Gå til innhold

What to choose?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått mye hjelp i den andre tråden min, og har nå kokt ned til et par alternativer innenfor kategoriene objektiver og minnekort. :) Det skal forresten brukes på EOS 400D.

Jeg går rett på objektiver. Hva bør jeg velge av Tamron og Sigma, når begge er like på brennvidde og blendertall? Tamronen er opprinnelig litt dyrere, men den er nå på tilbud hos Preus foto.

Tamron: http://www.preuspro.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1359

Sigma: https://prisguiden.no/product.php?produc...757&view=prices

En annen ting jeg lurer på; hva er kit-objektivet godt til å ta bilde av? Landskap? Makro? Mennesker? Sport? :hmm:

Siden jeg kjøper enten sigmaen eller tamronen, trenger jeg da kitobjektivet? :hmm:

Jeg vil også gjerne ta en del makrobilder; funker ovennevnte sigma, tamron eller 400d kitobjektivet til dette, eller bør jeg ha eget makroobjektiv?

Har da sett på dette: https://prisguiden.no/product.php?product...7&view=articles :)

Og så over til minnekort.

Har bestemt meg for SanDisk, og to GB. Det jeg ikke vet, er hva jeg skal velge av disse to, når prisen er ca. den samme:

SanDisk 2GB eXtreme III (nest nyeste versjon i eXtreme-serien)

SanDisk 2GB Ultra II (nyeste versjon i Ultra-serien)

Takk, takk og atter takk til _alle_ som gidder svare! :D

Edit: trenger også tips til en ekstern blitz. ;)

Endret av jammi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg går rett på objektiver. Hva bør jeg velge av Tamron og Sigma, når begge er like på brennvidde og blendertall? Tamronen er opprinnelig litt dyrere, men den er nå på tilbud hos Preus foto.

En annen ting jeg lurer på; hva er kit-objektivet godt til å ta bilde av? Landskap? Makro? Mennesker? Sport?  :hmm:

Siden jeg kjøper enten sigmaen eller tamronen, trenger jeg da kitobjektivet?

Om du velger Sigma eller Tamron er nok hipp som happ; begge er omtrent like. Jeg ville valgt den som var billigst når du skulle kjøpe, hvis prisen var den samme er vel sjansen for produksjonsvariasjon litt mindre hos Tamron, og jeg hadde gått for den.

Du trenger nok ikke kit-objektivet når du har en av de nevnte, det vil bli erstattet fullt ut, og du taper antakelig absolutt ingenting, verken optisk eller mekanisk. Ikke sikkert du tjener noe heller, utover at du slipper å skifte objektiv.

Jeg vil også gjerne ta en del makrobilder; funker ovennevnte sigma, tamron eller 400d kitobjektivet til dette, eller bør jeg ha eget makroobjektiv? :)

Jeg ville ventet med macro-objektiv til du har fått kameraet og lært deg litt mer. Dels fordi macro er nokså vanskelig, dels fordi du da vet om du synes 18-200'en gjør jobben til den macro-fotograferingen du driver med...

Har bestemt meg for SanDisk, og to GB. Det jeg ikke vet, er hva jeg skal velge av disse to, når prisen er ca. den samme:

SanDisk 2GB eXtreme III (nest nyeste versjon i eXtreme-serien)

SanDisk 2GB Ultra II (nyeste versjon i Ultra-serien)

Veldig enkelt - er prisen den samme går du for ExtremeIII. Det er på alle måter et bedre kort, og skal normalt være dyrere. Er det mer enn 100 kr billigere å kjøpe UltraII, kan du godt gå for det...

Ang. ekstern blitz - gå for Sigma sin 'Super'-variant til Canon, eller Canon 430EX. Sigma er litt kraftigere og litt billigere, men litt dårligere bygget. Holder nok i massevis til du har råd til noe bedre...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Jeg fortsetter denne tråden. :)

Hva mer trenger jeg? Polariseringsfilter skal bestilles, og stativ har jeg fra før. :)

Trengs det noe mer? En veske kanskje? Kom med tips er dere greie! :yes:

7802812[/snapback]

Syns ikke du skal kjøpe inn mer utstyr. Lån deg en bok på biblioteket, alternativt kjøp deg en bok, som omhandler fotografering generelt. Lær deg å bruke det utstyret du kjøper inn, så finner du etter hvert mer ut av hva du har lyst på/trenger.

Og et lite tips...det følger med noe som kalles "Bruksanvisning" med det kamera du skal kjøpe. Ikke kast den. Det pleier faktisk å stå ganske mye nyttig i den...

Lykke til

Roger

Lenke til kommentar
Syns ikke du skal kjøpe inn mer utstyr. Lån deg en bok på biblioteket, alternativt kjøp deg en bok, som omhandler fotografering generelt. Lær deg å bruke det utstyret du kjøper inn, så finner du etter hvert mer ut av hva du har lyst på/trenger.

Men en kameraveske kan være fint å ha - uansett. Kjøp en som er liten og grei å ha med deg, og som har plass til kamera med ett objektiv og *litt* ekstra utstyr, så kan du heller investere i en større sekk til de gangene du trenger å ha med deg alt på tur...
Lenke til kommentar

Men en kameraveske kan være fint å ha - uansett. Kjøp en som er liten og grei å ha med deg, og som har plass til kamera med ett objektiv og *litt* ekstra utstyr, så kan du heller investere i en større sekk til de gangene du trenger å ha med deg alt på tur...

7803267[/snapback]

Okey da...en veske er greit...

Lenke til kommentar

7803267[/snapback]

Okey da...en veske er greit...

7803854[/snapback]

En veske er essensielt. Kjøp en slingshot 200AW, da har du plass til alt stasjet ditt pluss batterigrep og matpakke!

Den er litt dyr, men veldig anvendelig.

Lenke til kommentar
Hvor får jeg kjøpt batterigrep til 400D? Batterigrep er et batteri man klasker på under kameraet eller? ..og gir dette mere strøm enn det medflg. batteriet?

7811029[/snapback]

Ikke akkurat.

Et batterigrep er en "boks" du setter under kamera som har plass til 2 batterier. ettersom strømmen går opp i den vanlige batteriinngangen er det ikke plass til 3 batterier.

I tillegg har batterigrepet en utløser, som gjør det mye enklere å ta høydebilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...