Gå til innhold

trenger litt hjelp med software raid og win2003


J@9

Anbefalte innlegg

Hei!

Som topic sier.. så trenger jeg litt hjelp med software raid og windows 2003 standar server.

Driver å bygger meg ny filserver nå, og trenger derfor litt hjelp..

Har noe av hardwaren allerede.. mangler engentlig bare noen disker.

Så jeg har bygd server'n og fått lagt inn os på en liten disk, og satt opp et lite test raid(spanned raid) med 2x 8GB (ikke helt identiske) ide disker.

Dette gikk helt fint.

Så tenkte jeg på en ting.. Hva skjer om en disk skulle feile? så jeg fylte opp raidet med rundt 9 GB data.. slo av pc'n og kobla fra en disk.

Og finner overhodet ingen mulighet for å komme inn på dataene på den disken som står igjen :hmm:

 

Så.. er raid virkelig så usikkert? eller er det bare jeg som har gjort noe feil?

Er det noe bedre om jeg bruker striped raid?

Raid 5 er grået ut, så dette kunne jeg ikke velge.

Mirrored er ganske sikkert har jeg hørt, da samme data blir lagret på 2 disker, men dette blir uaktuelt i mitt tilfelle. for sånn som server'n blir da den er ferdig så er det 6x 250 GB disker til lagring, da har jeg hverken råd eller plass til 6 disker til..

Og to ting til.. hvilken software raid type vil dere anbefalle meg å bruke?

Og hvordan blir det om jeg vil utvidet raidet senere?

 

 

Har aldri satt opp et raid før dette, så håper derfor på noen greie svar :)

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå lest litt på egenhånd og prøvd meg frem litt selv :)

Fant ut hvordan jeg legger til disker, men ikke hvordan jeg kan få ut filer ifra et spanned raid, hvor en disk plutselig skulle dø..

Men leste litt om raid 5, det så veldig greit ut, men da må jeg ha 7x 250GB disker, for å få samme kapasitet som ved 6x250GB disker i spanned raid ikke sant? Det vil bli litt dyrere, men mye tryggere?

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar

Nå har jeg vel egentlig funnet svar på alle mine spørsmål :)

Men, leste et sted at det ikke går å utvide et software raid 5 i win 2003, stemmer dette?

Har heller ikke sett noe valg om dette i test raidet mitt her :hmm: mulig det kommer opp noe hvis jeg setter inn en disk til, men må vente til raidet er ferdig med resynkronisering..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...