. Eg nekter å bli tvunge over på eit nytt Windows OS unødvendig! Forskjellen i DX9 og DX10 er stort sett at dei optimaliserer DX10 sånn at det blir mindre overhead frå CPU. Og at utviklere får eit meir effektivt rammeverk å jobbe mot. Vissuelt så er det omtrent lik null. Lenke til kommentar
knut ivar Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) ....Vissuelt så er det omtrent lik null. 7815661[/snapback] ehhh.. der tror jeg du har missa noe gett... Tror du bør snuse litt mer på nett etter DX9/DX10 forskjeller... skal hjelpe deg litt på vei.. Sjekk linken til InCrysis her Som du ser er det en temmelig stor forskjell. har sett bilder fra FS, og der er forskjellen enda større. Endret 28. januar 2007 av knut ivar berg Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) Feil - 11 poeng er for hver gang du bytter fysisk operativsystem harddisk - se link Runez 7813038[/snapback] Dette gir et interesangt problem, hvis jeg kjøper vista og deler til ny pc fra komplett, så går noe galt, HK er ustablit eller hd tryner etter en stund. Kan jeg da kreve ny vista lisens? Vil hevde det siden nye deler vil redusere levetiden til vista, dvs om jeg senere bytter os hd så vil kansje lisensen bli ugyldig. Hva hvis du kjøpte vista og pc et annet sted, kjøper en harddisk hos komplett og denne ryker. komplett kan da trolig si fra seg ansvaret siden de ikke er ansvarlig for følgeskader, men er dette en følgeskade? Hva hvis du kjøpte pc og vista fra komplett og så kjøper problemdisk fra komplett senere? Samme gjelder for dell pcer og bærbare, har den vært til reprasjon og byttet deler pga reklamasjon be om ny vista lisens, så slipper du mulige problemer senere når du skal oppgradere. Dette vil ende i forbrukerrådet, det sier seg selv. Kan komplett kreve refusjon fra MS pga dette? Mye lekkert stoff for advokater her Det dumme for MS er jo at mange som ville løpt og kjøpt vista oem nå sitter på gjerdet eller kjører pirat, og de ber andre vente. Endret 28. januar 2007 av magnemoe Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 ....Vissuelt så er det omtrent lik null. 7815661[/snapback] ehhh.. der tror jeg du har missa noe gett... Tror du bør snuse litt mer på nett etter DX9/DX10 forskjeller... skal hjelpe deg litt på vei.. Sjekk linken til InCrysis her Som du ser er det en temmelig stor forskjell. har sett bilder fra FS, og der er forskjellen enda større. 7817112[/snapback] Markedsføring....... Shader Model 4 gir stort sett raskare pixel shadere og ikkje vissuelt betre biletekvalitet(Ergo du får samme effektane med eit DX9 kort men med kanskje 10dobbelt lav FPS). Det finnes mykje som er vissuelt like bra eller betre en Crysis med 'bare' DX9. Og den linken viser forskjell mellom 2 game builds og ikkje DX funksjonaliteten. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Til dere som lurte på å unnslippe Microsoft Windows Vista til fordel for sunnere alternativer som f.eks. GNU/Linux, så finnes det jo egne forumkategorier der dere lettere kan få hjelp til det dere lurer på om fri programvare, enten i GNU/Linux eller i BSD/Unix, sånn at ikke Windows-brukerne blir kjempesinte fordi denne Vista-tråden fylles med GNU/Linux-stoff. Lenke til kommentar
knut ivar Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Til dere som lurte på å unnslippe Microsoft Windows Vista til fordel for sunnere alternativer som f.eks. GNU/Linux, så finnes det jo egne forumkategorier der dere lettere kan få hjelp til det dere lurer på om fri programvare, enten iGNU/Linux eller i BSD/Unix, sånn at ikke Windows-brukerne blir kjempesinte fordi denne Vista-tråden fylles med GNU/Linux-stoff. 7823452[/snapback] Skal nok ikke forlate windows... men blir litt irritert over det som MS nå gjør. Ble såpass irritert at jeg sendte inn en mail til diverse offentlige steder som jobber med slike saker.. tenker da på slike forbrukersaker. Er greit at MS skal tjene penger men hallo.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå